Gå til innhold

Kan arbeidsgiver gjøre dette? Ang. sykefravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, canacas skrev:

Men det er du som går til legen og får sykemelding. Jeg må også dra til legen om jeg er for dårlig til å jobbe. Utrolig nok vet ikke legen det før jeg kommer, så sykemeldinger kom ikke seilende inn av seg selv. Ser du poenget? 

Du har aldri hørt om for eksempel sykehusinnleggelser før? Å bli hentet i ambulanse? Akkuttmottak? 

Anonymkode: 67f26...8f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Evilposelos skrev:

Hvordan har du fått til at Nav betaler alt når du er sykemeldt? Vanligvis betaler arbeidsgiver de 14 første dagene.

15 dager, men ellers er det rett.

Anonymkode: e1a4e...b6f

Gjest Ingenting2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har aldri hørt om for eksempel sykehusinnleggelser før? Å bli hentet i ambulanse? Akkuttmottak? 

Anonymkode: 67f26...8f4

Aldri hørt om nei. :sarkasme:

Poenget er at dette er en drøm for arbeidsgiver? Å ha en ansatt man aldri vet om dukker opp? :klo:

Skrevet

Når man leser en del av innleggene i denne tråden så forundrer det meg ikke at mange ender opp som uføre i Norge. Er man mer og/eller oftere syk enn gjennomsnittet så betraktes man som ustabil arbeidskraft og er åpenbart ikke velkommen i arbeidslivet. Det later også til at det er en del som tror at man kan planlegge sykdom, ulykker og livskriser... :vetikke: Arbeidsgivere må faktisk ta en større del av ansvaret for å beholde folk i jobb selv om de kanskje ikke fungerer 110% i perioder dersom vi ønsker å få ned antallet uføre.

Angående fritak fra arbeidsgiverperioden ved sykmelding så kan man få det etter søknad til NAV dersom man har kroniske eller tilbakevendende lidelser som gir hyppige sykefravær.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
23 minutes ago, Leo said:

Når man leser en del av innleggene i denne tråden så forundrer det meg ikke at mange ender opp som uføre i Norge. Er man mer og/eller oftere syk enn gjennomsnittet så betraktes man som ustabil arbeidskraft og er åpenbart ikke velkommen i arbeidslivet. Det later også til at det er en del som tror at man kan planlegge sykdom, ulykker og livskriser... :vetikke: Arbeidsgivere må faktisk ta en større del av ansvaret for å beholde folk i jobb selv om de kanskje ikke fungerer 110% i perioder dersom vi ønsker å få ned antallet uføre.

Angående fritak fra arbeidsgiverperioden ved sykmelding så kan man få det etter søknad til NAV dersom man har kroniske eller tilbakevendende lidelser som gir hyppige sykefravær.

Jepp, ikke er man velkommen i arbeidslivet, og skulle man driste seg til å si at man er ufør på lignende grunnlag er man jammen en unnasluntrer, for man kan jo JOBBE LITT! 

Litt komisk med alle som skryter av hvor lite sykefravær de har, og at det ikke er normalt med mye fravær. Det ER et problem med høyt sykefravær i Norge. Hjelper ikke at prakteksemplarene sitter her og skryter. Og løsningen er ikke så enkel som at enkeltmennesker må skjerpe seg. Både helsevesenet og arbeidsgivere må på banen for å få ned sykefraværet. 

Skrevet
På 3.10.2017 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd svært mye på privaten, men jeg har hatt kun en sykemelding på 14 dager i forbindelse med en operasjon på 10 år. Hyppige sykemeldinger er faktisk langt i fra normalen. Å være sykemeldt gjennomsnittlig en gang i året eller mer er altfor mye.

Anonymkode: ecec6...b56

Det vanlige blant småbarnsforeldre (barnehage/skole) er at barna er syke og en selv blir syk. Totalt i løpet av et år brukes raskt kvotene opp for egenmeldinger og for «hjemme med sykt barn» i IA-bedrifter.

Anonymkode: df1d1...b78

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet
Vikaren skrev (1 time siden):

Lær deg å skrive riktig norsk. Hun har ikke sykemeldt seg selv, det er en lege som har gjort det. Jeg blir lei av folk som skal presse andre til å ikke ta vare på seg selv. Hva godt skal komme ut av det?  Idiot

Gammel tråd. Regner med TS har funnet en løsning på dette nå (Sjekk datoen, innlegget er fra 2017), så ville heller startet en ny tråd hvis man lurer på noe med samme tema. 

Anonymkode: d30d0...2dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...