AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg lurer på om jeg kan få noen innspill til om jeg har grunn til å klage til forbrukerrådet. Som dere sikkert skjønner ut ifra tittelen har jeg havnet i en svært uheldig situasjon med Oslo Bysykkel. I sommer hadde jeg nettopp begynt å bruke det nye bysykkel-systemet. Jeg hadde tidligere brukt det gamle systemet, da man kun hadde et kort. Jeg lånte en sykkel fra stativet ved Gimle kino, syklet ned bakken for å kjøpe noe hundemat og syklet opp igjen. Leverte fra meg sykkelen, den klikket og jeg gikk videre. Da jeg litt senere satt på toget på vei til Asker så jeg på iPhonen min, og det var først da jeg så at bysykkelen fortsatt sto på meg. Jeg hadde ikke fått noen varsel eller noe. Når det er snakk om at man står i fare for å betale en liten formue, synes jeg absolutt man burde få en varsel om dette. Jeg kontaktet Oslo Bysykkel med en gang på Facebook og forklarte situasjonen. Da skrev Oslo Bysykkel: "Jeg finner at sykkelen har vært innom lås 19, men det virker som den ikke ble låst helt korrekt. Husker du om låsen blinket rødt etter levering?". Jeg var ikke klar over at man måtte sjekke at bysykkelen blinket rødt når man hadde levert. Det sto ingen steder. Videre spurte jeg om de hadde noen ansatte i nærheten som kunne låse sykkelen for meg, og personen jeg snakket med sa at han hadde lagt ut en melding om det. Men det var tydeligvis ingen som dro for å sjekke på den sykkelen. Nå har jeg blitt kontaktet igjen av Oslo Bysykkel og de krever at jeg skal betale hele 7500 kroner for den sykkelen, når det er helt tydelig at det er en svakhet i systemet. Jeg leverte den sykkelen, og de har til og med sagt at de vet at jeg gjorde det. Jeg har snakket med flere om denne hendelsen, og det er mange som har opplevd det samme, men som heldigvis ofte har vært i nærheten og kunnet registrere den på nytt. Oslo Bysykkel er et samarbeid med Oslo kommune og jeg regner med at de ikke ønsker at hovedstadens ungdommer skal bli gjeldsslaver. Jeg synes det dere Oslo Bysykkel ber meg om er helt urimelig. Jeg har blitt møtt med svært lite forståelse fra dem også. Virker som de stadig er i denne situasjonen. Så, har jeg rett til å klage? Eller regnes det som min feil? Anonymkode: 73204...0cd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 Det hele kommer an på hva som har skjedd - om det er du som ikke sjekket at den var skikkelig låst eller om det var feil i systemet. Hvis de har skrevet at de vet at du leverte den, så kan du ta med det innspillet inn til forbrukertvistutvalget om det blir en sak av det. Sørg for å ha det skriftlig, ta et skjermbilde av Facebooktråden der dette skrives. Og så må du bestride kravet, slik at det ikke blir inkasso av det. Sender de det til inkasso, så bestrider du det der også, så blir forbrukertvistutvalget neste. Anonymkode: 9a60e...803
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #3 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg vil tro du har en god sak hvis du kan få dokumentert at det ble registrert at sykkelen var innom lås 19. Var det slik at sykkelen ble stjålet etterpå, da den ikke var låst skikkelig, og det er dette du betaler for? Uansett mener jeg du bør gå videre med dette, men du MÅ ha ting skriftlig (for eksempel skjermbilde av facebooktråd, som AB over skriver). Anonymkode: b4def...571 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Det er ditt ansvar å sjekke at sykkelen er skikkelig låst i stativet, sykler er dyre gjenstander og bør behandles deretter. Anonymkode: fc483...f14 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå