Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en D på masteroppgaven min i samfunnsøkonomi. Det bar bare jeg det halvåret som hadde under C (halvåret før var det en til), av ca. 15 stykker eller noe. Klart dette påvirker mulighetene mine på jobbmarkedet stort og kan forvente å ha store problemer.

Hva ville dere anbefalt? Å bruke et år, mens jeg søker jobb, til å skrive en ny masteroppgave? Eller å bare søke? 

Anonymkode: 1528d...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var grunnen til at du fikk den karakteren? Har du snakket med veileder, fått karaterbegrunnelse etc.? Det tror jeg bør være viktig for avgjørelsen om du skal skrive ny eller ei.

Anonymkode: a3f48...76c

Skrevet

Jeg fikk jobb før jeg fikk resultatet på masteroppgaven (fikk en C), og resten av vitnemålet mitt tittet de så vidt på (snitt mellom B og C). Hva med å se hvordan jobbmulighetene er før du tar den på nytt? Å skrive master er jo et helvete. Kan du gå en grei jobb med den karakteren er det vel like greit? 

Anonymkode: 27a44...352

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva var grunnen til at du fikk den karakteren? Har du snakket med veileder, fått karaterbegrunnelse etc.? Det tror jeg bør være viktig for avgjørelsen om du skal skrive ny eller ei.

Anonymkode: a3f48...76c

Jeg har fått begrunnelse og klagde på karakteren. Det handlet om at jeg ikke hadde vært selvstendig nok, at jeg hadde en viss oversikt over litteratur, noen steder hvor ting kunne blitt utbrodert mer osv.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått begrunnelse og klagde på karakteren. Det handlet om at jeg ikke hadde vært selvstendig nok, at jeg hadde en viss oversikt over litteratur, noen steder hvor ting kunne blitt utbrodert mer osv.

Samme her. Men bare klagde ikke på karakteren. Giddet ikke. Jeg vet ikke hvor mye det skal påvirke mulighetene til jobb. Andre karakterer er gode. Begrunnelsen var lik. Det med selvstendighet var litt underlig siden jeg følte ikke helt at jeg fikk mulighet til å være selvstendig. Skjønner ikke helt hvorfor veilederen ikke lot meg skrive som jeg ville når karakteren ble som den ble. Men jeg sender søknader til de jobbene jeg har lyst på. Om jeg får de vet jeg ikke, men det å sende en søknad skader ikke. Det morsomste var at jeg fikk veilederen anbefalt av en gjesteforeleser som jeg likte utrolig godt. :D Men jeg lærte en god del nytt mens jeg skrev oppgaven på grunn av den veilederen jeg fikk så vet ikke helt om jeg bør være så sur. Men var gøy å lese begrunnelsen. Visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere på den. Men men, livet går videre.

Det går nok veldig bra med oss begge to.

Hvor var det?

Anonymkode: 893ac...27a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Men bare klagde ikke på karakteren. Giddet ikke. Jeg vet ikke hvor mye det skal påvirke mulighetene til jobb. Andre karakterer er gode. Begrunnelsen var lik. Det med selvstendighet var litt underlig siden jeg følte ikke helt at jeg fikk mulighet til å være selvstendig. Skjønner ikke helt hvorfor veilederen ikke lot meg skrive som jeg ville når karakteren ble som den ble. Men jeg sender søknader til de jobbene jeg har lyst på. Om jeg får de vet jeg ikke, men det å sende en søknad skader ikke. Det morsomste var at jeg fikk veilederen anbefalt av en gjesteforeleser som jeg likte utrolig godt. :D Men jeg lærte en god del nytt mens jeg skrev oppgaven på grunn av den veilederen jeg fikk så vet ikke helt om jeg bør være så sur. Men var gøy å lese begrunnelsen. Visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere på den. Men men, livet går videre.

Det går nok veldig bra med oss begge to.

Hvor var det?

Universitetet i Bergen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitetet i Bergen.

Ok. Har du fått svaret på klagen?

Skrevet (endret)

Kan du skrive masteroppgaven på nytt? Trodde man bare fikk ett forsøk om man bestod. 

Endret av Pizzabakeren
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Har du fått svaret på klagen?

Ja, og nye sensorer var enig, dessverre for min del.

Skrevet
Akkurat nå, Pizzabakeren skrev:

Kan du skrive masteroppgaven på nytt? Trodde man bare fikk ett forsøk. 

Ja, du kan skrive på nytt. En gang mener jeg.

Skrevet

Hadde ikke skrevet på nytt, mange arbeidsgivere bryr seg mer om jobberfaring og verv enn karakterer.

Anonymkode: 832a9...d79

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha begynt på å skrive ny masteroppgave, og så heller bare droppet det dersom jeg fikk relevant jobb i løpet av året.

Anonymkode: 4cb0f...529

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel an på type yrke, men når vi ansetter bryr vi oss fint lite om karakter på master. Det er mye annet som teller når man skal ansette enn akkurat det, men som sagt så kommer det veldig an på jobben det er snakk om. 

Anonymkode: a76d0...00b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Pizzabakeren skrev:

Kan du skrive masteroppgaven på nytt? Trodde man bare fikk ett forsøk om man bestod. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan skrive på nytt. En gang mener jeg.

Med mindre man strøk eller at det lå ekstraordinære grunner bak karakteren (traume) burde ikke dette være lov.

Anonymkode: 2f28b...7f5

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man strøk eller at det lå ekstraordinære grunner bak karakteren (traume) burde ikke dette være lov.

Jeg vet ikke hvorvidt det burde vært lov eller ikke men jeg tror at jeg hadde tatt en god ferie først og prøvd å søke på jobber minst ett halvt år før jeg hadde begynt å vurdere å skrive oppgaven på nytt. Hadde heller begynt å studere noe nytt som gir meg mulighet til fordype meg i noe som interesserer meg skikkelig.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en D på masteroppgaven min i samfunnsøkonomi. Det bar bare jeg det halvåret som hadde under C (halvåret før var det en til), av ca. 15 stykker eller noe. Klart dette påvirker mulighetene mine på jobbmarkedet stort og kan forvente å ha store problemer.

Hva ville dere anbefalt? Å bruke et år, mens jeg søker jobb, til å skrive en ny masteroppgave? Eller å bare søke? 

En god venn av meg hadde stort sett B’er fra universitetene utenlands og innenlands og på masteroppgaven ved UiO, samfunnsvitenskapelig fakultet, fikk han D. 

Selv sier han det var grunnet dårlig timing og at han ikke ble så motivert, samt «dårlig connection» med vitenskapelig ansatt veileder.

Han fikk sin første, ganske bra første faste jobb, og de så på alle hans karakterer, ikke bare den ene fra masteroppgaven. Helheten sier jo mer enn bare et utsnitt. Han ble uansett ansatt mest grunnet personligheten, i tillegg til retning på utdannelsen.

Det som vel var kjipt for ham var at han forsøkte å forbedre karakteren på den masteroppgaven og han fikk ny veileder Nr 2: denne veilederen mente at «nå mener jeg oppgaven er mye bedre, som en B». Da sensur falt ble det nok en gang D.

Fakultetet ved UiO sa visst at «en D en absolutt innenfor og bra nok her ved det samfunnsvitenskapelige fakultetet og svært få får A og B. Flesteparten er på C og D», sa de.

Han ble stresset og lei av UiO etter dette og han skulle ønske han hadde valgt NTNU eller utenlandsk universitet..

I dag jobber han i en av «the Big five». De lot ikke den ene karakteren felle ham.

Anonymkode: 5ca67...a1b

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Det er da lov til å ta eksamener på nytt som man allerede har bestått. 

Anonymkode: 29b72...3c9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Det er da lov til å ta eksamener på nytt som man allerede har bestått. 

Anonymkode: 29b72...3c9

Det er veldig ofte unntak for masteroppgaver og andre større selvstendige arbeider. 

Å sensurere masteroppgaver er kostbart. I tillegg vil ikke institusjonen få studiepoengsuttelling mer enn en gang, så et gjenopptak av en bestått masteroppgave er en ren utgift. Hvis man plusser på eventuell veiledning i tillegg blir regnestykket særdeles lite interessant sett fra skolens side. 

Anonymkode: 9dc99...4a1

• Liker 1
Skrevet

Det er trolig ikke mulig å levere på nytt. På ntnu er det i alle fall ikke det. Du får ett nytt forsøk hvis du stryker eller ikke leverer innen fristen, da kan du skrive om eller skrive ny. Uten ytterligere veiledning enn dine 25t.

hvis du ønsker å levere på nytt må du nok søke deg inn på nytt og ha min 60 nye stp. Inn i den nye graden, og du kan da ikke levere en omskrivning av din forrige oppgave.

tror uansett ikke karrakteren skal være avgjørende for muligheter i arbeidslivet.

Anonymkode: e2cb7...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...