Gå til innhold

100% sykemeldt pga at jeg sliter psykisk, sjefen maser om at jeg skal jobbe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir langt, men jeg må bare få det ut...

Jeg har slitt psykisk lenge, noe som har gått ut over arbeidsinnsatsen min.  Det er stadig ting som glipper og jeg føler at jeg konstant ligger på etterskudd og frykter hele tiden at det er noe jeg har glemt etc.  På fredag toppet det seg med en ganske stor bommert som ble avslørt, jeg knakk helt sammen og dro gråtende fra jobb.  Jeg snakket med daglig leder både fredag kveld og i går ettermiddag og var helt ærlig med ham om at jeg sliter, noe jeg dessverre ikke har vært før.  

Stolthet har gjort at jeg har forsøkt å holde maska, med det resultatet at sjefen og kollegene mine går rundt og tror at jeg er sløv og lat og synes jeg gjør en dårlig jobb. Jeg har gjort en dårlig jobb en stund nå, så jeg har jo bare gjort meg selv en bjørnetjeneste med å ikke si fra og å være ærlig rundt dette.  Jeg fikk inntrykk av at sjefen satte pris på at jeg endelig var ærlig med ham og han sa selv at det endret synet hans på meg og min arbeidsinnsats, at det forklarte mange ting.

Til tross for dette presset han allerede fredag kveld på at jeg måtte komme på jobb fra i dag, da vi er en liten arbeidsplass og pga høstferien er det tynt bemannet.  Jeg svarte at jeg var i tvil om jeg orker, men lovet å se det an i helgen og vi avtalte å snakkes igjen i går ettermiddag.  Jeg har tilbrakt det meste av helgen i senga og følte meg ikke mye bedre, så da sjefen ringte sa jeg at jeg ikke kommer på jobb i dag og at jeg skal få meg time hos fastlegen min så snart som mulig.  Jeg trenger hjelp, jeg er for langt nede til å klare å grave meg ut av "hullet" selv.  Sjefen presset nok en gang på for at jeg skulle komme på jobb igjen, men jeg sa bestemt nei.  Jeg orker ikke tanken på å jobbe.  Jeg føler meg helt tom og hodet er overhodet ikke med.  Det vil bare resultere i flere feil og mer surr kollegene mine må rydde opp i om jeg kommer på jobb sånn som jeg føler meg nå.

I dag var jeg hos legen og hun sykemeldte meg tvert for to uker, sannsynligvis blir det lenger enn det.  Jeg har dobbeltime hos legen senere i uka for å avklare veien videre, behandling, medisiner etc. nærmere.  Dette ga jeg sjefen beskjed om og svaret var irritasjon over at jeg ikke kan jobbe førstkommende helg.  "Kan du ikke bare stille opp de timene da? Det blir jo helt krise om du ikke jobber..."  etc gjentok seg utover i samtalen.  Krise fordi han kanskje må avbryte ferien sin og stille opp, noe det vanligvis er jeg som gjør.  Jeg er den eneste ansatte som er singel og barnløs og jeg har nok skjemt bort både sjefen og kollegaene mine med at jeg vanligvis stiller opp når de ber meg om det. 

Anonymkode: 5d3ce...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår jo litt reaksjonen til sjefen din. 

Anonymkode: 6349e...292

• Liker 2
Skrevet

Her er det sjefen din som må avbryte ferien sin og stille opp. Fortsett å si nei, du. Du blir ikke bedre av å slite deg mer ut, og det er ikke et pluss for sjefen din at du blir langtidssykemeldt. (Lenger enn du blir nå i første omgang.)

Ta vare på deg selv.

Anonymkode: c059b...4d3

• Liker 5
Skrevet

Sjefen din har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt. 

Anonymkode: 98ca9...504

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen din har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt. 

Anonymkode: 98ca9...504

Nå har hun jo sagt det, så han vet det jo uansett.

Men TS, det er ikke ditt ansvar at han ikke har nok folk til å jobbe, og det blir feil av han å mase. Er du sykmeldt så er du sykmeldt, og det er jo for en grunn. Du skal bruke tiden på å hvile, ikke bli ringt ihjel av sjefen som har som ansvar å finne en løsning. 

Anonymkode: bd588...21c

• Liker 7
Skrevet

Hei!

Jeg driver selv et lite firma, og i sommer måtte jeg avbryte ferien min fordi noen ble syk. Selvfølgelig var det kjedelig, men sånn er det å være sjef. Du skal IKKE ha dårlig samvittighet for at du er syk! 

Anonymkode: 082c1...412

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor dårlig du er men jeg hadde prøvd å gå på jobb. Det kan hjelpe å ha noe meningsfullt å gjøre. Det hjelper sjeldent å melde seg helt ut av hverdagen.

Endret av jenta7
  • Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, jenta7 skrev:

Jeg vet ikke hvor dårlig du er men jeg hadde prøvd å gå på jobb. Det kan hjelpe å ha noe meningsfullt å gjøre. Det hjelper sjeldent å melde seg helt ut av hverdagen.

Hun er sykmeldt som betyr att legen har gjort en vurdering på att hun ikke skal jobbe, og da kan hun ikke gå på jobb. Når man er langt nede og fortsette og presse seg selv blir det nok ikke noe bedre, da kan man ha godt av å "melde seg ut av hverdagen" i en liten periode for å samle krefter. Jobbing tapper mye energi om man er fysisk eller psykisk dårlig.

Anonymkode: 7e43a...51a

• Liker 6
Skrevet

Ikke bare hadde jeg ikke møtt opp på jobb, jeg hadde også levert en oppsigelse der det stod at det skyldtes den dårlige oppførselen til sjefen som gjentatte ganger forsøkte å presse en sykmeldt ansatt på jobb. Det er altfor mange som ikke tør å si fra at dette ikke er ok (jeg har forståelse for at det er vanskelig å si fra), derfor opprettholdes en forventning om at man skal presse seg selv på jobb som syk- og det er ikke greit og det er negativt for både bedriften og den ansatte! 

Anonymkode: 375d6...d1a

Skrevet

Merker jeg har mer å si om dette...

Så altfor mange av lederne jeg har hatt har en "stakkars meg" holdning når det kommer til at dem må stille opp på jobb på grunn av sykdom. Det er nettopp dette ansvaret de har tatt på seg og får masse lønn for, så de kan bare drite i å syte og gjøre det vanskelig for andre. 

Anonymkode: 375d6...d1a

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo ikke greit. Sjefen har en plikt til å følge deg opp og å se om det er noe som kan gjøres på arbeidsplassen for at det skal være lettere for deg å komme i jobb igjen. Å ringe og si at det blir krise er ikke måten man følger opp en syk arbeidstaker på! Som andre her sier, det er en grunn til at sjefer får mer lønn. De får finne en løsning når slikt skjer. 

Ikke bry deg om sjefen du. God bedring!

• Liker 1
Skrevet

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/sjefen-ringer-nar-man-er-sykemeldt/ 
Denne sier litt om din situasjon. 

Ikke føl deg presset til å dra på jobb "bare disse timene", legen din anser deg som syk nok til å ikke være i jobb, du skal til videre utredning. Det er sjefen som må sørge for en løsning dersom arbeidstaker blir sykemeldt, og det er ikke ditt ansvar hvordan sjefen løser det. Det kan være at sjefen må jobbe selv, hente inn vikar, flytte om på møter/avtaler eller begrense åpningstid (litt etter hvilken jobb det er). Er det virkelig så stor krise at du blir borte, så kan han kalle andre ansatte tilbake fra ferie. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår jo litt reaksjonen til sjefen din. 

Anonymkode: 6349e...292

Det er mye man kan forstå, men det betyr ikke at TS blir magisk frisk og kan jobbe

Jeg kan forstå at noen blir sint om en annen ved et uhell dulter i de slik at de søler sin nykjøpte kaffe. Det betyr ikke at jeg synes det er greit at mannen som mistet kaffeen slår til den andre personen

Anonymkode: 1c1e3...e58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...