Ullvott Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg har et rykte som notorisk stueplantedreper, men under over alle undere har jeg nå en pilea som produserer avleggere i hytt og vær. Jeg har plantet om avleggerne i nye potter, gitt bort noen til venner og familie og beholdt noen selv. Nå har avleggerne også begynt å produsere avleggere, og da har vi det gående... Jeg tenkte rett og slett å avertere noen av de små plantene til salgs på Facebook, eller Finn, men er det noe håp om å få solgt dem? Noen som har erfaringer med dette, eller som har noen gode tips å dele?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Det er vel bare å prøve men må si jeg er skeptisk. Anonymkode: 1eacd...98b 2
Daria Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Sånne får man kjøpt for en billig penge i annenhver blomsterbutikk - tror neppe markedet er så lukrativt... I valget mellom å kontakte en privat selger på finn og alt styret det innebærer med organisering av henting, betaling osv eller å stikke innom nærmeste blomsterbutikk vet jeg hva jeg hadde gått for, for å si det sånn. Du ville vel knapt tjent inn det du bruker på jord og potter til omplanting heller, det er begrenset hvor mye de fleste er villige til å betale for en avlegger. 3
Ullvott Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg ser argumentene dine, og jeg ville tenkt på samme måte selv. Men det er greit å høre andres tanker, da det kan tenkes andre ville tenkt på en annen måte enn meg selv. Jeg hadde ikke akkurat tenkt å gjøre meg rik på dette, men kanskje ta 15-20 kroner slik at jeg får dekket kostnadene til en pose blomsterjord i ny og ne. Det har seg slik at jeg synes det er trist å kaste levende planter, og nå begynner jeg å få mange nok. (Jeg kaster ikke bøker, heller, uten sammenlikning for øvrig - de får i alle fall ikke avleggere ) Jeg tenker jeg fortsetter å gi bort avleggere til venner og familie en stund til. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #5 Skrevet 2. oktober 2017 Det er vel større marked for å bytte eller gi bort. Anonymkode: 1a5be...36d 2
Daria Skrevet 2. oktober 2017 #6 Skrevet 2. oktober 2017 Men du trenger jo ikke splitte dem opp og plante om avleggerne med mindre du har noen å gi dem bort til. Jeg har også en sånn plante som spruter avleggere, men så lenge det er plass i potta lar jeg dem bare vokse der de er. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #7 Skrevet 2. oktober 2017 6 timer siden, Ullvott skrev: Jeg har et rykte som notorisk stueplantedreper, men under over alle undere har jeg nå en pilea som produserer avleggere i hytt og vær. Jeg har plantet om avleggerne i nye potter, gitt bort noen til venner og familie og beholdt noen selv. Nå har avleggerne også begynt å produsere avleggere, og da har vi det gående... Jeg tenkte rett og slett å avertere noen av de små plantene til salgs på Facebook, eller Finn, men er det noe håp om å få solgt dem? Noen som har erfaringer med dette, eller som har noen gode tips å dele? Det finnes mange byttegrupper på Facebook, der de bytter frø, avleggere m.m. Det finnes også hagelag over hele landet, og de arrangerer også byttetreff. Anonymkode: d4a2d...5a7
Ullvott Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes mange byttegrupper på Facebook, der de bytter frø, avleggere m.m. Det finnes også hagelag over hele landet, og de arrangerer også byttetreff. Anonymkode: d4a2d...5a7 Takk for tipsene! 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #9 Skrevet 2. oktober 2017 1 time siden, Ullvott skrev: Takk for tipsene! Lykke til Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #10 Skrevet 2. oktober 2017 http://www.hageselskapet.no/ "Hagelag Det finnes hagelag over hele landet, fordelt på alle våre 19 fylker" " Det norske hageselskap, bedre kjent som Hageselskapet, er en landsomfattende, frittstående, ideell kultur- og miljøorganisasjon som arbeider for bedre livskvalitet gjennom grønne opplevelser. " I tillegg har jeg hørt at det finnes lokale hagelag rundt omkring, som ikke er under Hageselskapet. Du finner nok informasjon på FB Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #11 Skrevet 2. oktober 2017 1 time siden, Ullvott skrev: Takk for tipsene! Her er et eksempel fra 2015 der det var en helg at hagelagene holdt planteloppemarked mange steder rundt om i landet." Benytt sjansen til å få tak i kortreiste, tilpassede planter til en billig penge! Er du riktig heldig finner du også en spennende, sjelden plante som få andre har".http://gammel.hageselskapet.no/hjem/toppmeny/hjem/?tx_ttnews[pointer]=5&tx_ttnews[tt_news]=10636&tx_ttnews[backPid]=24&cHash=202da31899 De har nok tilsvarende aktiviteter hvert år Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #12 Skrevet 2. oktober 2017 Plantebyttemarked (som det sikkert finnes mange av forskjellige steder i landet: https://www.facebook.com/events/1236126063099722/ Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #13 Skrevet 2. oktober 2017 Se gjerne også kommentarfeltet på Nabolagshager. Kanskje de også arrangerer treff der du bor? https://www.facebook.com/Nabolagshager/ Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 Problemet er vel at du umulig kan tjene noe på det, som andre sier. Det begynner med prisen på potter og skåler for sluttbrukere. I tillegg trenger du selvsagt jord. Så må du avertere og få til avhendelsen. Tiden din vil være gratis. Med det sagt, gjør du det lel, å lage avleggere, er det vel økonomisk mer oppegående å ta 10kr for plantene enn å gi de bort. Men jeg personlig har stor glede av å være kjent som bygdas potteplantekilde. Hadde jeg tatt 10kr per så hadde jeg kanskje tatt inn 800kr/år, men jeg hadde likevel ikke tjent ett øre... Anonymkode: e82c8...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 Noen blomsterbutikker gir bort gratis plastpotter som har vært på visne planter som skal kastes. Om man spør om å få slike potter kan man være heldig å få noen slike. Jeg har spurt med positivt resultat. Også på kirkegårder ligger det tomme plastpotter i planteavfallet etter at folk har vært og plantet blomster på gravene. Det er jo bare positivt om noen kan ha nytte av disse pottene Anonymkode: d4a2d...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 På 2.10.2017 den 15.14, Ullvott skrev: Jeg har et rykte som notorisk stueplantedreper, men under over alle undere har jeg nå en pilea som produserer avleggere i hytt og vær. Jeg har plantet om avleggerne i nye potter, gitt bort noen til venner og familie og beholdt noen selv. Nå har avleggerne også begynt å produsere avleggere, og da har vi det gående... Jeg tenkte rett og slett å avertere noen av de små plantene til salgs på Facebook, eller Finn, men er det noe håp om å få solgt dem? Noen som har erfaringer med dette, eller som har noen gode tips å dele? I noen byer arrangeres det markeder utendørs på sommerstid der man kan selge mye forskjellige ting (klær, ting og tang m.m.), og det er gratis å ha en liten bod å stå og selge. Om det finnes noe slikt i din by, hadde det kanskje vært noe? De plantene du har er veldig vakre Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 På 2.10.2017 den 15.14, Ullvott skrev: Jeg har et rykte som notorisk stueplantedreper, men under over alle undere har jeg nå en pilea som produserer avleggere i hytt og vær. Jeg har plantet om avleggerne i nye potter, gitt bort noen til venner og familie og beholdt noen selv. Nå har avleggerne også begynt å produsere avleggere, og da har vi det gående... Jeg tenkte rett og slett å avertere noen av de små plantene til salgs på Facebook, eller Finn, men er det noe håp om å få solgt dem? Noen som har erfaringer med dette, eller som har noen gode tips å dele? Hei Du kan også slippe utgifter til potter og jord, dersom du henter jord i naturen eller på gjennvinningsstasjoner der de lager jord av innsamlede juletrær og hageavfall, og dersom du i steden for å kjøpe potter planter avleggerne i melkekartinger o.l. (lag drenering i kartongene, og sett en skål under) Anonymkode: d4a2d...5a7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 Du kan jo også gi de fine plantene i bursdags- og julegaver, i steden for å kjøpegaver? Anonymkode: d4a2d...5a7
Gjest Coolaid Skrevet 7. oktober 2017 #19 Skrevet 7. oktober 2017 På 2.10.2017 den 15.14, Ullvott skrev: Jeg har et rykte som notorisk stueplantedreper, men under over alle undere har jeg nå en pilea som produserer avleggere i hytt og vær. Jeg har plantet om avleggerne i nye potter, gitt bort noen til venner og familie og beholdt noen selv. Nå har avleggerne også begynt å produsere avleggere, og da har vi det gående... Jeg tenkte rett og slett å avertere noen av de små plantene til salgs på Facebook, eller Finn, men er det noe håp om å få solgt dem? Noen som har erfaringer med dette, eller som har noen gode tips å dele? Dette er noe som folk flest gir bort. Tipper at du ikke får solg sånt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #20 Skrevet 7. oktober 2017 Da fikk du varmet opp en tråd for å si noe som ørten andre allerede har sagt. Så jeg lurer da på: Hvorfor det egentlig? Anonymkode: e82c8...ff4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå