Gå til innhold

Hvor mye får den du kjøper med vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg og samboer kjøper et hus sammen og skal stå ansvarlig for halvparten hver, kan vi gå i banken hver for oss og ta opp lån, betale inn egenkapital osv? Eller vil den andre vite hvor mye kapital og lån den andre har/tar opp?

Anonymkode: fb12a...6d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg og samboer kjøper et hus sammen og skal stå ansvarlig for halvparten hver, kan vi gå i banken hver for oss og ta opp lån, betale inn egenkapital osv? Eller vil den andre vite hvor mye kapital og lån den andre har/tar opp?

Den andre vil jo selvfølgelig få vite det, fordi det blir jo bl.a tinglyst heftelser mm. Syns forresten det er rart å begynne et samliv med økonomiske hemmeligheter. Da er det noe grunnleggende som skurrer i forholdet. 

Anonymkode: 1256c...a92

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den andre vil jo selvfølgelig få vite det, fordi det blir jo bl.a tinglyst heftelser mm. Syns forresten det er rart å begynne et samliv med økonomiske hemmeligheter. Da er det noe grunnleggende som skurrer i forholdet. 

Jeg vet det høres rart ut ja, jeg bare lurer på generelt grunnlag. Hva betyr det at noe tinglyses og hva ser man der?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det høres rart ut ja, jeg bare lurer på generelt grunnlag. Hva betyr det at noe tinglyses og hva ser man der?

Hvis du ikke vet hva det vil si å tinglyse eller hva man ser der, så tviler jeg på at du er gammel nok til å kjøpe et hus. 

Foreslår at du googler det... da finner du mye nyttig informasjon, som er allmennkunnskap for voksne. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vet hva det vil si å tinglyse eller hva man ser der, så tviler jeg på at du er gammel nok til å kjøpe et hus. 

Foreslår at du googler det... da finner du mye nyttig informasjon, som er allmennkunnskap for voksne. 

Mye frekke folk her på kg...Kan man ikke bare holde seg før for god til å svare om man ikke klarer å gjøre det ordentlig.

• Liker 4
Skrevet

Ingen frekke her. Du kan lett finne informasjon via google om du bruker  litt tid. Jeg gikk inn på google nå, og søkte på tinglyst, og det første som dukket opp var wikipedia, som forklarte veldig godt hva tinglyst er for noe.

• Liker 4
Skrevet

Kartverket har mye god informasjon.

Anonymkode: f3cb5...3ae

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du nå i forhold til lånet på selve huset, eller lån utenom feks studielån/bil osv?

Anonymkode: 14be6...0bd

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du nå i forhold til lånet på selve huset, eller lån utenom feks studielån/bil osv?

Anonymkode: 14be6...0bd

I forhold til lånet?

Og hva hvis jeg tar opp halvparten av lånet, og 4 måneder senere innfrir hele mitt lån med midler jeg har på konto, vi samboer da få kjennskap til det?

Skrevet

Når dere kjøper hus sammen er det ikke to separate lån, men 1. 

Dere blir vurdert sammen, og lånet blir stående på dere begge. Alt er åpent og i lyset.

Og ja, betaler du halvparten av lånet om 4 mnd vil samboeren din på vite det. Lånet blir omgjort, og enten betaler dere mindre i like lang tid, eller dere blir ferdig med hele lånet tidligere, uansett hva du velger, vil medlånetaker få vite det.

Anonymkode: 9bcf4...64b

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere blir vurdert sammen, og lånet blir stående på dere begge. Alt er åpent og i lyset.

Og ja, betaler du halvparten av lånet om 4 mnd vil samboeren din på vite det. Lånet blir omgjort, og enten betaler dere mindre i like lang tid, eller dere blir ferdig med hele lånet tidligere, uansett hva du velger, vil medlånetaker få vite det.

Anonymkode: 9bcf4...64b

Takk for svar, det var dette jeg lurte på.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er også mulig med to separate lån dersom banken går med på det. 

Dersom dere har felles lån vil samboer ha full innsikt i hva som betales inn på dette lånet. Har dere to separate lån kan du innfri ditt lån uten at samboer nødvendigvis får vite om dette.

Anonymkode: 7966c...16b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er også mulig med to separate lån dersom banken går med på det. 

Dersom dere har felles lån vil samboer ha full innsikt i hva som betales inn på dette lånet. Har dere to separate lån kan du innfri ditt lån uten at samboer nødvendigvis får vite om dette.

Anonymkode: 7966c...16b

Det var det jeg trodde, men enkelte er jo så bedrevitere og påståelig her. Takk for oppklaringen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...