Gå til innhold

Kommentere andres vekt

Supernova17

Anbefalte innlegg

"Du har tatt av" og "Du har lagt på deg"

Hvorfor sier folk sånn? Hva oppnår de med å si slikt? Mest sannsynlig ingenting etter min mening. Jeg synes det er unødvendig. Dette kan forårsake problemer som kunne ha blitt unngått.

Hvis du er en som kommenterer andres vekt, svar meg veldig gjerne.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer sjelden at jeg kommenterer andres vekt. Sist gang jeg gjorde det var med kjæresten. Jeg visste at han prøvde å ta av noen kilo og jeg merket at det hadde han gjort. Så jeg fortalte han dette. Oppnådde at han ble glad for at jeg la merke til det :P Det er kun i slike situasjoner jeg kommer med kommentarer om vekt.

Anonymkode: b0487...cac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert andres vekt noen ganger, for eksempel hvis de har klaget mye over vekten tidligere og de tydelig har gått ned så sier jeg det hvis jeg ser at det har gått ned for at de ikke skal føle "arbeidet var forgjeves". Ellers kommenterer jeg ikke vekt, med mindre jeg blir spurt direkte (mannen spør meg f. eks. av og til om jeg syns han ser tjukkere ut osv).

Anonymkode: e08ae...5c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt, og jeg liker at andre kommenterer/legger merke til det da :P Om den som kommenterer vet at det blir positivt mottatt ser jeg ikke problem, enten om man ønsker å gå opp eller ned i vekt. Ellers er det en uting ja. Spesielt ved vektoppgang. Jeg liker derimot ikke å få høre "du ser godt ut, har du gått ned i vekt"? Som om jeg ikke så fin ut før liksom... :dry:

Anonymkode: 37067...6f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg gjør det ikke selv. Men grunnen til at jeg kom på dette emnet var at noen kommenterte vekten min helt tilfeldig hvor det ikke passet inn. Det er rart å plutselig si "Du har tatt av". Jeg vet ikke hva jeg skal svare på det, for det visste jeg ikke selv en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Supernova17 skrev:

Hvorfor sier folk sånn? Hva oppnår de med å si slikt? Mest sannsynlig ingenting etter min mening. Jeg synes det er unødvendig. Dette kan forårsake problemer som kunne ha blitt unngått.

Jeg gjør det ikke selv og jeg syns at det er unødvendig når andre gjør det, men følte bare for å kommentere at dette er veldig kultur-bestemt. I for eksempel Sør Korea så er det helt normalt å kommentere andres vekt. Ja, andres helse i det hele tatt. Det er nesten uttrykk for å vise omsorg. Å påpeke at noen bør gå ned i vekt er som å si at du ikke burde røyke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest naturell89

Dette irriterer meg og veldig. Når jeg har mye å gjøre går jeg lett ned tre fire kilo på to uker uten å ville det. Går de heldigvis fort opp igjen når jeg har mer tid til å spise. Da får jeg alltid høre fra samme person: nei nå begynner du å bli veldig tynn igjen. Du må huske å spise. 

Dette har pågått i mange år på jobb av samme person. Så hver gang hun kommenterte vekten min begynte jeg å si : oi du har  lagt litt på deg. Du må passe på hva du spiser. 

Ja jeg vet dette er barnslig og på en måte å synke ned på samme nivå.  Men jeg må gi tilbake med samme mynt. Visst ikke går det bare å irriterer meg. 

Endret av naturell89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke noe om med mindre man vet at vedkommende vil sette pris på slike kommentarer. Jeg har et familiemedlem som går opp i skyene når hun får kommentarer om hun ser smalere ut eller at hun har gått ned. Jeg har ikke akkurat et behov for å bli støtt på hennes vegne når hun får en positiv følelse av å få slike kommentarer. Når man ikke er kjent med hvordan en person vil reagere bør man imidlertid holde seg for god for slike kommentarer. 

Anonymkode: b09ea...d78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eun skrev:

Jeg gjør det ikke selv og jeg syns at det er unødvendig når andre gjør det, men følte bare for å kommentere at dette er veldig kultur-bestemt. I for eksempel Sør Korea så er det helt normalt å kommentere andres vekt. Ja, andres helse i det hele tatt. Det er nesten uttrykk for å vise omsorg. Å påpeke at noen bør gå ned i vekt er som å si at du ikke burde røyke. 

Interessant innspill. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommentert andres vekt noen ganger, for eksempel hvis de har klaget mye over vekten tidligere og de tydelig har gått ned så sier jeg det hvis jeg ser at det har gått ned for at de ikke skal føle "arbeidet var forgjeves". Ellers kommenterer jeg ikke vekt, med mindre jeg blir spurt direkte (mannen spør meg f. eks. av og til om jeg syns han ser tjukkere ut osv).

Haha, er du ærlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, er du ærlig? 

Ja, vi er begge ærlige om hverandres vekt og utseende. Man kan jo se seg blind på seg selv.
Når vi møttes var jeg undervektig (BMI på 14) og min mann var trent. Min mann har overvektige foreldre og jeg er påpasselig for å ikke bli undervektig, så vi hjelper hverandre litt med å prøve å se etter. Spesielt fordi hverken jeg eller han reagerte på at jeg var tynn da jeg var undervektig. Når vi ser bilder av meg fra den tiden syns vi begge det er skremmende at jeg var så tynn uten at noen av oss.. ja, reagerte. Så det begynte med at jeg ba han følge litt med om han syns jeg ble tynn. Og så begynte han å ese litt ut, klær passet ikke osv, så da ba han meg gi beskjed om han går opp. Er litt vanskelig å si ut av det blå, men vi spør hverandre en gang i blant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hyggelig når folk legger merke til at man har gått ned i vekt.

Anonymkode: 31b13...aa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier at jeg har tatt av er det hyggelig, det kan jeg også si til andre. Jeg setter pris på om samboer sier om jeg legger på meg, for jeg merker det ikke alltid selv, men det vil jeg ikke høre fra andre.

Anonymkode: e0360...373

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk endel komm. da jeg kom tilbake på jobb etter ett års sykemelding og minus 30 kg. Men det var mer bekymrede blikk enn positive komm. 

Anonymkode: df8de...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som ikke ser slikt uten at du går ned eller opp 30 kg på en måned... Så mine venner blir ofte litt småsure fordi jeg ikke kommenterer om de har gått opp eller ned...jeg ser det bare ikke. Det samme med de som farger håret i hytt og pine jeg ser ikke det heller. Interesserer meg liksom ikke. Og jeg har overhodet ikke selv behov for at folk kommenterer om jeg har gått opp eller ned 5 kg eller klippet meg.

Anonymkode: 1443f...466

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Supernova17 skrev:

Jeg kjente en som ønsket å legge på seg KG.

Da sa jeg til henne «Nei men, så tjukk du har blitt!» 😀

Anonymkode: 1a39f...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare hyggelig når folk legger merke til at man har gått ned i vekt.

Anonymkode: 31b13...aa3

Synes du, ja. Mange synes kommentarer om egen vekt er ubehagelige og vil gjerne slippe det. 

Anonymkode: 169f5...12e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke lurt å spørre om en person er blitt gravid for det synes heller...

Anonymkode: cad77...728

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når noen sier at jeg har tatt av er det hyggelig, det kan jeg også si til andre. 

Anonymkode: e0360...373

Prøv å huske at andre ikke nødvendigvis synes det er hyggelig selv om du gjør det. 

Anonymkode: 169f5...12e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer ikke andres vekt.. men har selv fått kommentarer. Var på badeland på barna i sommer og fikk kommentarer på år jeg kunne sette meg fast i vannsklien. Og en kommentar på at det ikke så ut som jeg skulle sulte i hjel med det første... Fra mine egne foreldre. Vi er voksne alle. 

Anonymkode: 6f708...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...