Gå til innhold

Uskiftet bo - samboere over lang tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar denne som anonym gitt...

Moren min og stefaren min har snart vært samboere i over 25 år, men ikke gift og ingen sære avtaler eller lignene.
Hvordan er reglene for uskiftet bo og samboere over lang tid? Gjelder det som ekteskap etter x antall år?

Jeg har en lillesøster som denne mannen er far til, men han er råttent bedritent menneske av en mann, og jeg unner han ikke nålen i veggen om mora mi dør.
Jeg vet ikke jeg har så mye jeg skulle sagt her dersom ditt og datt, men er nsygjerrig på reglene likevel da..lov å håpe, si!

Anonymkode: 83b36...94b

Skrevet

Siden du er din mors særkullsbarn så har du rett på din morsarv når hun dør, eller du kan velge å inngå en avtale (f.eks tidsbestemt på 5 år) om at din stefar får sitte i uskifte. Han har uansett rett til å sitte i uskifte ovenfor din søster, da hun er deres felles barn. 

Anonymkode: f0c05...c7f

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min og stefaren min har snart vært samboere i over 25 år, men ikke gift og ingen sære avtaler eller lignene.

:fnise:

Sorry, måtte bare...

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er reglene for uskiftet bo og samboere over lang tid? Gjelder det som ekteskap etter x antall år?

Jeg har en lillesøster som denne mannen er far til, men han er råttent bedritent menneske av en mann, og jeg unner han ikke nålen i veggen om mora mi dør.
Jeg vet ikke jeg har så mye jeg skulle sagt her dersom ditt og datt, men er nsygjerrig på reglene likevel da..lov å håpe, si!

Her kan det blir store problemer. Selv om man har bodd sammen i så lang tid har man ikke samme rettigheter som man var gift. Mange så misfortår dette. De arver heller ikke hverandre så sant de ikke har testamente.

Skrevet
44 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Her kan det blir store problemer. Selv om man har bodd sammen i så lang tid har man ikke samme rettigheter som man var gift. Mange så misfortår dette. De arver heller ikke hverandre så sant de ikke har testamente.

Han stiller uansett sterkere når de har felles barn. Da har han rett til å arve 4G og sitte i uskifte(det som særkullsbarn arver blir skiftet).

Anonymkode: aff09...569

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Glitnir skrev:

:fnise:

Sorry, måtte bare...

Hahaha jeg vet det heter særavtaler. Men de har ikke slike heller 🤓 ingen testamente inne i bildet heller!

Hvis de plutselig gifter seg da? Har jeg som hennes etterkommer noen rettigheter? Eller sitter han med hele styringen til han stryker med selv...?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha jeg vet det heter særavtaler. Men de har ikke slike heller 🤓 ingen testamente inne i bildet heller!

Hvis de plutselig gifter seg da? Har jeg som hennes etterkommer noen rettigheter? Eller sitter han med hele styringen til han stryker med selv...?

Særkullsbarn har fortsatt rett på din del ved uskifte, men da vil han ha rett til å arve mer. 1/4, min. 4G. G=Folketrygdas grunnbeløp og fastsettes av Stortinget. Nå ligger det på litt over 90.000.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Særkullsbarn har fortsatt rett på din del ved uskifte, men da vil han ha rett til å arve mer. 1/4, min. 4G. G=Folketrygdas grunnbeløp og fastsettes av Stortinget. Nå ligger det på litt over 90.000.

Kall meg kjip, men hvorfor?! Bare er reglene sånn?

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kall meg kjip, men hvorfor?! Bare er reglene sånn?

Fordi når man er gift/samboere så lever man i et samliv og avhenger gjerne en del av hverandre. Hvis man plutselig skulle stå på bar bakke uten noe dersom den ene dør, vil det føre til større utgifter og problemer for staten. I tillegg har man en slags "plikt" ovenfor den man er gift med.

Tror i alle fall at det er det som er tanken bak loven. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi når man er gift/samboere så lever man i et samliv og avhenger gjerne en del av hverandre. Hvis man plutselig skulle stå på bar bakke uten noe dersom den ene dør, vil det føre til større utgifter og problemer for staten. I tillegg har man en slags "plikt" ovenfor den man er gift med.

Tror i alle fall at det er det som er tanken bak loven. 

Makes sense tho. Takk for svar! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig. 
Når min mor døde hadde vi avtalt på forhånd at stefar kunne sitte i uskiftet bo, det vi desverre ikke ble fortalt om var hans private gjeld som var på flere hundre tusen. Det endte med at vi såvidt gikk i pluss når vi måtte betale ut alle hans kreditorer. 
Alle forsikring som ble utbetalt til ham eller mors død gikk til sløseri, alkohol og tobakk.

Kanskje tatt kontakt med advokat.

Anonymkode: 0531d...5ae

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vært forsiktig. 
Når min mor døde hadde vi avtalt på forhånd at stefar kunne sitte i uskiftet bo, det vi desverre ikke ble fortalt om var hans private gjeld som var på flere hundre tusen. Det endte med at vi såvidt gikk i pluss når vi måtte betale ut alle hans kreditorer. 
Alle forsikring som ble utbetalt til ham eller mors død gikk til sløseri, alkohol og tobakk.

Kanskje tatt kontakt med advokat.

Anonymkode: 0531d...5ae

Hmm jeg er ganske sikker på at han ikke har gjeld - de er så gjerrige og har så penger, han har jobbet med penger hele livet og nå er han pensjonist, men slapper av ved å drive litt regnskap for er advokatfirma som håndtere olje-saker 🙄 gud som jeg hater den mannen. Men mor mi og for den saks skyld - jeg venter på arven... 

Jeg sier aldri ja til noe som kan gagne denne mannen for alt i mitt liv!

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er særkullsbarn inne i bildet, har gjenlevende ektefelle ingen rett til å kunne sitte i uskifte.

http://www.arveoppgjor.no/arvingene-nekte-uskiftet-bo/

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Rosalie skrev:

Så lenge det er særkullsbarn inne i bildet, har gjenlevende ektefelle ingen rett til å kunne sitte i uskifte.

Takk for svar! Hva kan «ulempene» her være, for meg f.eks?

Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

De kan vel sitte i uskifte med sine egne barns lodd av skiftet, feks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...