DrueSmoothie Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Dere som har vært igjennom lapraskopi, hvordan var det etterpå? Selve undersøkelsen er jo grei nok, for da er man vel i narkose? Skal muligens inn for undersøkelse for Endometriose, og har jo helt skrekk for alt av sånt, leger, stikk operasjoner etc. Men, jeg vet også at jeg har overlevd 3 operasjoner etter en ulykke for noen år siden, 1 stor og 2 mindre, og alle gikk langt bedre enn forventet, både da og i etterkant. Men, hvordan er det etterpå? Er det fryktelig mye ubehag vondt og smerter? Eller går det relativt greit med noe enkel smertestillende i etterkant? Eller trenger man masse sterke smertestillende over lang tid etterpå? Jeg blir svindårlig av forte-preparater og morfinpreparater, så det er litt aberet ift operasjoner og smertelindring. Det lærte jeg the hard way... og har etter det måttet nøye meg med Ibux / paracett, også etter operasjoner. Og hvor lang tid bør man beregne før man er "100%" igjen på alle måter? Både ift trening, dagligliv og alt? Var du sykmeldt lenge el kunne du gå på jobb relativt raskt etterpå? (jeg jobber på kontor) Og, dere som har vært inne med mistanke om Endometriose, hadde du det eller fant de ikke noe galt? OG om de finner noe, fjerner de det da der og da, eller må man inn på nytt for da å fjerne det? Endret 2. oktober 2017 av DrueSmoothie
Gjest Hummel34 Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Gikk meget smertefritt for min del, fjernet i tillegg en tvillingcyste men holdt med noen paracett for min del. Er vel i grunn ikke en operasjon som skal by på smerter.
Rosmerta Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg var inne til laparoskopi i mai, for utredning for infertilitet- De fant mye endometriose (ikke uventet, dessverre), og fjernet en del. Jeg har igjen mer, kanskje med infiltrasjon av tarmen. Men skal de fjerne det trengs det flere kirurger (gastro/urolog), og det inngrepet jeg var inne til, er ikke "rigget" for noe sånt. Så da fjernet de det overfladiske, og ga meg en tidsfrist på å bli gravid. Ellers må jeg inn til ny laparoskopi. Formen etterpå kommer nok litt an på hva de gjør inni der og hva de finner. Hos meg gjorde de en del siden jeg hadde en del endometriose å fjerne. Jeg hadde ganske vondt da jeg våknet, og fikk bli over natta så de kunne gi meg mer smertestillende (dette var dagkirurgi). Natta på sykehuset var ubehagelig pga smerter, men har du vært gjennom operasjon før, går det nok greit. Jeg ble tatt veldig godt vare på :-) I tillegg ble jeg skikkelig spysyk andre natta (første natta hjemme), så det gjorde også sitt på formen. Men jeg mistenker at det var fordi jeg tålte morfin dårlig. Det som jeg synes var mest vondt, er gassmertene som setter seg i nakke og skuldre, som regel. Dette kommer av gass de putter inn i buken for å se bedre under operasjonen. De får ikke ut alt, så dette vandrer rundt i kroppen og irriterer nerver. Mitt beste tips er å ha en varmeflaske/varmepute til å legge der det er vondt, og bevege deg/gå litt rundt i huset med jevne mellomrom. Dette hjelper på å få gassen ut av kroppen. Formen var ikke all verdens de første dagene, men tok ikke noe sterkere enn Ibux og Paracet etter at jeg kom hjem dagen etter at jeg ble operert. Etter 4-5 dager tok jeg ikke smertestillende i det hele tatt, og da var det mer det at jeg var helt kraftløs/veldig sliten. Jeg ble sykemeldt i 2 1/2 uke, men hvis de bare er inne og kikker tror jeg det er vanlig med en ukes tid. Hvis du mistenker endometriose, ville jeg virkelig prøvd å komme meg til Ullevål eller Stavanger, der de er gode på dette. Lykke til! Det går nok bra, skal du se. Du må bare spørre meg hvis du lurer på noe mer :-) 1
DrueSmoothie Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2017 27 minutter siden, Rosmerta skrev: Jeg var inne til laparoskopi i mai, for utredning for infertilitet- De fant mye endometriose (ikke uventet, dessverre), og fjernet en del... Takk for godt svar Jeg vet ikke om jeg skal inn ennå, men om så er så gruer jeg meg like mye som de andre gangene. Men ja, det går nok fint dette også. Ah bra med tips om steder, jeg bor ikke langt fra Oslo så Ullevål kan være et alternativ. Spørsmålet er jo hvor lenge man må vente der kontra andre steder. Dog har jeg sånn super helseforsikring som kjøper privat plass om man blir henvist, men vet ikke om det dekker slike ting også eller om det bare dekker ren sykdom / skade. Men det er jo fort gjort å finne ut av. Jeg har menssmerter herfra til evigheten, men det har jeg hatt fra jeg var 14, men de varer heldigvis bare 1-2 dager, og mensen 4, med blødning dag 1 noe dag 2 og 2 siste dagene er bare litt brunt blod / spotting. Jeg har også siste året beg å få smerter under EL, men ikke så mye at jeg trenger noe smertestillende, og få litt spotting før mensen. Så ut i fra det kom gynekologen min frem til at det kan være Endometriose, men uten at hun var for sikker naturlig nok. Jeg fikk hvertfall klar beskjed om at om vi ville ha barn så burde vi ikke utsette å ta en avgjørelse og å begynne å prøve noe mer... Ettersom utredning om man ikke blir gravid kan ta tid. Som du nok vet alt om. Kan jeg spørre hva som gjorde at du mistenkte endometriose? Hvilke plager / symptomer hadde du? Om du vil fortelle det da naturlig nok Ja, jeg blir også fryktelig kvalm av morfinpreparater, men mest der og da. Men uggen som ville rakkern i ettertid også, så det kan fint ha vært det. Eller bare den totale påkjenningen for kroppen. Jeg var mye kvalm da jeg lå på sykehuset etter første operasjonen da jeg var i ulykken, lå der i 6 dager og mener jeg kastet opp nesten hver dag. Men jeg blir også velidg kvalm etter narkosen, det blir jo som en fyllesyke. Så kan ha vært det også for deg. Kan ikke se for meg at det er unormalt med kvalme etter noe sånt. Fysj hva vi må igjennom!
Rosmerta Skrevet 2. oktober 2017 #5 Skrevet 2. oktober 2017 59 minutter siden, DrueSmoothie skrev: Takk for godt svar Jeg vet ikke om jeg skal inn ennå, men om så er så gruer jeg meg like mye som de andre gangene. Men ja, det går nok fint dette også. Ah bra med tips om steder, jeg bor ikke langt fra Oslo så Ullevål kan være et alternativ. Spørsmålet er jo hvor lenge man må vente der kontra andre steder. Dog har jeg sånn super helseforsikring som kjøper privat plass om man blir henvist, men vet ikke om det dekker slike ting også eller om det bare dekker ren sykdom / skade. Men det er jo fort gjort å finne ut av. Jeg har menssmerter herfra til evigheten, men det har jeg hatt fra jeg var 14, men de varer heldigvis bare 1-2 dager, og mensen 4, med blødning dag 1 noe dag 2 og 2 siste dagene er bare litt brunt blod / spotting. Jeg har også siste året beg å få smerter under EL, men ikke så mye at jeg trenger noe smertestillende, og få litt spotting før mensen. Så ut i fra det kom gynekologen min frem til at det kan være Endometriose, men uten at hun var for sikker naturlig nok. Jeg fikk hvertfall klar beskjed om at om vi ville ha barn så burde vi ikke utsette å ta en avgjørelse og å begynne å prøve noe mer... Ettersom utredning om man ikke blir gravid kan ta tid. Som du nok vet alt om. Kan jeg spørre hva som gjorde at du mistenkte endometriose? Hvilke plager / symptomer hadde du? Om du vil fortelle det da naturlig nok Ja, jeg blir også fryktelig kvalm av morfinpreparater, men mest der og da. Men uggen som ville rakkern i ettertid også, så det kan fint ha vært det. Eller bare den totale påkjenningen for kroppen. Jeg var mye kvalm da jeg lå på sykehuset etter første operasjonen da jeg var i ulykken, lå der i 6 dager og mener jeg kastet opp nesten hver dag. Men jeg blir også velidg kvalm etter narkosen, det blir jo som en fyllesyke. Så kan ha vært det også for deg. Kan ikke se for meg at det er unormalt med kvalme etter noe sånt. Fysj hva vi må igjennom! Nå skal det sies at jeg var inne for infertilitet, ikke endometriose. Men inngrepet er jo det samme ;-) Jeg har veldig sterke menssmerter, type fosterstilling på sofaen med varmeflaske er det eneste som hjelper. Noen ganger er litt mindre helvete, men selv da er det i så fall å tvinge seg gjennom dagen på jobb og så kollapse på sofaen når jeg kommer hjem. Og selv det er jo ikke veldig smertestillende, mest for å overleve... Smertestillende (Paracet, siden NSAID-preparater helst ikke skal tas når man er prøver) hjelper veldig lite, visstnok også veldig vanlig. I tillegg gjør det vondt å gå på do (nr to) når jeg har mensen. Dette varer i ca to dager, men j**** mens det står på. Det er såpass at jeg unngår reiser, tur etc hvis jeg vet at jeg får mensen. Hvis noen prøver seg på at "litt smerter må du tåle" på mine eller andres vegne, slår jeg fra nå av hardt ned på det! Jeg kan anbefale forumet på endometriose.no, der kan du også stille spørsmål rett til eksperter på temaet :-) Ventetiden på utredende laparoskopi for infertilitet på Ullevål var 3 uker da jeg var inne. Jeg var kjempeheldig og lå på operasjonsbordet en drøy uke etter at henvisning var sendt. Et tips: Med en gang du har fått brevet fra sykehuset, ring dem og si at du har mulighet til å stille på kort varsel ved sykdom/avbestilling. Da kan du være heldig og komme tidligere inn. Lykke til! :-) Bare å spørre mer hvis du lurer på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå