Gå til innhold

Jobb i helsesektoren, piercinger?'

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er et kjempedumt spørsmål, men jeg må bare spørre. Jeg har hørt at man ikke kan jobbe i helsesektoren (med pasientkontakt) dersom man har piercing. Stemmer dette, eller er det fra "gammelt av"?

Anonymkode: 35c9e...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Piercing i ansiktet eller andre steder som er tilgjengelig for bakteriesmitte/luftsmitte, er ikke lov. Det er heller ikke lov med smykker, ringer, ørepynt og neglelakk da disse fort blir grobunn for bakterier som du drar med deg fra en pasient til en annen. Du blir kanskje ikke syk, men de med dårlig immunforsvar kan bli det. Har du piercing under klærne, spiller det ingen rolle.

• Liker 4
Skrevet

Det stemmer - man kan ikke ha synlige piercinger eller andre smykker som- reiseglad- beskriver.

Skrevet

Spørs jo hvilken jobb i helsesektoren man har, da. Det er jo ikke alle jobber som innebærer fysisk pasientkontakt.

Anonymkode: 90ebf...254

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, reiseglad said:

Piercing i ansiktet eller andre steder som er tilgjengelig for bakteriesmitte/luftsmitte, er ikke lov. Det er heller ikke lov med smykker, ringer, ørepynt og neglelakk da disse fort blir grobunn for bakterier som du drar med deg fra en pasient til en annen. Du blir kanskje ikke syk, men de med dårlig immunforsvar kan bli det. Har du piercing under klærne, spiller det ingen rolle.

Ikke helt sant faktisk. 
Det kommer an på hvilken type jobb man har, helsesektoren er ganske vid, og i noen tilfeller er både neglelakk, smykker og ørepynt helt greit. 
Alle sykepleiere innenfor somatikk som jeg kjenner får lov til å ha små ørepynter, men ikke ring, neglelakk eller lange negler, og ikke synlig piercing. Det kommer helt an på hvilke avdelinger man er på. 
Innenfor psykiatrien er det mange som har lov til å ha både ringer, neglelakk, smykker, større ørepynter etc. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, _popcorn_ skrev:

Ikke helt sant faktisk. 
Det kommer an på hvilken type jobb man har, helsesektoren er ganske vid, og i noen tilfeller er både neglelakk, smykker og ørepynt helt greit. 
Alle sykepleiere innenfor somatikk som jeg kjenner får lov til å ha små ørepynter, men ikke ring, neglelakk eller lange negler, og ikke synlig piercing. Det kommer helt an på hvilke avdelinger man er på. 
Innenfor psykiatrien er det mange som har lov til å ha både ringer, neglelakk, smykker, større ørepynter etc. 

At det er lov er nå så, men at det er lurt sånn smittemessig, er jo en annen ting. Men det er klart er der forskjell på hvor man jobber, i hvilken grad man styrer med kroppsvæsker som tiss, avføring, slim og oppkast - eller har med pasienter å gjøre som har lavt immunforsvar, disse kan befinne seg hjemme også.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, reiseglad skrev:

At det er lov er nå så, men at det er lurt sånn smittemessig, er jo en annen ting. Men det er klart er der forskjell på hvor man jobber, i hvilken grad man styrer med kroppsvæsker som tiss, avføring, slim og oppkast - eller har med pasienter å gjøre som har lavt immunforsvar, disse kan befinne seg hjemme også.

Skriver under på denne. Ved en del avdelinger er små øredobber ok, dette er opp til leder og bestemme. 
Men sett fra et smittevernmessig perspektiv er det klart beste å ikke ha noen form for smykker eller piercing.
Så jeg vil si det er en slapp kultur/lederskap dersom det er ok med smykker/øredobber ved somatiske avdelinger. 

Anonymkode: 4e89c...05e

Skrevet

Jeg trodde det ikke fantes forskning som støtter oppunder at bruk av små øredobber øker smittefaren. 

Anonymkode: 525f2...2d8

Skrevet
På 2.10.2017 den 17.59, reiseglad skrev:

Vel, det kommer an på arbeidsplassen. Har sett damer på sykehjem som går med både parfyme og piercinger. 

Men, som regel skal man ikke ha piercing og hvis man har det så skal man dekke over med et plaster :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det ikke fantes forskning som støtter oppunder at bruk av små øredobber øker smittefaren. 

Anonymkode: 525f2...2d8

Det er fordi hvis man har øredobber så har man en tendens til å ta på ørene av vane. Det er fort gjort å glemme seg bort.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, millennial skrev:

Vel, det kommer an på arbeidsplassen. Har sett damer på sykehjem som går med både parfyme og piercinger. 

Selv om man ser noen andre har det betyr ikke det at det er lov eller lurt.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man ser noen andre har det betyr ikke det at det er lov eller lurt.

Nei, enig i det. Skulle bare si at det er ikke alle som følger disse reglene i tilfelle TS har sett eller ser helsepersonell som gjør dette.

Endret av millennial
  • Liker 1
Skrevet
På 2.10.2017 den 17.59, reiseglad skrev:

Har du piercing under klærne, spiller det ingen rolle.

*puster lettet ut* Så bra! Da er min Prince Albert trygg!

Anonymkode: 50c1d...1c2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

*puster lettet ut* Så bra! Da er min Prince Albert trygg!

Anonymkode: 50c1d...1c2

Gå nå ikke og klø på den, iallefall ikke i arbeidstida :-)

Skrevet
2 timer siden, millennial skrev:

Men, som regel skal man ikke ha piercing og hvis man har det så skal man dekke over med et plaster :)

Jepp! Og jeg kjenner folk som måtte slutte i jobben på grunn av parfymerte kunder (taxisjåfør)

Skrevet

Som de andre sier så er det mange steder lov å ha små øredobber. Jeg bruker ingenting, og jeg er nøye på hva jeg har i håret. Så ikke jeg tar i hårpynten uten å ha muligheten til å vaske den. Dessverre så har mange hos oss store øredobber, klokker, neglelakk. Ikke alle sjefer er flinke til å kreve dette av fjernet av de ansatte. 

Anonymkode: ec515...e3c

Skrevet

På "mitt" sykehus så krevde de en periode det samme fra de som jobbet i psykiatrien også. Da ble det bråk.

Men nå er det kun skjerf ol som ikke er lov i psykiatrien. 

Anonymkode: ec515...e3c

Skrevet
På 2.10.2017 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Hei!

Dette er et kjempedumt spørsmål, men jeg må bare spørre. Jeg har hørt at man ikke kan jobbe i helsesektoren (med pasientkontakt) dersom man har piercing. Stemmer dette, eller er det fra "gammelt av"?

Anonymkode: 35c9e...b9f

Piercing er utrolig vulgært akkurat som tatoveringer, røyk og snus 😬😒😏😫😐😮😠😠😡😤😬

Æsj, burde forbys.

Anonymkode: b1a99...218

Skrevet

Forskjellig fra sted til sted. Jeg holder på å bli sykepleier, og på mitt studiested har vi fått høre at det er strengt forbudt med piercinger av veilederne våre. Mens der jeg jobber er det helt akseptert å ha piercinger. (Jobber dog en til en på bruker)

Selv ser jeg ikke helt poenget med et forbud, rett og slett fordi jeg ikke peller meg i ørene? (Har dog bare piercinger i ørene) Peller meg mer på hårstrikken i håret enn i ørene liksom.. Og håndhygiene er jo viktig uansett. (Men for all del, kan hende det er en veldig viktig del av dette jeg har oversett) Kommer jo selvfølgelig til å forholde meg til reglene på øvingsavdelingen og praksisstedet. 

Anonymkode: b92cb...6f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...