Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Av ulike grunner valgte jeg vekk noen fag på VGS. Har derfor ikke generell studie kompetanse. Dette er noe jeg nå ønsker veldig å få og studere. Jeg er 22 år og har en jobb, men det er ikke fulltids. Dette orker jeg ikke lengre. Jeg har fått ambisjoner for fremtiden og er klar.

Bor ikke langt unna Oslo. Jeg er usikker på hva jeg skal velge av nettstudier, privatskoler og det hele. Blir forvirret akkurat nå. 

Jeg er mest gira på å få sitte i et klasserom med flere og få motivasjon den veien. Får man lån fra lånekassen? - eller må man ha egne midler osv? Pendling er et alternativ, men hva om jeg vil bo i nærheten av skolen? (finne jobb?). 

Noen som kan gi meg noen råd eller fortelle hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: fe588...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

23/5-regelen er vel korteste vei til studiekompetanse dersom du er over 23 år (som ikke er lenge til i ditt tilfelle) og kan dokumentere 5 års arbeidspraksis/utdanning:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Dersom du bare mangler et par fag kan du velge å ta disse enkeltfagene som privatist. Det kan du enten ta ved en av privatskolene (Sonans, Akademiet, Bjørknes). Dette er relativt dyrt, men sikkert en god invistering dersom du trenger tett oppfølging av lærere osv. Du kan også lese deg opp selv og melde deg opp til eksamen på privatistweb.no. Fristen for høstens eksamener gikk ut i september, så neste mulighet til å melde seg opp til eksamen er i januar/februar. 

En siste mulighet er å høre med de videregående skolene om du kan hospitere hos dem. Jeg er usikker på hvordan dette fungerer, men hvis du tar kontakt med en av skolene kan de sikkert hjelpe deg.

Skrevet

jeg tok realfagene ved sonans. da betalte jeg litt over 10.000 kr per fag og satt i klasserom sammen med andre. måtte da også melde meg opp til eksamen selv men dette hjalp rådgiverne med. syns absolutt det var verd det. kom meg inn på uni med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...