Gå til innhold

Finnes det interiørrådgivere? Ungkar sliter med å møblere kåken! :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet for meg selv for ca. 2 år siden. Jeg har gjort en del oppussingsarbeid hvor stuen er helt fikset opp med nypussede vegger, nytt gulv, lister og maling. Jeg er snart ferdig med gangen som vil få samme farger og lister som stuen, bare med et annet, mørkt gulv.

Men jeg skal si at jeg er helt elendig på interiør og møblering. Siden jeg ikke har noe samboer som klager og jager, så har jeg bare det mest nødvendige - TV-benk, sofa, salongbord, spisebord og tilhørende stoler. I gangen har jeg et skostativ, og that's it.

Det er ingen bilder på veggene, ingen speil, dårlig med oppbevaringsmuligheter og det er ekko i stuen fordi det er så "tomt" og ingenting som fanger lyden. Når man kommer inn i stuen er det bare en stor slett vegg. Og ja, jeg har blitt en ordentlig rotekopp. Det ligger papirer, regninger, kvitteringer og annet og flyter rundt fordi det ikke har noe ordentlig plass. Ikke slik at det er "skittent og ekkelt", men er litt rot og støv. 

Nå har jeg blitt vant til at "det bare er sånn", men har noen ganger tenkt at jeg skulle fått fikset det. Jeg har prøvd å både søke på nettet for inspirasjon, men finner ikke noe jeg liker eller som passer til det jeg har. Så langt har jeg kjørt en stil med "Stål"-grå vegger, hvitt tak, hvite lister, og parkettgulv i 3-stav "Rustikk eik", altså litt blekt og grått. Møblene er svarte og koksgrå. Taklampen er svart smijern.

Det jeg lurer på, er om det finnes rådgivere som man kan leie inn for å komme med forslag til hvordan det kan være. Folk som vet hvordan ting bør plasseres for at det skal bli trivelig og praktisk, at romfølelsen skal bli riktig samt fargekombinasjoner som blir bra osv. Er mest ute etter noe litt enkelt og tidløst, ikke noe sært og dyrt design. Jeg er ikke så flink til å gi av meg selv og vise hva jeg liker, og vet heller ikke helt hva jeg liker selv.

Jeg har spurt en venninne om litt råd, men jeg tror vi har litt forskjellig stil. Hun er mer glad i hvitt interiør mens jeg har svart.

Hjaaalp!

Anonymkode: af234...6bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du tegne og poste en tegning av hvordan leiiligheten ser ut, med mål av vegger og plassering av dører og vinduer, så er det lettere å gi råd om møblering.
Angående papirer: Kjøp et hjemmerarkiv til å oppbevare regninger, kvitteringer, forsikringspapirer og andre viktige papirer i.

Anonymkode: f6649...9cb

• Liker 1
Skrevet

Hvilke farger er det på veggene?

Du nevnte svarte møbler. Er alle møbler svarte?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet for meg selv for ca. 2 år siden. Jeg har gjort en del oppussingsarbeid hvor stuen er helt fikset opp med nypussede vegger, nytt gulv, lister og maling. Jeg er snart ferdig med gangen som vil få samme farger og lister som stuen, bare med et annet, mørkt gulv.

Men jeg skal si at jeg er helt elendig på interiør og møblering. Siden jeg ikke har noe samboer som klager og jager, så har jeg bare det mest nødvendige - TV-benk, sofa, salongbord, spisebord og tilhørende stoler. I gangen har jeg et skostativ, og that's it.

Det er ingen bilder på veggene, ingen speil, dårlig med oppbevaringsmuligheter og det er ekko i stuen fordi det er så "tomt" og ingenting som fanger lyden. Når man kommer inn i stuen er det bare en stor slett vegg. Og ja, jeg har blitt en ordentlig rotekopp. Det ligger papirer, regninger, kvitteringer og annet og flyter rundt fordi det ikke har noe ordentlig plass. Ikke slik at det er "skittent og ekkelt", men er litt rot og støv. 

Nå har jeg blitt vant til at "det bare er sånn", men har noen ganger tenkt at jeg skulle fått fikset det. Jeg har prøvd å både søke på nettet for inspirasjon, men finner ikke noe jeg liker eller som passer til det jeg har. Så langt har jeg kjørt en stil med "Stål"-grå vegger, hvitt tak, hvite lister, og parkettgulv i 3-stav "Rustikk eik", altså litt blekt og grått. Møblene er svarte og koksgrå. Taklampen er svart smijern.

Det jeg lurer på, er om det finnes rådgivere som man kan leie inn for å komme med forslag til hvordan det kan være. Folk som vet hvordan ting bør plasseres for at det skal bli trivelig og praktisk, at romfølelsen skal bli riktig samt fargekombinasjoner som blir bra osv. Er mest ute etter noe litt enkelt og tidløst, ikke noe sært og dyrt design. Jeg er ikke så flink til å gi av meg selv og vise hva jeg liker, og vet heller ikke helt hva jeg liker selv.

Jeg har spurt en venninne om litt råd, men jeg tror vi har litt forskjellig stil. Hun er mer glad i hvitt interiør mens jeg har svart.

Hjaaalp!

Nå ser jeg hvilke farger du har. Jeg ville frisket opp med en varm farge (rødoransje eller rød) på puter og pledd til sofaen, og samme farge på gulvteppe og gardiner.

Grønne planter vil gjøre det mer trivelig.

Passende bilder til veggene, kan du kjøpe billig på Ikea, eller (om du fotograferer selv) få laget bilder på Japan Photo. De har også ferdige bilder som man kan bestille i de str man ønsker, på forskjellige materialer som bl.a. aluminiumsplate.

• Liker 1
Skrevet

Svart er typisk for ungkarer, i alle aldre. Skjønner du ikke liker feminint-romantisk som hvitt, krystall og rosemønster. Men mitt tips er likevel å velge litt lysere farger. Eller hvis du liker noen av f.eks utstillingsrommene til Ikea, da kopierer du så langt det går 😁

• Liker 2
Skrevet
28 minutes ago, AnonymBruker said:

Hjaaalp!

Ja, det finnes. Jeg driver med det selv. Hvis du googler interiørdesignere, vil du nok finne noen :)

Anonymkode: e2b1e...204

• Liker 2
Skrevet

Hvor bor du? Gjør det gjerne for deg :fnise: Synes sånt er kjempegøy, og har hatt hvitt/svart-stil med masse smijern selv, har nå begynt å innse at det blir litt hardt så har myket opp lit :)

Men enig som andre sier her, ta bilde og tegn opp for oss, så får du sikkert masse tips til ting du liker via linker :)

Finnes også interiørstylister, bare ta ett google-søk :) Men de er nok dyre og hekta på dyr design..

Anonymkode: 1514c...d58

• Liker 1
Skrevet

Finn en eller to farger du liker, og som passer sammen. Feks blå/lime eller blå/orange. Det meste går fint til svart og mørkegrått. Kjøp et pledd, en bolle til frukt/snacks, pyntepute, bilder etc. Hvis det fortsatt er mye klang i rommet kan du også ha gardiner, mer stoff demper lyden bedre, så hvis du har plass er tak til gulv fint. Og rydd opp. Skaff fast plass til rotet ditt, sånn at regninger og kvitteringer ikke er overalt, men begrenset feks til en kommode i gangen.

Anonymkode: dc956...3ab

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjaaalp!

Finn en passende homseinteriørblogg.

Anonymkode: fd61d...8e3

Skrevet

Teppe under sofadelen, puter og pledd i sofaen, gardiner, google plakatkunst / photo art og kjøpt noe som tiltaler deg, kjøp lamper som gir mykt lys og som kan tennes uavhengig av hverandre, grønne planter i fine potter, levende lys i høye, slanke staker, en stor bolle eller fat med frukt eller fine steiner på salongbordet, en aviskurv, og om du har plass til et skrivebord, fint! Kanskje kan du kjøpe ett med hyller over, til permer, bøker og esker eller kurver, har du ikke plass, kjøp iallfall en arkivboks som nevnt over her. Alt må ha sin faste plass, hvor du legger det etter at du er ferdig med det, da blir det ikke rotete. 

Interiør i bare hvitt, grått og svart kan være stilig, men du må vite hva du gjør, og det sier du jo selv at du ikke vet. Absolutt alle andre farger går til din fargeskala, så plukk gjerne ut noen få ting i en farge du liker, så virker stuen lunere med en gang.

Eller lei inn en rådgiver. Noen butikker yter også sånn service, dersom du handler hos dem, så det kan du jo sjekke før du leier en uavhengig (og dyrere) en. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...