Gå til innhold

Fars rettigheter til pappaperm evnt mor overtar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer er selvstendig næringsdrivende. Han hadde i 2013, 2014, 2015 ingen ting i inntekt. i 2016 vil han ha 52 000 kr i inntekt og i 2017 vil ha ha 0 kr i inntekt. Vi prøver å finne ut om jeg kan overta hans permisjon, siden det vil si at han har ikke hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av 10 mnd før han går ut i permisjon (mars). Barnet er født i april, så han vil stå uten inntekt de 4 første mnd før fødsel. Sliter med å finne ut av dette! Beregner de ut fars permisjon utifra fødsel, eller hans egen permisjonstart? siden han er selvstendig så skal de ta i beregning gjennomsnittet av de siste tre årene, og da er han ikke oppe i en halv G som er minste for å få foreldrepenger? 

Anonymkode: c118b...111

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette med permisjon og fordeling er så kronglete, at jeg ville ringt nav og spurt der. De har hjelpetelefon, der det kun sitter folk og svarer på spørsmål om fødsel, barn, krav og permisjon. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Teddi skrev:

Alt dette med permisjon og fordeling er så kronglete, at jeg ville ringt nav og spurt der. De har hjelpetelefon, der det kun sitter folk og svarer på spørsmål om fødsel, barn, krav og permisjon. 

Ja, vi har prøvd der også- Uten noe annet svar nærmere enn at vi fikk søke 6 uker før far skulle i permisjon og se hvordan den søknaden gikk (?!) itillegg til at vi prøvde den såkalte "chatten" deres. Utrolig dårlig hjelp og kunnskapsnivå desverre, av personene som som skal sitte og jobbe med nettopp dette... Vi prøver nå å lese oss opp på regelverket selv, men det er så mange kontraparagrafer at det hele er jo utrolig tungvindt å forstå...

Skrevet

Hvordan overlever han uten inntekt i 5 år? Det er vel mest interessant for NAV. Hvordan skal han klare å forsørge et barn?

• Liker 1
Skrevet (endret)

g

Endret av Infinitum
Skrevet
9 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvordan overlever han uten inntekt i 5 år? Det er vel mest interessant for NAV. Hvordan skal han klare å forsørge et barn?

Har du prøvd å spørre på foreldrepenger på facebook?

Skrevet
10 minutter siden, ViljaH skrev:

Det spiller jo ingen rolle, og er jo ikke hva som er "interessant" for nav i bunn og grunn :) Jeg etterspør hvordan regelverket er i forhold til dette.  Han har ikke tatt noe utbytte overhodet, og kan ikke gjøre det med det første eller. 
Han skal ikke forsørge barnet vårt alene, jeg har en godt betalt sikker jobb. Forhåpentligvis vil ting gi utkast fra og med 2018 for hans del. 
Det jeg lurer konkret på er om hans permisjonsgrunnlag regnes fra starten av hans permisjon, eller fra barnet er født  
Og
Om han som selvstendignæringsdrivende har da nok innteksgrunnlag for foreldrepenger, om det regnes ut da gjennomsnitte av de 3 siste årene, eller om det er 6 av 10 mnd regelen (og da i forhold til når disse 6 av 10 mnd teller inn)

Skrevet

Meld deg inn i "NAV spørsmål" på facebook, der har de peiling på det aller meste som gjelder nav. Det er også advokater som svarer der :) 

Skrevet
1 minutt siden, Live88 skrev:

Meld deg inn i "NAV spørsmål" på facebook, der har de peiling på det aller meste som gjelder nav. Det er også advokater som svarer der :) 

Takk! Det skal sjekkes ut, er vel noe slikt jeg så etter ja.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det skal sjekkes ut, er vel noe slikt jeg så etter ja.

Bare vær klar over at du sannsynligvis får en PM som du må svare på, bare en av moderatorene som spør om du har problemer med nav og da er det bare til å svare ja og så blir du sluppet inn :) (sånn var det med meg iallfall da) 

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Minnes det beregnes ut fra siste fem år.. det kan være tre. Men 6mnd er d ikke. Tvilsomt at du får overført permen. Han får mest sannsynlig ingen ting i form av penger. Mannen min startet bedrift og dog det tok tid å komme i gang så var d noe inntekt der men d var lite. Husker desverre ikke tallene. 70000 i året eller no kanskje. Permen ble hvertfall på 100 kr dagen...  hvilket er latterlig. Tror også ganske sikkert at hans permisjonsgrunnlag er fra startenav din permisjon som begynner tre uker før fødsel. 

Det er noen år siden dette, men jeg husker det var mye dårlig stemmning rundt pappapermen. Hadde de regnet fra siste 6 mnd som hos lønnstakere så hadde han hatt god pappaperm for det var da inntektene økte betraktelig. Ble mye troing og synsing men det er som sagt lenge siden 

Skrevet
2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Minnes det beregnes ut fra siste fem år.. det kan være tre. Men 6mnd er d ikke. Tvilsomt at du får overført permen. Han får mest sannsynlig ingen ting i form av penger. Mannen min startet bedrift og dog det tok tid å komme i gang så var d noe inntekt der men d var lite. Husker desverre ikke tallene. 70000 i året eller no kanskje. Permen ble hvertfall på 100 kr dagen...  hvilket er latterlig. Tror også ganske sikkert at hans permisjonsgrunnlag er fra startenav din permisjon som begynner tre uker før fødsel. 

Det er noen år siden dette, men jeg husker det var mye dårlig stemmning rundt pappapermen. Hadde de regnet fra siste 6 mnd som hos lønnstakere så hadde han hatt god pappaperm for det var da inntektene økte betraktelig. Ble mye troing og synsing men det er som sagt lenge siden 

Jeg har skjønt jeg får overta om han ikke har hatt pensjonsgivende inntekt. Så er da spørsmålet om hvilket tidspunkt de regner dette ifra, som de tydeligvis ikke kan svare på selv engang- haha! 
Takk! Skal sjekkes opp i, prøvd å melde meg inn i gruppen ovenifra og kanskje noen der kan dette.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Sånn sett er det nok bedre å ha ingen inntekt enn littegrann. Det mest ergelige er mangelen på informasjon og å få svar på spørsmål. Nav har få svar å gi. Men de som er på tlf (ikke tlf til ditt lokale kontor) er mye mer oppegående enn de som sitter i skranken. De kan srort sett bare stemple og bruke stiftemaskin.. 

Skrevet

Det er 6 av 10 måneder før han går ut i permisjon som gjelder.

Anonymkode: ee168...e53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...