Gå til innhold

Ny hund - Samme rase?

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Jeg sitter her og ser på min gamle gode knupp, og tankene går til den dagen han ikke lengre er her og jeg skal kjøpe ny hund. Jeg har fått det for meg at jeg ikke vil ha irsk setter neste gang, fordi minnene er for mange og han er for spesiell til å ha samme rase neste gang. Er det bare jeg som føler det sånn? Er det feil å tenke sånn, at man ikke vil ha ny hund av samme rase? For alternativet mitt er gordon setter, og jeg synes det også er en nydelig hunderase. Men så lurer jeg på om jeg egentlig er en irsk'ing-jente... Argh, vanskelige tanker og vanskelige spørsmål!!

Er det andre som har opplevd at det føles rart å få ny hund av samme rase som den gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bhsiltsk

Jeg fikk mine to nesten samtidig. Rottweileren døde for to år siden, og til sommeren får vi ny rottweilertispe. Jeg vet jo innerst inne at jeg ikke får tilbake den jeg mistet, men pga henne falt jeg pladask for rasen. Alle individene jeg har truffet innen rasen er kjempepersonligheter, og vil gjerne fortsette med rottweiler.

Han jeg har igjen er blanding, og nå fikk han nettopp påvist grå stær. Det betyr at han til tross for den valpete oppførselen sin og den enorme lekelysten hans begynner å bli gammel (ni år).

Da vi var til aller siste dyrlegetur med rottisen, sa jeg til samboer at "når Hund begynner å bli gammel, skal vi ha ny valp, for jeg reiser IKKE hjem til tomt hus! Buhu..." Noe i den duren :)

For om tapet av rottisen var ille, kommer det til å bli enda verre å miste han vi har igjen. :-(

Hvis du egentlig har lyst på irsk setter igjen, så få en valp mens du fremdeles har "den gamle" hunden din, vel? Da får du et forhold til den nye mens den gamle lever, og da vil jeg tro det IKKE blir fullt så rart.

Jeg vil jo tro at man som hundeeier begynner å merke når våre kjære firbeinte begynner å skrante. Det blir jo ikke lange overlappinga med to hunder, og for min del vet jeg hva det er å ha to hunder. Det er ikke dobbelt arbeid, men dobbel glede. :)

Det var sikkert ikke svar på spørsmålet ditt, men poster det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Jeg kan ikke ha ny hund ennå, for det passer ikke. En gammel knark som ligger og sover hele dagen krever langt mindre tid og arbeid enn en liten vilter valp som skal ha oppmerksomhet hele døgnet :) Så jeg må nok vente med ny hund. Jeg skal jo også trene den neste til jakt, så jeg trenger EKSTRA mye tid til trening og hunde-tid. Så hund nr 2 må nok vente uansett :) Og jeg vil ikke såre hunden min med å skaffe ny, hehe, han er veldig sart og blir lett lei seg. En ny valp i huset hadde knust ham...

Han har grå stær han også, og HD'en begynner å plage litt mer nå enn før, og han har noen ufarlige svulster bak som jeg må følge med på at ikke tar helt av (og blir farlige). Så selv om det ikke er en kjekk tanke, tror jeg helt ærlig ikke at han har så veldig lenge igjen. Men hvem vet, han har vist seg å være seig gjennom hele livet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Hmm... min har også HD, men han var med i gullprosjektet til Norsk Veterinærhøgskole, så han har (bank i bordet) vært helt fin i hoftene i seks år nå.

Han har bilyd på hjertet, og jeg vet at han savnet "søsteren" sin da hun døde, og vil bli kjempeglad for å få en ny til sommeren.

Men siden du ikke kan ha to samtidig, vil det kanskje bli litt sårt dersom du får en ny irsk setter igjen etterpå. Samtidig er det vel nok forskjeller innad i rasen til at det er nokså usannsynlig å få en som er prikklik (utseende) den du har. Personlighetene er jo uansett forskjellige...

Vanskelig, det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har pr i dag to ulike raser, men gamlefar er blitt veldig gammel så jeg vet ikke hvor lenge han har igjen. Jeg har bestemt meg at jeg aldri skal ha en ny hund av samme rase som han. Det skyldes to ting, at jeg tror det vil bli rart å ha en ny hund av samme rase og den største grunnen er at det er to ulike raser jeg har nå og det er aktiviteten til vesla jeg driver med og da vil valget falle på en ny "vesla".

Jeg har plan om å skaffe meg en hund når gamlefar dør og det blir da samme rase som vesla. Og det føles helt greit.

Det du skal tenke på er at en ny hund vil du ha i maaange år og om det er IS du liker best så ville jeg gått for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal velge hund etter egenskaper, det er veldig viktig. Man får aldri tilbake den gode gamle uansett om man tar samme rase eller en ny.

Så kan jeg slå et slag for Gordon Setter med det samme. Vakre hunder, og nydelig gemytt og supre fuglehunder. Vi har en tispe som vi skal parre til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...