Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noe som kanskje noen her inne vet, lurer på hvilke veier som utelukkes når man har blitt domfelt og bøtelagt for kjøring i beruset tilstand?

Skjønner at drømmen om å bli politi må legges på hyllen, men hva med sykepleier/sosionom/vernepleier osv, er dette noe jeg også bare kan glemme? Lærer/barnehageassistent osv f.eks? 

Noen som vet?

Anonymkode: 7dfb3...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Det er vel kun politi, fengsel, toller osv. som krever uttømmende politiattest.

For andre yrker som sosionom, lærer, barnevern osv. så er det kun dommer som gjelder vold og overgrep som blir vektlagt.

Kona mi ble dømt for fyllekjøring som 19 åring, og har jobbet som sosionom i alle år senere. Det kom ikke på politiattesten som måtte leveres i forbindelse med studiet.

Anonymkode: a8bac...0c0

Skrevet

Helt presist hvilke krav som stilles i de yrkene du nevner, vet jeg ikke. Men jeg vet det er mange som ikke er komfortable med å møte på fyllekjørere i slike sammenhenger, altså som helsepersonell eller som noen som skal ha ansvar for barn. Er man i en sårbar situasjon så vil man ivaretas av mennesker med god dømmekraft. Da er det kanskje lite greit å søke seg til et yrke hvor man ikke har direkte ansvar for andres barn, liv, og helse?

Anonymkode: a1354...b81

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt presist hvilke krav som stilles i de yrkene du nevner, vet jeg ikke. Men jeg vet det er mange som ikke er komfortable med å møte på fyllekjørere i slike sammenhenger, altså som helsepersonell eller som noen som skal ha ansvar for barn. Er man i en sårbar situasjon så vil man ivaretas av mennesker med god dømmekraft. Da er det kanskje lite greit å søke seg til et yrke hvor man ikke har direkte ansvar for andres barn, liv, og helse?

Skjønner hva du mener, men lar meg ikke definere som person av en enkelt handling. Dårlig dømmekraft? Absolutt i det øyeblikket, men lar som sagt ikke det forme resten av mitt liv.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel kun politi, fengsel, toller osv. som krever uttømmende politiattest.

For andre yrker som sosionom, lærer, barnevern osv. så er det kun dommer som gjelder vold og overgrep som blir vektlagt.

Kona mi ble dømt for fyllekjøring som 19 åring, og har jobbet som sosionom i alle år senere. Det kom ikke på politiattesten som måtte leveres i forbindelse med studiet.

Anonymkode: a8bac...0c0

Takk for svar, godt å høre :)

Håper bare det er politi, fengselsbetjent, toller og kanskje noen andre ting som blir helt utelukket. 

Skrevet

Tror ikke det har noe å si i helsevesenet. Det er jo fullt av folk der som har rusproblemer som er kjent for politiet og har domfellelser pga det, så når de driter i sånt, er vel fyllakjøring ikke noe å tenke på.

Anonymkode: c2c00...8e3

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Skjønner hva du mener, men lar meg ikke definere som person av en enkelt handling. Dårlig dømmekraft? Absolutt i det øyeblikket, men lar som sagt ikke det forme resten av mitt liv.

Jeg tenker mer på at de man eventuelt skulle få ansvar for å ivareta gjennom jobben bør tas hensyn til. Finnes ikke kravene om plettfri vandel der ved ansettelse, så er jo saken juridisk sett grei for den som har begått lovbruddet. Etikken omkring å utsette for eksempel pasienter eller barn for en som er domfelt kan kanskje diskuteres og reflekteres over på individuell basis.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mer på at de man eventuelt skulle få ansvar for å ivareta gjennom jobben bør tas hensyn til. Finnes ikke kravene om plettfri vandel der ved ansettelse, så er jo saken juridisk sett grei for den som har begått lovbruddet. Etikken omkring å utsette for eksempel pasienter eller barn for en som er domfelt kan kanskje diskuteres og reflekteres over på individuell basis.

Skulle vel blitt tynt med helsearbeidere hvis du fikk bestemme 😅

Anonymkode: 66403...b14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...