AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg flyttet fra Norge for 15år siden. Norge skal jo statistisk sett være et bra land å leve i, men mitt inntrykk er at alle er så slitne. Selv jobber jeg 40 timer i uken i et europeisk land, og finner på mye med venneri fritiden. Jeg er sjelden sliten av noe. Jobben er ikke veldig dominerende her. Leser derimot stadig om mennesker med null fritid, som trenger hvile i helgene, som er så slitne osv. Jeg blir mer og mer skeptisk til å bo i Norge. Er det virkelig så slitsomt? Anonymkode: b1611...1bd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Hvis man ser bort fra alle bakkene jeg må sykle opp og ned for å komme plasser er ikke livet særlig slitsomt. Men jeg har ikke barn. Og jeg tror småbarnsfamilier har en mye mer slitsom hverdag enn det jeg har Anonymkode: 562ba...655
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Ja. Barn, tenåringer, voksne, kanskje i mindre grad de eldste (?) er tvunget til å leve opp til ganske høye forventninger. Studier reflekterer dette, det skal mindre til før du fornærmer eller irriterer en nordmann. Nordmenn forventer at alle skal leve opp til de spesifikke sosiale normene, eller så er det noe galt med en og man blir gjerne dumpa av venner, kollegaer osv. Er ganske sikker på at en av de største grunnene til all denne slitsomheten er stress og den underbevisste viten om at man må "prestere" hver gang man er blant folk. Man skal være høflig, vise interesse for andre, men også dele av seg selv, ta iniativ til å starte eller holde en samtale gående, og samtalen må være "riktig" med riktige samtaleevne og riktig oppførse, nikke og smile til riktig tidspunkt, ha en fast jobb ellers får du lett oppgitte blikk Nordmenn er så dreven av det ytre at de glemmer å leve i det indre, så vi har skapt et lite helvete for oss selv der stadig flere dropper ut av arbeidslivet, utvikler autoimmune og andre sykdommer grunnet høyt stres over lengre tid, har dårligere immunforsvar, mer psykisk sykdom Om man mener Norge er et så grusomt godt sted å være, så forstår man ikke hva mennesket egentlig trenger for å trives. Norge er ganske middelmådig, psyken er horribel, men man har i det minste råd til luksuser som pc, internett, mobil i de fleste tilfeller. Andre steder er man kanskje noe fattigere, men har mer stabil syke og helse. Trade off Anonymkode: ab807...896 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Nei,det er det ikke. Vi er blitt bortskjemte og selvopptatte og egoistiske! Her skal vi pleie oss selv til den store gullmedalje. Vi skal ha den nå populære egentiden. Og det sørger folk for å få. Så får de partner,familie og barn uten å tenke over/vite hva de går til. Så blir de slitne fordi egentid og egenpleie og alt som hører med det,blir kraftig redusert. Folk blir tilmed slitne av å skrive om det "perfekte"livet sitt. Nordmenn var godt likt før . Det er vi ikke lenger på grunn av klaging og krav,og alt vi "har rett til". Så er ikke rart en blir sliten av alle krav og forventinger om å være perfekt. En blir ikke sliten av bare jobb i Norge Ts. Som du ser. Ps. Det fins unntak! Det fins de som har god grunn til å være slitne også. Sånn at jeg ikke skjærer alle over en kam!
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Barn, tenåringer, voksne, kanskje i mindre grad de eldste (?) er tvunget til å leve opp til ganske høye forventninger. Studier reflekterer dette, det skal mindre til før du fornærmer eller irriterer en nordmann. Nordmenn forventer at alle skal leve opp til de spesifikke sosiale normene, eller så er det noe galt med en og man blir gjerne dumpa av venner, kollegaer osv. Er ganske sikker på at en av de største grunnene til all denne slitsomheten er stress og den underbevisste viten om at man må "prestere" hver gang man er blant folk. Man skal være høflig, vise interesse for andre, men også dele av seg selv, ta iniativ til å starte eller holde en samtale gående, og samtalen må være "riktig" med riktige samtaleevne og riktig oppførse, nikke og smile til riktig tidspunkt, ha en fast jobb ellers får du lett oppgitte blikk Nordmenn er så dreven av det ytre at de glemmer å leve i det indre, så vi har skapt et lite helvete for oss selv der stadig flere dropper ut av arbeidslivet, utvikler autoimmune og andre sykdommer grunnet høyt stres over lengre tid, har dårligere immunforsvar, mer psykisk sykdom Om man mener Norge er et så grusomt godt sted å være, så forstår man ikke hva mennesket egentlig trenger for å trives. Norge er ganske middelmådig, psyken er horribel, men man har i det minste råd til luksuser som pc, internett, mobil i de fleste tilfeller. Andre steder er man kanskje noe fattigere, men har mer stabil syke og helse. Trade off Anonymkode: ab807...896 Horribel psyke? Jo. Du har gode poeng. Vi er blitt fasadefolket.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 Kanskje det enkleste landet å leve i. Her klager vi støtt og stadig på NAV, men i USA så havner du på gata. Nordmenn, inkludert utlendingene her, er så til de grader bortskjemte. Vi er veldig veldig heldige Anonymkode: 3058a...551 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg synes ikke det er slitsomt, men kanskje litt lite utfordrende. Alt er så tilrettelagt. Anonymkode: 7fdbc...acc
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det enkleste landet å leve i. Her klager vi støtt og stadig på NAV, men i USA så havner du på gata. Nordmenn, inkludert utlendingene her, er så til de grader bortskjemte. Vi er veldig veldig heldige Anonymkode: 3058a...551 Du tenker materialistisk og økonomi sant?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 9 minutter siden, NotNaomi skrev: Nei,det er det ikke. Vi er blitt bortskjemte og selvopptatte og egoistiske! Her skal vi pleie oss selv til den store gullmedalje. Vi skal ha den nå populære egentiden. Og det sørger folk for å få. Så får de partner,familie og barn uten å tenke over/vite hva de går til. Så blir de slitne fordi egentid og egenpleie og alt som hører med det,blir kraftig redusert. Folk blir tilmed slitne av å skrive om det "perfekte"livet sitt. Nordmenn var godt likt før . Det er vi ikke lenger på grunn av klaging og krav,og alt vi "har rett til". Så er ikke rart en blir sliten av alle krav og forventinger om å være perfekt. En blir ikke sliten av bare jobb i Norge Ts. Som du ser. Ps. Det fins unntak! Det fins de som har god grunn til å være slitne også. Sånn at jeg ikke skjærer alle over en kam! Sikkert for noen, men min erfaring er at livet i Norge er todelt. Der noen lever i sus og dus, så er det andre som jobber svært mye for å få det til å gå rundt. Norge er ikke fett for alle, det skal være sikkert. Stadig flere må prioritere jobb og forpliktelser i mye større grad enn fritid. Anonymkode: d6e5d...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Du tenker materialistisk og økonomi sant? Det sosiale presset on å lykkes i USA er i en helt annen liga enn Norge. MYE høyere forventninger der enn her. Anonymkode: 3058a...551 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Jobben er ikke slitsom. Fritid har vi masse av. Småbarnstilværelsen er slitsom. Den er fritida. Vi lever svært, svært godt. Anonymkode: 59c54...efd 3
HalldirV2 Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tror mye og har å gjøre med den lange mørke norske vinteren. Mangel på sol, lite d vitamniner osv gjør at folk generelt er mer slitne her opp i nord. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert for noen, men min erfaring er at livet i Norge er todelt. Der noen lever i sus og dus, så er det andre som jobber svært mye for å få det til å gå rundt. Norge er ikke fett for alle, det skal være sikkert. Stadig flere må prioritere jobb og forpliktelser i mye større grad enn fritid. Anonymkode: d6e5d...9f3 Folk velger selv hvordan de vil leve i Norge. Du kan være typen som vise,leve og ånde for fasaden. Eller du kan gi f... og leve livet etter andre verdier. Å "falle utenfor"ser ut til å være manges største skrekk,mens andre velger det. En trenger ikke jobbe svært mye for å få det til å gå rundt om en har guts til å blåse i forventninger om fasade og ha alt naboen har. Ja,det fins de som lever i sus og dus. Ikke dermed sagt at det er et mål for alle!
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, HalldirV2 skrev: Jeg tror mye og har å gjøre med den lange mørke norske vinteren. Mangel på sol, lite d vitamniner osv gjør at folk generelt er mer slitne her opp i nord. Særlig.
Gjest NotNaomi Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sosiale presset on å lykkes i USA er i en helt annen liga enn Norge. MYE høyere forventninger der enn her. Anonymkode: 3058a...551 Hvilke forventninger er høyere der?
bullehurk Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 18 timer siden, NotNaomi skrev: Folk velger selv hvordan de vil leve i Norge. Du kan være typen som vise,leve og ånde for fasaden. Eller du kan gi f... og leve livet etter andre verdier. Å "falle utenfor"ser ut til å være manges største skrekk,mens andre velger det. En trenger ikke jobbe svært mye for å få det til å gå rundt om en har guts til å blåse i forventninger om fasade og ha alt naboen har. Ja,det fins de som lever i sus og dus. Ikke dermed sagt at det er et mål for alle! Dette ! En må rett og slett våge å gi litt mer F Ellers er Norge ( og skandinavia generelt ) noe av det beste landet du kan bo i, for menigmann
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #17 Skrevet 4. oktober 2017 19 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje det enkleste landet å leve i. Her klager vi støtt og stadig på NAV, men i USA så havner du på gata. Nordmenn, inkludert utlendingene her, er så til de grader bortskjemte. Vi er veldig veldig heldige Anonymkode: 3058a...551 Langt ifra, kulturen i Norge fostrer psykisk sykdom og høyt stress over lengre tid kan utløse fysiske sykdommer. Nordmenn er reelt syke, men det er mye grunnet kultur og manglende evne til å ta vare på hverandre og ikke forvente at en selv og andre skal leve opp til høye forventninger hele tiden 19 hours ago, NotNaomi said: Folk velger selv hvordan de vil leve i Norge. Du kan være typen som vise,leve og ånde for fasaden. Eller du kan gi f... og leve livet etter andre verdier. Å "falle utenfor"ser ut til å være manges største skrekk,mens andre velger det. En trenger ikke jobbe svært mye for å få det til å gå rundt om en har guts til å blåse i forventninger om fasade og ha alt naboen har. Ja,det fins de som lever i sus og dus. Ikke dermed sagt at det er et mål for alle! Det er bare det at rundt i samfunnet blir det hele tiden signalisert at du ikke er bra nok, ikke interessant nok, ikke smart nok om du ikke "lykkes på høyt nivå". Å skrive de avsnittene der kan ikke avlære tiår med hjernevasking fra samfunnet Anonymkode: ab807...896
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #18 Skrevet 4. oktober 2017 19 timer siden, NotNaomi skrev: Folk velger selv hvordan de vil leve i Norge. Du kan være typen som vise,leve og ånde for fasaden. Eller du kan gi f... og leve livet etter andre verdier. Å "falle utenfor"ser ut til å være manges største skrekk,mens andre velger det. En trenger ikke jobbe svært mye for å få det til å gå rundt om en har guts til å blåse i forventninger om fasade og ha alt naboen har. Ja,det fins de som lever i sus og dus. Ikke dermed sagt at det er et mål for alle! Dette er jo et typisk utsagn som jeg rett og slett ikke er enig i. Det er langt fra oss alle som bare jobber mye fordi det forventes av storsamfunnet rundt og fordi vi er opptatt av en fasade. Jeg bryr meg katta om fasade, og det gjelder nok de fleste andre også i min bransje også. Forventningene til å stille opp på jobb stilles stort sett av arbeidsgiver, ikke den enkelte. "Min" bransje har rykte på seg for å være ganske tøff i så måte. Ikke uvanlig med 12 timers arbeidsdager det meste av året, samt forventninger om å stille opp på kort varsel også i ferier og helger. Egentid er det som regel fint lite av. At folk som selv har behagelige jobber og/eller lever av offentlige ytelser ikke forstår er slik jeg ser det en av utfordringene, som gjør at arbeidsbyrden og livskvalitet for øvrig er ujevnt fordelt. Det er helt sikkert mange nordmenn som lever gode liv med god balanse mellom arbeid og fritid/egentid, men det gjelder langt fra alle. Tvert imot er mitt inntrykk at stadig flere må jobbe stadig mer. Og nei, det er heller ikke så lett at alle kan bytte jobb hvis de ikke trives med det, når man når en viss alder er det mye vanskeligere.på generelt grunnlag. Anonymkode: d6e5d...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå