Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I dag fikk jeg muntlig advarsel fra sjefen min grunnet vaktbytte. Jeg spurte en kollega om vi kunne bytte torsdag og fredagsvakten, vi har akkurat samme utdanning og ingenting skulle tilsi at det skulle være noe problem. Da jeg hører med sjefen i dag om å få lagt inn vaktbyttet, blir hun kjempe sint, og sier at alle vakter skal byttes via henne. Senere på dagen i dag blir jeg kalt inn på kontoret og får en muntlig advarsel for dette. Jeg syns vel kanskje dette var litt strengt, og ble helt skjelven :( 

Anonymkode: 63a7d...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja så klart må vaktene byttes via sjefen. Det er ikke bare til å bytte frem og tilbake mellom to personer. Hva om du eller personen du byttet med plutselig blir syk, og sjefen ikke er klar over at dere har byttet? Da blir det bare tull. 
Jeg holder på med bytting av helg på min arbeidsplass. Og da må jeg skrive bytteskjema og snakke med sjefen selv om vi har samme utdanning.

Synd at hun ble kjempesint. Bare tenk over det til neste gang at alt må byttes via sjefen. :) 

Anonymkode: 2380a...388

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig at leder skal godkjenne bytte av vakt. Samme utdanning betyr heller ikke samme kompetanse. Plutselig er det for lite kompetente folk på jobb, og så er det sjefen som får pes.

Anonymkode: 448c3...224

• Liker 3
Skrevet

Det kommer litt an på måten det blir gjort på, men jeg er enig i at bytter av vakter skal gå gjennom leder. Det er jo leder som har ansvar for at bemanningen er forsvarlig, at antall timer blir riktig for alle ansatte, at man ikke pådrar seg unødvendig overtid osv osv. Jeg mener det er helt greit å snakke med kollegaen sin om å bytte vakt, men man spørre/avklare med leder at det faktisk er greit, og ikke bare «instruere» leder om at h*n skal endre vaktskjemaet. . 

• Liker 5
Skrevet

Du gjorde nok en feil her, men jeg syns også sjefen din overreagerte veldig. Prøvde du å forklare at du ikke visste at vaktbytter må gå via sjefen? 

Anonymkode: 11289...abf

• Liker 9
Skrevet

Stor forskjell fra plass til plass skjønner jeg. Vi gikk sjelden gjennom leder, og spesielt ikke når det var kveldsvakter som måtte byttes på veldig kort varsel. Vi ringte ikke leder privat for å si fra, men tok det dagen etter, og det var aldri noe problem, irettesetting eller kjefting av den grunn. Hvis en leder blir SINT for sånn ting, så burde hun kanskje vurdere sin stilling! Helt greit å si fra, men ikke bli sint!

Anonymkode: 9d779...81d

• Liker 11
Skrevet
21 timer siden, Ullvott skrev:

Det kommer litt an på måten det blir gjort på, men jeg er enig i at bytter av vakter skal gå gjennom leder. Det er jo leder som har ansvar for at bemanningen er forsvarlig, at antall timer blir riktig for alle ansatte, at man ikke pådrar seg unødvendig overtid osv osv. Jeg mener det er helt greit å snakke med kollegaen sin om å bytte vakt, men man spørre/avklare med leder at det faktisk er greit, og ikke bare «instruere» leder om at h*n skal endre vaktskjemaet. . 

Man er rimelig hårsår dersom man som leder oppfatter "gidder du å legge inn vaktbytte mellom meg og Kari der vi bytter datoene XX og XX"? som en instruks. TS skriver jo at hun gjorde dette, det er jo innafor det. 

Om jeg hadde fått kjeft og muntlig advarsel for dette, så hadde leder i etterkant blitt informert om at jeg ikke lenger hadde jobbet gratis overtid, stilt opp i helge og på ferier og gjort alle tilleggsoppgavene jeg gjør, som ingen andre gidder å ta seg av på min avdeling (selv om det egentlig ikke er min jobb). Fleksibilitet går begge veier, og stiller leder seg på bakbeina, så skal h*n få en vanskelig ansatt å hanskes med. 

Anonymkode: 12fe1...5b4

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor blir ikke sånne ting opplyst om til den ansatte så tidlig i ansettelsen som mulig...?

Har dere personalbok der dette står om, TS?

Anonymkode: 8b474...ede

• Liker 2
Skrevet

Synes reaksjonen virker veldig overdrevet. Hun virker autoritær og utrivelig. Vanlig reaksjon burde vært at hun informerte ved å si f.eks. "Men jeg vil at slike vaktskifter skal gå via meg, gjør det neste gang", og uten at man blir kalt inn på teppet etterpå.

Anonymkode: be457...ca5

• Liker 1
Skrevet

jeg synes sjefen din var for streng og at det ikke gir grunnlag for muntlig advarsel. du har funnet noen som kunne bytte vakt med deg og spurt sjefen om hun kunne legge inn vaktbyttet i "vaktboka" - da går det jo gjennom sjefen da hun kan si nei om det ikke går, men da bør hun også ha en god forklaring på hvorfor det ikke går. vi må også bytte vakter gjennom sjefen, men må jo finne noen og bytte med først, for så å spørre sjefen om det er ok. vi kan også legge inn en forespørsel om vaktbytte selv på Gat (dataløsningen vi bruker), men sjefen må godkjenne det før "vaktboka" blir endret

• Liker 1
Skrevet
På 2.10.2017 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Ja så klart må vaktene byttes via sjefen. Det er ikke bare til å bytte frem og tilbake mellom to personer. Hva om du eller personen du byttet med plutselig blir syk, og sjefen ikke er klar over at dere har byttet? Da blir det bare tull. 
Jeg holder på med bytting av helg på min arbeidsplass. Og da må jeg skrive bytteskjema og snakke med sjefen selv om vi har samme utdanning.

Synd at hun ble kjempesint. Bare tenk over det til neste gang at alt må byttes via sjefen. :) 

Anonymkode: 2380a...388

Men har ikke vedkommende gjort det rett her?

Spurte først hun det gjaldt om hun hadde mulighet å bytte, deretter sjefen om å få lagt inn bytte? Tenker da bytter de jo ikke uten at sjefen vet det, eller bak ryggen. Tenker sjefen er virkelig urimelig her.

Anonymkode: 888e7...3eb

• Liker 2
Skrevet
På 2.10.2017 den 16.25, Ullvott skrev:

Å spør om å få lagt inn bytte i vaktbok, det er vel i grunn å spørre å ikke "instruere" at sjefen skal legge det inn.. 

På 2.10.2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig at leder skal godkjenne bytte av vakt. Samme utdanning betyr heller ikke samme kompetanse. Plutselig er det for lite kompetente folk på jobb, og så er det sjefen som får pes.

Anonymkode: 448c3...224

Men dette gir jo TS sjefen mulighdt til. Før man bytter vakter må man virkelig finne noen å bytte med. 

Her er nok sjefen litt for hersete syns jeg. Vært noe annet om de byttet, gikk vaktene og så fortalte det. Men fremdeles fryktelig unødvendig med en advarsel.

Anonymkode: 888e7...3eb

• Liker 1
Skrevet

Vaktbytter skal gjerne gå gjennom sjefen, men muntlig advarsel synes jeg var litt drøyt. At man blir rettet på og sier at det skal gå gjennom sjefen er noe annet, men det har også å gjøre med måten man gjør det på om en skal være en god leder. Hos oss er det vanlig at enkelte ansatte også har mulighet til å godkjenne disse byttene, det stiller jo litt krav til de selvsagt, men da trenger ikke sjefen å være tilgjengelig 24/7 om noe må byttes plutselig.

Anonymkode: cd004...606

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...