Ms. Clean Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Har nettopp overtatt et hus hvor det er kjøkken godkjent for matproduksjon, og en drøm er ved å gå i oppfyllelse. Men nå som drømmen plutselig blir virkeliggjort så ble jeg veldig usikker på hva jeg egentlig skal lage som kan være interessant for folk å kjøpe. Har alltid hatt lyst til å drive storproduksjon på eget kjøkken, men usikker på hva man kan produsere for salg. Catering er en ting. Men det er det ganske mange som driver med fra før. Noen som har forslag til hvordan man kan gjøre et godkjent kjøkken til en egen arbeidsplass ? Takknemlig for alle tips og innspill
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Har du frukthage kan du jo lage saft og sylte Anonymkode: b3813...3fb
Ms. Clean Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du frukthage kan du jo lage saft og sylte Anonymkode: b3813...3fb Har dessverre ikke frukthage. Og her i distriktet er det mange som allerede driver med foredling frukt og bær.
Perle Skrevet 2. oktober 2017 #4 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Vårruller eller kålruletter. Godt, billig å lett og lage og enkle å fryse og lagre. Endret 2. oktober 2017 av Perle 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 - chutneys og marmelade/syltetøy - tomatsaus (sånn som har kokt lenge) - kraft/fond (kylling/fjærkre, fisk/skalldyr, kalv/okse, vilt, grønnsaker) - surdeigsbrød/pumpernickelbrød - müsli/granola - fermenterte matvarer og drikker (kimchi, surkål, kombucha, osv.) - knekkebrød - fersk pasta og gnocchi - spekemat - dressinger og oljer Dette er ting jeg ser selges på ymse markeder og messer her hvor jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 Nå i disse sunnhetstider kan du jo starte produksjon av sunn mat og supermat... virker som alle har ortoreksi i dag. Lage sylte med kokosblomstsukker og ekstra mye bær.... Sunne brød med superkorn og spelt, starte som birøkter og slynge din egen honning.... Kålruletter var ikke dumt. Her jeg bor er det mange thaidamer som lager og selger vårruller, så konkurransen er stor, men har ikke hørt om noen som lager kålruletter. Ellers kan du jo lage gryteretter som fryses. Biff stroganoff.... Anonymkode: b3813...3fb 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 Kaker Fiskemat Brød Anonymkode: 94c09...6b1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 Se litt hva andre lager i ditt område, og prøv å velge noe annet. Konen til en på jobben har spesialisert seg på gatemat fra sør-amerika. Ellers kan du jo prøve deg på tapas, paier, gratenger og annen "ha i frysen"-mat, osv. Anonymkode: b5a96...05f
labine Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 På 5. oktober 2017 den 1.17, AnonymBruker skrev: Nå i disse sunnhetstider kan du jo starte produksjon av sunn mat og supermat... virker som alle har ortoreksi i dag. Lage sylte med kokosblomstsukker og ekstra mye bær.... Sunne brød med superkorn og spelt, starte som birøkter og slynge din egen honning.... Kålruletter var ikke dumt. Her jeg bor er det mange thaidamer som lager og selger vårruller, så konkurransen er stor, men har ikke hørt om noen som lager kålruletter. Ellers kan du jo lage gryteretter som fryses. Biff stroganoff.... Anonymkode: b3813...3fb Det siste syns jeg var en god ide! Om du lager "norsk" mat og fryser det i porsjonspakker i en beholder av noe slag som det kan varmes opp i må jo være veldig greit for enslige, kanskje spesielt eldre?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 16 timer siden, labine skrev: Det siste syns jeg var en god ide! Om du lager "norsk" mat og fryser det i porsjonspakker i en beholder av noe slag som det kan varmes opp i må jo være veldig greit for enslige, kanskje spesielt eldre? Det hadde jo vært koselig da mealservice for eldre med ordentlig god hjemmelaget mat. Besteforeldrene mine spiser så sykt mye Fjordland fordi de er gamle og ikke orker lage så mye lenger Men det er kanskje ikke så mye å tjene på det, mange eldre liker jo heller å spise dårligere mat enn å bruke penger på noe godt til seg selv fordi det har det så i ryggmargen å spare.. vet ikke jeg. Anonymkode: 35d9c...0b4
labine Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jo vært koselig da mealservice for eldre med ordentlig god hjemmelaget mat. Besteforeldrene mine spiser så sykt mye Fjordland fordi de er gamle og ikke orker lage så mye lenger Men det er kanskje ikke så mye å tjene på det, mange eldre liker jo heller å spise dårligere mat enn å bruke penger på noe godt til seg selv fordi det har det så i ryggmargen å spare.. vet ikke jeg. Anonymkode: 35d9c...0b4 Ser den. Men jeg tenkte også litt på de eldre som er enslige og syns det er kjedelig lage mat bare til en. Går også an å markedsføre som et raskt, godt måltid for andre aldersgrupper, for eksempel skoleelever som skal fort videre på trening.
Biloba Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 Småting som holder seg en stund, og som også kan pakkes litt pent til smågaver: Julebakst i sesongen. Lemon curd. Karameller. Brente mandler. Bringebæreddik, urteeddiker, ekte vaniljeessens og slikt. Biscotti i flere varianter. Noen skikkelig gode cookies. Knekkebrød. Middagsbaser som også fungerer til barnefamilier, (ha smaksprøver framme, må være mye bedre enn matbutikkenes varianter), kan varmes og spises med f.eks ris eller pasta til, eller fryses og tas opp ved behov, og ha noen frosne klare, f.eks: Bolognesesaus/kjøttsaus til pasta Ferdig montert lasagne i form klar til steking (frossen/fersk hver fredag f.eks, evt på bestilling) Noen gode gryteretter, også voksne varianter Det kommer jo an på hva slags konsept du vil ha da, og om du evt vil ha servering/take away eller bare salg av lagringsvennlige produkter Og hvem som er kundegruppen, vil folk i nærområdet betale seg bort fra hverdagsmiddagsstress, er de fornøyd med posegryter, eller er de ivrige alt fra bunnen-personer selv, bryr de seg om mer eksklusive og kortreiste produkter eller er pris veldig viktig osv. Du blir nok også mer kjent med ditt marked etterhvert. Eldre tror jeg det er vanskelig å lykkes med pga prisbevissthet, en del kjører ikke lengre når de har sluttet å lage middag selv osv. Familier med små og store barn har det travelt, ungkarer gidder ofte ikke å lage middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå