AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Bra jeg skal få meg en utdanning, for jeg er stokkdum. Her kommer dagens dummeste spørsmål, eller en serie med spørsmål. På vilbli.no så står det timefordeling for fagene på vgs. Fellesfag (56 timer) Felles programfag (926 timer) Jeg skal bare ha programfagene. Hvor lange blir skoledagene da sånn ca? De antall timene... er det for hele året? Jeg får ikke det til å stemme. Googlet "Hvor mange dager er et i et skoleår" og fikk dette svaret:"Antall skoledager er regulert i Opplæringslova. Det står at skoleåret skal være minst 38 uker over maks 45 uker. I praksis betyr det at skoleåret er på 38 x 5 dager, altså 190 dager. Skolen, elevene og foreldrene har anledning til å omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag." Det vil da si at skoledagen varer 4,8 timer.. eller 5 om du vil. Det stemmer vell ikke.. eller? Anonymkode: 4d842...a19
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 En skoletime er 45 minutter. Innimellom vil dere ha flere 5-10-15 min pauser (her varierer det litt fra lærer til lærer her jeg går, enda det gjerne er satt opp en plan for pausene). Jeg tar også programfag, og har da skoledag fra 9-14.30. Vi har bare èn dag med programfag. Så skal du ha programfag en dag i uka, så kan du ikke regne en femdagers uke. Jeg er også "stokkdum", så et regnestykke kan jeg ikke gi deg. Anonymkode: 81a64...c5d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En skoletime er 45 minutter. Innimellom vil dere ha flere 5-10-15 min pauser (her varierer det litt fra lærer til lærer her jeg går, enda det gjerne er satt opp en plan for pausene). Jeg tar også programfag, og har da skoledag fra 9-14.30. Vi har bare èn dag med programfag. Så skal du ha programfag en dag i uka, så kan du ikke regne en femdagers uke. Jeg er også "stokkdum", så et regnestykke kan jeg ikke gi deg. Anonymkode: 81a64...c5d Glemte å nevne at vi har 30 min lunsj. Eller "storfri" som hun ene læreren jeg har, sier Anonymkode: 81a64...c5d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #4 Skrevet 2. oktober 2017 Hvor lang en skoledag er varierer fra sted til sted. På en skole varte dagen i 8 timer, mens på en annen varte den i 6 timer. Anonymkode: 0779c...d14
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #5 Skrevet 2. oktober 2017 Jaja, da får det bli en overraskelse Googler til jeg blir blå, finner ingen skikkelige svar. -ts Anonymkode: 4d842...a19
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #6 Skrevet 2. oktober 2017 Selv om du kun skal ha programfagene må du regne med at du må være på skolen hele dagen de fleste dager. Min videregående skole hadde undervisning fra 8.15 til 15.15 hver dag, altså 7 timer. Av denne tiden var 2 timer pauser/lunsj. Må si jeg syns den fordelingen av fag som du skriver over virker veldig merkelig. Da jeg gikk på vgs (for fem år siden) var det ganske 50/50 med programfag og fellesfag, Anonymkode: 0873a...aaf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #7 Skrevet 2. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om du kun skal ha programfagene må du regne med at du må være på skolen hele dagen de fleste dager. Min videregående skole hadde undervisning fra 8.15 til 15.15 hver dag, altså 7 timer. Av denne tiden var 2 timer pauser/lunsj. Må si jeg syns den fordelingen av fag som du skriver over virker veldig merkelig. Da jeg gikk på vgs (for fem år siden) var det ganske 50/50 med programfag og fellesfag, Anonymkode: 0873a...aaf Vet at noen skole ikke legger opp til fritak. Slik at folk har fagene om hverandre iløpet av en dag. Så de som har fritak fra fellesfagene vil da måtte vente 2-3 skoletimer midt i skoledagen, fordi de har dobbeltime med programfag mot slutten av dagen. Den skolen jeg skal på har tilrettelagt. Slik at programfagene er på rekke og rad. De andre kan ha dobbeltime med matte om morgningen, en time samfunnsfag og en time engelsk. Også kommer programfagene, og det er da jeg møter opp. I stedet for matte, programfag, samfunnsfag, engelsk også programfag igjen. Slik at jeg da må vente mitt på dagen, pga hull i timeplanen. vg1 og vg2 har andre foredelinger. Mer 50/50 som du sier. Vg3 har bare programfag og kroppsøvning, jeg har fritak i gym. -ts Anonymkode: 4d842...a19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå