Gå til innhold

Sukkercravings!! What to do..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 29 og har så syyykt lyst på sjokolade og bakverk! Hele første delen av graviditeten hadde jeg bare lyst på ordentlig mat, særlig fisk og sjømat, og ble kvalm av søte ting. Men nå har det snudd - nå tenker jeg på bolle med sjokolade hele tiden!

Bolle med sjokolade, sånn type Narvesen.. Det er jo egentlig ikke såå godt engang, jeg vet jo det, men nå har jeg bare lyst på det konstant. Jeg tror jeg har spist enten sjokolade eller bolle hver dag siden dette begynte for to uker siden. Prøver å dekke litt av søtbehovet med frukt, så i dag feks har jeg spist fire epler, to pærer, to mandariner, en banan og en halv pakke rosiner - i tillegg til sjokoladen. Hvordan takler dere andre gravide sukkercravings?

Anonymkode: 864a5...103

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er i uke 29 og har så syyykt lyst på sjokolade og bakverk! Hele første delen av graviditeten hadde jeg bare lyst på ordentlig mat, særlig fisk og sjømat, og ble kvalm av søte ting. Men nå har det snudd - nå tenker jeg på bolle med sjokolade hele tiden!

Bolle med sjokolade, sånn type Narvesen.. Det er jo egentlig ikke såå godt engang, jeg vet jo det, men nå har jeg bare lyst på det konstant. Jeg tror jeg har spist enten sjokolade eller bolle hver dag siden dette begynte for to uker siden. Prøver å dekke litt av søtbehovet med frukt, så i dag feks har jeg spist fire epler, to pærer, to mandariner, en banan og en halv pakke rosiner - i tillegg til sjokoladen. Hvordan takler dere andre gravide sukkercravings?

Det er vel lov til å unne seg litt i ny og ne?

Ellers blir det jo frukt da 😊 

Kanskje du må spise større og mer mettende måltider gjennom dagen i stedet for å småspise frukt og nøtter?

Anonymkode: 1ad7a...f09

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er vel lov til å unne seg litt i ny og ne?

Ellers blir det jo frukt da 😊 

Kanskje du må spise større og mer mettende måltider gjennom dagen i stedet for å småspise frukt og nøtter?

Kanskje jeg bør spise mer - men jeg har liksom ikke lyst på middag lenger, og ikke ork til å lage den heller. Bolle med sjokolade derimot-- 

Nå har jeg heldigvis ikke fri tilgang til sjokoladeboller til enhver tid, og samboer lager middag til meg ganske ofte, og da må jeg jo spise den. Hvis det kun var opp til meg ville jeg nok levd på yougurt naturell, havregryn, frukt og bolle med sjokolade for tiden..

Jeg tenker også at kanskje det er greit å la det stå til og bare leve litt usunt i en periode, det kommer ikke til å være for alltid, men så får jeg så dårlig samvittighet når jeg tenker på det stakkars barnet som har en slik usunn mor. :icon_frown:

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg bør spise mer - men jeg har liksom ikke lyst på middag lenger, og ikke ork til å lage den heller. Bolle med sjokolade derimot-- 

Nå har jeg heldigvis ikke fri tilgang til sjokoladeboller til enhver tid, og samboer lager middag til meg ganske ofte, og da må jeg jo spise den. Hvis det kun var opp til meg ville jeg nok levd på yougurt naturell, havregryn, frukt og bolle med sjokolade for tiden..

Jeg tenker også at kanskje det er greit å la det stå til og bare leve litt usunt i en periode, det kommer ikke til å være for alltid, men så får jeg så dårlig samvittighet når jeg tenker på det stakkars barnet som har en slik usunn mor. :icon_frown:

Ingen annen type mat som frister litt en gang? 

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Ingen annen type mat som frister litt en gang? 

Joda, jeg får i meg brødskiver og spiser middag når jeg får den servert :) . Så det er ikke så synd på meg. Det med at jeg ikke orker å lage middag selv er vel bare fordi jeg generelt har veldig lite energi for tiden, etter jobb er det ikke noe igjen. Før var det gøy å lage mat, nå er det bare et ork. Med mindre det er kake da, det kunne jeg sikkert laget! Bare for å spise opp hele, he he. Jeg har bare ikke opplevd det før, å ha SÅ sterk lyst på søte ting. Særlig komboen av sukker, hvetemel og sjokolade. Det er sånn at hvis jeg ser et bilde av en kake eller en bolle i et blad så begynner jeg nesten fysisk å sikle, og det er nesten UMULIG å gå forbi en bollereklame på Narvesen uten å kjøpe en av de teite bollene deres. :sjokolade:

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg får i meg brødskiver og spiser middag når jeg får den servert :) . Så det er ikke så synd på meg. Det med at jeg ikke orker å lage middag selv er vel bare fordi jeg generelt har veldig lite energi for tiden, etter jobb er det ikke noe igjen. Før var det gøy å lage mat, nå er det bare et ork. Med mindre det er kake da, det kunne jeg sikkert laget! Bare for å spise opp hele, he he. Jeg har bare ikke opplevd det før, å ha SÅ sterk lyst på søte ting. Særlig komboen av sukker, hvetemel og sjokolade. Det er sånn at hvis jeg ser et bilde av en kake eller en bolle i et blad så begynner jeg nesten fysisk å sikle, og det er nesten UMULIG å gå forbi en bollereklame på Narvesen uten å kjøpe en av de teite bollene deres. :sjokolade:

Kanskje du skulle jobbet mindre eller sykemeldt deg litt? Jeg har gjort det pga jeg ikke har energi til noe annet om jeg jobber fullt. 

Skrevet

Ellers kan du jo lage pannekaker utenat det må være så usunt, mye godt man kan ha i ei pannekake 😊 min favoritt for tiden er pannekake med brunost inni sånn at den smelter 😍

• Liker 1
Skrevet

er i uke 31 og dette er nesten som jeg skulle skrevet det selv :fnise: har kun hatt lyst på ordentlig mat som fisk og grønnsaker - frem til nå. Jeg kan spise en 200g sjokolade uten å bli kvalm en gang, og tidligere hadde jeg hatt store problemer med å få ned bare halvparten. Jeg har gått opp 9 kg så langt i svangerskapet og lurer på om det er kroppen sin måte å bygge ekstra fettreserverer? Eller er det litt naivt å lure seg selv til å tro? :fnise:

Skrevet

Jeg hadde også dilla på boller  med sjokolade, da kun Meny sine og hjemmesnekra pannekaker med brelett, sukker og kanel.. 

Anonymkode: a9cd6...40c

Skrevet

Bananer, meloner, rosiner, dadler, fiken, rå honning, søtpoteter med honning eller lønnesirup, mango, pærer og alle slags søte frukter. Det kan du spise og det er sunt!

Grunnen til at du (og egentlig alle andre) får lyst på søtt og salt er at hjernen og andre organer trenger ulike salter, og glukose. Når hjernen til barnet ditt dannes trenger du disse tingene! Men du trenger ikke bordsalt og raffinert sukker, du trenger saltene som er i selleri, asparges, persille, grønn koriander, tomater, sjøgrønnsaker (dulse/søl, nori) etc., og den verdifulle glukosen som er i frukt og rå honning.

Anonymkode: 57678...636

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk mulig å tøffe det ut. Det sier jeg som en som har hatt mye mageproblemer med kombinasjonen ekstremt søtsug i ukesvis + dårlig mage ved inntak av den type mat så jeg måtte unngå alt av den type mat, måtte til og med periodevis faste.

Lag deg noe godt av grønnsaker, en grønnsaksmos, suppe eller lignende. Om du ikke har lyst på normal mat, så er du heller ikke sulten og trenger ikke spise junk. Gjør det for barnet ditt, gi det best mulig start på livet

Anonymkode: ac45b...ac5

Skrevet

Hei igjen, TS her! 

Tror jeg har fått til å overføre søtsuget på frukt, ihvertfall mer enn før, godt hjulpet av sjokktall på vekta hos legen på fredag- er i uke 30, gått opp 12 kg!! Tror 3-4 av dem har kommet siste ukene.  Så kutta litt ned på bollene, og sydtyrolepler, rå gulrot, mandarin og rosiner går ned på høykant hele dagen nå. Men dette synes jeg var interessant: 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bananer, meloner, rosiner, dadler, fiken, rå honning, søtpoteter med honning eller lønnesirup, mango, pærer og alle slags søte frukter. Det kan du spise og det er sunt!

Grunnen til at du (og egentlig alle andre) får lyst på søtt og salt er at hjernen og andre organer trenger ulike salter, og glukose. Når hjernen til barnet ditt dannes trenger du disse tingene! Men du trenger ikke bordsalt og raffinert sukker, du trenger saltene som er i selleri, asparges, persille, grønn koriander, tomater, sjøgrønnsaker (dulse/søl, nori) etc., og den verdifulle glukosen som er i frukt og rå honning.

Jeg har jo lest om at det er nå hjernevindingene dannes, så om dette stemmer er det morsomt! Jeg fikk lyst på selleri og asparges..

Skrevet

Hvis det er noen trøst har jeg gått opp 15kg, og er i uke 26... Ikke så ulikt forrige gang, da la jeg på meg 30kg totalt - det var så tungt at dit vil jeg helst ikke igjen, selv om nesten alt forsvant overraskende fort etter fødsel. Men så var det dette sukkersuget da. Denne gangen skal jeg heldigvis testes for svangerskapsdiabetes. Bare det å vite at jeg skal ta den testen gjør at jeg skjerper meg en del og faktisk tenker over hva for mye junk gjør med babyen. Men selv om jeg ikke spiser mye godteri nå, så blir det mange kalorier. Teller ikke altså, men spiser mye dadler, peanutsmør osv for å få bukt med søtsuget :P

Anonymkode: 9c722...fbf

Skrevet

Kjenner meg igjen! Jeg er bare i uke 24, og sykemeldt i tillegg. Har to barn fra før, pluss vonde smerter i bekken. Gjør jeg for mye i løpet av en dag får jeg vonde kynnere også. Så jeg går hjemme og syns synd på meg selv. Hater å føle meg fanget i min egen kropp, og ender med at jeg ofte trøstespiser sjokolade, vafler med nutella og alt annet som er usunt 😕 tenker hver søndag, i morgen skal jeg skjerpe meg og spise litt sunnere. Klarer å bake sunne brød og knekkebrød, så det hjelper jo litt på i det minste...  

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hei igjen, TS her! 

Tror jeg har fått til å overføre søtsuget på frukt, ihvertfall mer enn før, godt hjulpet av sjokktall på vekta hos legen på fredag- er i uke 30, gått opp 12 kg!! Tror 3-4 av dem har kommet siste ukene.  Så kutta litt ned på bollene, og sydtyrolepler, rå gulrot, mandarin og rosiner går ned på høykant hele dagen nå. Men dette synes jeg var interessant: 

Jeg har jo lest om at det er nå hjernevindingene dannes, så om dette stemmer er det morsomt! Jeg fikk lyst på selleri og asparges..

Så bra at du får i deg frukt! Prøv også smoothies, f.ex. pressede appelsiner/mandariner, jordbær (Eldorado har til og med økologiske), dadler/fiken og bananer, kjempegodt! Finnes mange smoothie-oppskrifeter på nettet. Så artig å høre at hjernevinningene dannes nå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...