AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Hei! Jeg er en kvinne i 20-årene som er på utkikk etter en hest. Jeg har ridd hele livet og har veldig mye erfaring innen sprang og travsport, og hatt egen hest tidligere. Jeg vil bruke hesten til hobbybruk, men har deltatt i mange konkurranser i flere grener. Jeg vil bruke hesten mer eller mindre hver dag, og vil ha en som har mye energi, derfor ønsker jeg ikke å kjøpe en gammel hest. Vil ikke kjøpe føll. "Kravene" til hesten jeg skal kjøpe er: - Over 165 i mankehøyde, da jeg er veldig høy - Varmblodshest - Helst under 10 år, men ikke det aller viktigste - Ingen skader som påvirker i dag - Ikke aggressiv Jeg har knapt funnet en eneste 1 under 130-150.000 kr her i Norge! Jeg betaler gjerne opptil 100.000 kr, og tenkte at dette er mye for en hobbyhest. Men alle jeg har tatt kontakt med, har hesten enten vært aggressiv, farlig, kreft, skade man må ta hensyn til resten av livet eller vært gammel. 15 år gamle spranghester selges jo for 150.000 på finn! 12-14 år gamle rideskolehester selges for 100.000... Er det bare meg, eller er det helt ufattelige priser ? Kan ikke tro at det skal koste så mye for en "bra" hest... Jeg er veldig villig til å betale dette for hesten og alle utgifter som kommer senere, er ikke det som det handler om, ønsker bare å høre andre sine meninger Anonymkode: 1792f...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 Da tror jeg du enten har for høye krav til hva hesten skal kunne, eller ikke har sett godt nok etter. Å finne en travhest som er god i sprang og omvendt er jo også ikke veldig realistisk, men regner med at dette ikke er noe du har sett spesifikt etter? Du kan jo også prøve å legge ut en ønskes kjøpt annonse. Anonymkode: af279...a56 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Måtte se på finn nå og det er mange hester som er under 10 år, over 170, friske og kan enten sprang eller dressur, til under 100.000 kroner. Noen av de startet i høye klasser også, men er enig i at hester har blitt mye dyrere de senere årene. Anonymkode: af279...a56
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 Ikke lenge siden jeg så to araberhester til gi-bort pris på finn, men ser prisene går opp etter hva hestene kan. Akkurat den nisjen du leter etter er nok dyr ja hvis du har høye krav til hva hesten skal kunne. Men man kan få en hest til turridning nærmest gratis. Anonymkode: 6316f...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke lenge siden jeg så to araberhester til gi-bort pris på finn, men ser prisene går opp etter hva hestene kan. Akkurat den nisjen du leter etter er nok dyr ja hvis du har høye krav til hva hesten skal kunne. Men man kan få en hest til turridning nærmest gratis. Anonymkode: 6316f...d4f 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måtte se på finn nå og det er mange hester som er under 10 år, over 170, friske og kan enten sprang eller dressur, til under 100.000 kroner. Noen av de startet i høye klasser også, men er enig i at hester har blitt mye dyrere de senere årene. Anonymkode: af279...a56 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg du enten har for høye krav til hva hesten skal kunne, eller ikke har sett godt nok etter. Å finne en travhest som er god i sprang og omvendt er jo også ikke veldig realistisk, men regner med at dette ikke er noe du har sett spesifikt etter? Du kan jo også prøve å legge ut en ønskes kjøpt annonse. Anonymkode: af279...a56 Nei, jeg har ikke høye krav til hva hesten skal kunne! Trodde jeg fikk det frem i HI, men var ikke tydelig nok Jeg vil bare ha en hobbyhest, og ikke delta i konkurranser... Altså trenger den ikke å kunne sprang, dressur eller noe. Dette kan jeg lære den selv, men jeg vil bruke den mest til turridning. Jeg vil ikke ha et føll, vil ha en hest som er innridd. Det er samma det hva rase det er, så lenge den er over 165 i mankehøyde, hvis ikke blir hesten for liten i forhold til min høyde. I Sverige og Danmark er det så så mye utvalg, og kjempemange hester som passer kravene jeg satt i HI, men det er jo en prosess å få den til Norge, samt 25 % mva Anonymkode: 1792f...e7a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Nei, jeg har ikke høye krav til hva hesten skal kunne! Trodde jeg fikk det frem i HI, men var ikke tydelig nok Jeg vil bare ha en hobbyhest, og ikke delta i konkurranser... Altså trenger den ikke å kunne sprang, dressur eller noe. Dette kan jeg lære den selv, men jeg vil bruke den mest til turridning. Jeg vil ikke ha et føll, vil ha en hest som er innridd. Det er samma det hva rase det er, så lenge den er over 165 i mankehøyde, hvis ikke blir hesten for liten i forhold til min høyde. I Sverige og Danmark er det så så mye utvalg, og kjempemange hester som passer kravene jeg satt i HI, men det er jo en prosess å få den til Norge, samt 25 % mva Anonymkode: 1792f...e7a Altså, jeg har hverken råd eller ork til å ha hest, men av og til går jeg inn på finn og leter litt for å drømme meg litt bort. Da finner jeg jo slike hester som du beskriver mye, mye billigere enn det du beskriver. Men kanskje høyden gjør at du har ferre hester å velge mellom Anonymkode: 6316f...d4f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, jeg har hverken råd eller ork til å ha hest, men av og til går jeg inn på finn og leter litt for å drømme meg litt bort. Da finner jeg jo slike hester som du beskriver mye, mye billigere enn det du beskriver. Men kanskje høyden gjør at du har ferre hester å velge mellom Anonymkode: 6316f...d4f Ja, jeg er 177 og har veldig lange ben iforhold til overkropp, og min tidligere hest var 1.72 i mankehøyde og jeg sitter mye bedre på en stor hest... Så det er nok det som utelukker en god del hester Anonymkode: 1792f...e7a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 Hva med denne? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104701646 Anonymkode: 6316f...d4f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #9 Skrevet 1. oktober 2017 fra 4500 og oppover! Anonymkode: d4012...320
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: fra 4500 og oppover! Anonymkode: d4012...320 45000 Anonymkode: d4012...320
Sirah Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 Det finnes mange hester i din prisklasse, men disse hestene ligger ofte ikke på finn kort og greit fordi markedet for disse hestene er så stort at de ikke trenger å annonseres. Legg ut en post på f.eks en kjøp og salgsgruppe for hest på facebook og skriv hva du er ute etter og hva du er villig til å betale for hesten 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 Hva med en traver da? De koster jo neppe 150 000, og mange som selges til hobbybruk selv om de er under 10 hvis de ikke passer i løp. Men det er kanskje mange av de som er lavere enn du ønsker da. Tror det er det som presser prisen opp, mange av hestene som er over 1.65 vil jo være de store varmblods ridehestene og disse rasene er dyrere Anonymkode: 863e6...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: Ja, jeg er 177 og har veldig lange ben iforhold til overkropp, og min tidligere hest var 1.72 i mankehøyde og jeg sitter mye bedre på en stor hest... Så det er nok det som utelukker en god del hester Anonymkode: 1792f...e7a Ja og i Danmark og Sverige er det vel et større ridemiljø, og sikkert derfor flere av de store hestene. Anonymkode: 6316f...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99381529 Anonymkode: 6316f...d4f
Gjest Gaea Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) For noe tull... Om du ikke har krav til noe særlig utdannelse eller resultater å vise til en gang får du glatt tak i en sånn hest til f.eks. 50.000. Langt, langt under 100, og det finnes en del av dem også. Endret 1. oktober 2017 av Gaea Skriveleif
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 Finner hester på finn som matcher kravene dine helt ned i 12000 kroner, du har ikke begrenset søket med å bare se i din by eller noe? Anonymkode: af279...a56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå