himmeloghav Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) For bedre helse og vektnedgang? Hvor ofte og hvor lenge? Det har lett for å bli lange økter (1,5-2 timer) men ikke så ofte (2 ganger i uken), da jeg blir sliten av treningen, særlig dagen etterpå. Vil gjerne ha svar fra de som har litt peiling. Har hørt at kondisjon og styrke er best å trene hver gang, ikke hver for seg. Endret 2. oktober 2017 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg trener kardio og styrke separat. Og skiller mellom lange rolige økter og korte intensive økter. Vanlig treningsuke for meg er: - 2 langturer løping i rolig tempo. 12-20 km i pulssone 2-3 - 1-2 intervalløkter eller tempoøkter i pulssone 4-5 - 2 styrkeøkter med fullkroppsprogram "Lapskaustrening" er generelt noe man bør unngå, så hold de lange øktene rolige og de korte intense. Så får du bedre utbytte av treningen. Når du blir så sliten som du sier av de lange øktene, så har du for høy intensitet. Da vil du trenge lang restitusjonstid, og er ikke klar for en ny økt før det har gått flere dager. Anonymkode: 9b140...f62 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Og jeg trener løping, btw. Trener du feks sykling så er selvfølgelig ikke 12-20 km en langøkt for deg. Anonymkode: 9b140...f62
saltyliquorice Skrevet 2. oktober 2017 #4 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg trener styrke, mellom 35 og 45 minutter 😊 Cardio kommer i tillegg, men det gjør jeg lite av..
Phoebe Buffay Skrevet 2. oktober 2017 #5 Skrevet 2. oktober 2017 Dette velger du selv, ta utgangspunkt i hva kroppen din klarer, og eventuelt øk mengdene senere. Jeg trener i minst 30 minutter hver gang, men som regel blir det nærmere timen. Jeg har en rutine, og drar når den er ferdig. På dagene jeg er mer effektiv og energisk, vil jeg bruke mindre tid på trening, fordi jeg vil få det unnagjort bedre. Ellers liker jeg å trene styrke først, og avslutte med HIIT-trening (veldig effektivt for vektnedgang). Trener styrke 4-5 ganger i uka og inkluderer HIIT 2-3 ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 https://www.vektklubb.no/artikkel/en-halvtime-trening-er-nok-20268291 En interessant undersøkelse når det gjelder trening og vektnedgang. Viktig å huske at det er total forbrenning som gjelder, og at hvis trening fører til lavere hverdagsaktivitet, kan der hende vinninga går opp i spinninga. Anonymkode: 8feaa...38a 1
Forundret.. Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 10 timer siden, Phoebe Buffay skrev: Dette velger du selv, ta utgangspunkt i hva kroppen din klarer, og eventuelt øk mengdene senere. Jeg trener i minst 30 minutter hver gang, men som regel blir det nærmere timen. Jeg har en rutine, og drar når den er ferdig. På dagene jeg er mer effektiv og energisk, vil jeg bruke mindre tid på trening, fordi jeg vil få det unnagjort bedre. Ellers liker jeg å trene styrke først, og avslutte med HIIT-trening (veldig effektivt for vektnedgang). Trener styrke 4-5 ganger i uka og inkluderer HIIT 2-3 ganger i uka. Hva er HIIT?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, Forundret.. skrev: Hva er HIIT? Bare et nytt fancy ord for intervalltrening Anonymkode: 9b140...f62
Forundret.. Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et nytt fancy ord for intervalltrening Anonymkode: 9b140...f62 Ok, takk for svar 🙂
Pringle Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 For helse og vektnedgang er moderat kaloriunderskudd og moderat trening best. Det er helt fint å ta seg ut på trening, men hvis du blir så slten at du orker mindre hverdagsaktivitet enn du ellers ville gjort, og blir mer sulten, eller føler du har vært flink så du unner deg noe ekstra å spise, går kanskje vinninga opp i spinninga. Generelt sett er fokus på matinntak viktigere enn trening for vektnedgang, men fysisk aktivitet er også viktig for helsa - og det regulerer apetitten - og for mye fokus på å spise mindre (og for mange "lure" tips som fort blir til påbud/forbud) kan ironisk gjøre deg mer sulten eller apatisk. Vektnedgang er veldig enkelt - spis mindre enn du forbrenner; men ikke nødvendgvis lett - det er mer enn nok av ting å sjonglere og finne ut av.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg er ikke så glad i lange treningsøkter, så jeg trener mellom 25 og 45 minutter. Som regel trener jeg både kondisjon og styrke på samme dag, fordi jeg trener kun intervaller. De øktene jeg trener kortest blir det som regel oppvarming i 10 minutter etterfulgt av en kort styrkeøkt med tunge vekter. Jeg syns det fungerer bra på dager hvor jeg ikke orker tanken på høyintensiv trening. De andre øktene varmer jeg opp i 10 minutter, løper 1-2 intervaller på 4 minutter og avslutter med samme styrkeøkt. Optimalt sett skulle jeg trent denne økten 3-4 ganger i uken, og that's it. Jeg er ingen ekspert på trening, og har satt sammen mitt program utifra tips jeg har lest i f.eks VGs samarbeid med NTNU. For eksempel sier en av studiene at 1x4 er nesten like effektivt som 4x4, og da løper jeg heller 1x4. Mye enklere å gjennomføre når man egentlig ikke har lyst til å trene. Anonymkode: 72570...eae
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For eksempel sier en av studiene at 1x4 er nesten like effektivt som 4x4, og da løper jeg heller 1x4. Mye enklere å gjennomføre når man egentlig ikke har lyst til å trene. Anonymkode: 72570...eae Hva mener du med det? At et drag på 4 minutter skal være like bra som 4? Det kan jeg ikke skjønne. Link? Anonymkode: 9b140...f62 1
Roci Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 På 02.10.2017 den 22.49, Phoebe Buffay skrev: Dette velger du selv, ta utgangspunkt i hva kroppen din klarer, og eventuelt øk mengdene senere. Jeg trener i minst 30 minutter hver gang, men som regel blir det nærmere timen. Jeg har en rutine, og drar når den er ferdig. På dagene jeg er mer effektiv og energisk, vil jeg bruke mindre tid på trening, fordi jeg vil få det unnagjort bedre. Ellers liker jeg å trene styrke først, og avslutte med HIIT-trening (veldig effektivt for vektnedgang). Trener styrke 4-5 ganger i uka og inkluderer HIIT 2-3 ganger i uka. Siden du trener styrke så ofte, trener du splitt? Ble bare nysgjerrig på hvordan du trener, da jeg selv trener splitt med 3 økter i uka.
Nyttig Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Tren 3 ganger i uka med fullkropp, det gir deg mest. Fokuser på tung styrke med baseøvelser, knebøy er et must Endret 4. oktober 2017 av Nyttig
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #15 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg trener 70 min styrke hver 2. dag. Og står på stepperen 10 på nivå 12. I tillegg til å gå 2 timer fordelt på 4 turer med hundene. ‘’Restitusjonsdagen’’ Går jeg 3 x 30 min + 1 x 60 min på tur med hundene. Ofte slipper jeg hundene på stranda og løper med dem i 1 time ca. Anonymkode: 0c79a...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå