AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Hva gjør man? Bidraget ble endret for noen mnd siden pga barnets alder, og ifølge den nye beregningen står det blant annet hva som inngår i bidraget og hva som ikke gjør det. Utgiftene som ikke inngår i bidraget skal deles, men her er det jeg som betaler alt. Han lover at han skal ta med barnet ut for å handle utstyr som trengs, men bryter selvfølgelig dette slik at jeg må kjøpe i stedenfor. Jeg sender informasjon om hva jeg har brukt, og spør om han kan overføre halvparten, men får hverken svar eller penger. Han har økonomi til det, så det er ikke det det står på. Han har gitt tydelig uttrykk på hva som inngår i bidraget, og at han derfor ikke skal dele på enkelte utgifter, men når det kommer til utgifter som skal deles er det knyst. Noen som har opplevd det samme og som har råd? Anonymkode: 1c9f1...f0f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 8 minutter siden, Drakan skrev: Advokat, nav, noen med mer erfaring. Tanken på å ta en telefon til nav har streifet meg, men jeg tenkte jeg skulle høre her inne først. Jeg er vel ikke den første som har opplevd dette, og blir sikkert ikke den siste dessverre. Anonymkode: 1c9f1...f0f
Drakan Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanken på å ta en telefon til nav har streifet meg, men jeg tenkte jeg skulle høre her inne først. Jeg er vel ikke den første som har opplevd dette, og blir sikkert ikke den siste dessverre. Anonymkode: 1c9f1...f0f Såvidt jeg vet, ikke at jeg har satt meg mye inn i det, men han kan tvinges til å tilbakebetale utestående så lenge han har inntekt. For hanes del hadde det vært lurt å unngå tvangstrekk i lønn. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 7 minutter siden, Drakan skrev: Såvidt jeg vet, ikke at jeg har satt meg mye inn i det, men han kan tvinges til å tilbakebetale utestående så lenge han har inntekt. For hanes del hadde det vært lurt å unngå tvangstrekk i lønn. Bidrag blir betalt gjennom nav, men det er utgifter som skal deles utenom bidraget han ikke betaler. For at det skal bli tvunget fra ham må vel dokumentasjon på hva som er blitt kjøpt sendes inn, og deretter kreves, men jeg vet ikke om dette er mulig. Anonymkode: 1c9f1...f0f
Drakan Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bidrag blir betalt gjennom nav, men det er utgifter som skal deles utenom bidraget han ikke betaler. For at det skal bli tvunget fra ham må vel dokumentasjon på hva som er blitt kjøpt sendes inn, og deretter kreves, men jeg vet ikke om dette er mulig. Anonymkode: 1c9f1...f0f Advokat eller nav, spør de. Burde være letter å få skikkelig svar fra noen der, en her. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Som bidragsmottaker skal du betale alt, og mener nav at du har utgifter utover dette som skal deles på kan nav kreve dette inn, disse utgiftene skal vere nøktern, dvs billigste alternativ- far skal ikke betale en eneste krone til deg.. skjerp deg!! Og lær deg å ta ansvar Anonymkode: 48563...151 7
SesameStreet Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Hva slags utgifter er det snakk om? Det er ikke så mye å gjøre hvis han ikke ønsker å være med på noe spleiselag. Det er ikke sånn at det skal deles, men foreldrene kan inngå en privat avtale om å dele på ting. Endret 1. oktober 2017 av SesameStreet 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #9 Skrevet 1. oktober 2017 Hvorfor er ikke bidraget satt slik at det dekker utgiftene på barnet? Det er jo mest vanlig når far betaler bidrag at det skal dekke det aller meste, som klær, , kino, fritid osv. Anonymkode: 874f2...445 2
KoKoKo Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 Han betaler bidrag,vær fornøyd med det!!!!Han kan ikke tvinges til å kjøpe ting til deres felles barn med unntak av briller,regulering og konfirmasjon. Alt utenom dette er frivillig!!!Kjøp utstyr o.l for bidraget du får!!! Slutt og klag og si at barnefar ikke bidrar økonomisk!Han betaler bidrag!!!Han skal leve selv også!!! 2
SesameStreet Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanken på å ta en telefon til nav har streifet meg, men jeg tenkte jeg skulle høre her inne først. Jeg er vel ikke den første som har opplevd dette, og blir sikkert ikke den siste dessverre. Anonymkode: 1c9f1...f0f Det er ikke noe vits i å blande inn NAV, de tar seg av barnebidraget og ikke noe utenom det. 1
Gjest making.a.mess Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som bidragsmottaker skal du betale alt, og mener nav at du har utgifter utover dette som skal deles på kan nav kreve dette inn, disse utgiftene skal vere nøktern, dvs billigste alternativ- far skal ikke betale en eneste krone til deg.. skjerp deg!! Og lær deg å ta ansvar Anonymkode: 48563...151 Der tar du feil. Om hun har barnet 100% og får bidrag deretter så skal hun betale alt. Er fordelingen 60/40 feks skal han være med å betale ting barnet trenger. Som hun sa så står det i bidragsveilederen hva han skal være med på og ikke. Ved 50/50 er d ikke noe bidrag men alt av utgifter deles på to.
SesameStreet Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Der tar du feil. Om hun har barnet 100% og får bidrag deretter så skal hun betale alt. Er fordelingen 60/40 feks skal han være med å betale ting barnet trenger. Som hun sa så står det i bidragsveilederen hva han skal være med på og ikke. Ved 50/50 er d ikke noe bidrag men alt av utgifter deles på to. Hvor står det?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 18 minutter siden, KoKoKo skrev: Han betaler bidrag,vær fornøyd med det!!!!Han kan ikke tvinges til å kjøpe ting til deres felles barn med unntak av briller,regulering og konfirmasjon. Alt utenom dette er frivillig!!!Kjøp utstyr o.l for bidraget du får!!! Slutt og klag og si at barnefar ikke bidrar økonomisk!Han betaler bidrag!!!Han skal leve selv også!!! Herrejesus. Norge: landet hvor folk syns synd på fedre som må ta ansvar for avkommene sine. Guess what: hu skal leve selv også! Anonymkode: 541bc...986 22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 18 minutter siden, SesameStreet skrev: Hvor står det? I brevet jeg fikk fra nav blant annet..... Anonymkode: 1c9f1...f0f
SesameStreet Skrevet 1. oktober 2017 #16 Skrevet 1. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I brevet jeg fikk fra nav blant annet..... Anonymkode: 1c9f1...f0f Hva slags utstyr?
Gjest making.a.mess Skrevet 1. oktober 2017 #17 Skrevet 1. oktober 2017 26 minutter siden, SesameStreet skrev: Hvor står det? Hun refererte til bidragsveilederen.
SesameStreet Skrevet 1. oktober 2017 #18 Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev: Hun refererte til bidragsveilederen. Den på nav.no?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #19 Skrevet 1. oktober 2017 4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Hun refererte til bidragsveilederen. Nei, jeg refererte til brevet jeg fikk fra nav ang ny beregning ift barnet alder. Beregner automatisk ved enkelte aldre. Anonymkode: 1c9f1...f0f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #20 Skrevet 1. oktober 2017 35 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Der tar du feil. Om hun har barnet 100% og får bidrag deretter så skal hun betale alt. Er fordelingen 60/40 feks skal han være med å betale ting barnet trenger. Som hun sa så står det i bidragsveilederen hva han skal være med på og ikke. Ved 50/50 er d ikke noe bidrag men alt av utgifter deles på to. Som bidragsyter skal man betale kost og losji.. Dvs ha seng, husrom, mat og toalettsaker.. klær, utstyr, SFO etc skal dekkes av bidragsmottaker ( som faktisk får barnetrygd og skattefordeler ) dyre fritidsaktiviter etc dekkes ikke av bidraget- dette betyr ikke at by skal være med på å betale- men at bm kan la være å "fremkalle " disse utgiftene med å si "nei, dette har vi ikke råd til" briller, regulering og utrolig nok konfirmasjon er dyre ekstrautgifter som komber i tillegg til bidraget .. her vil nav kunne kreve inn for bm , men vil ta stilling til om utgiftene kunne vært lavere.. Anonymkode: 48563...151
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå