AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg jobber som helsesekretær, og har gjort det en stund nå. Men jeg reagerer på at det er en del forskjell i lønn. De to andre damene som jobber der, med samme utdannelse som meg, og så og si samme ansiennitet, har 40 kr mer i lønn pr time. Eneste forskjellen er at jeg går gjennom Adecco (får vanlig ansettelse fra 1 januar) men lønnen skal vel ikke være mindre av den grunn? Eller? Konsulenten min i Adceco har prøvd å forhandle om lønnen min, men dem står fast på at jeg skal ha den lønnen jeg har. Synes det er surt å ha under 20 000 utbetalt i 80 % stilling. (jobber 7.45-16.00 mandag til torsdag) når jeg vet at det kunne vært mer (har kun 15% skattetrekk pga lav inntekt og høy gjeld) Er det greit at det er så forskjell? Hva kan jeg argumentere med for å få litt høyere lønn? Jeg har minst like mye ansvar som de to andre (økonomi, mottak av pasienter, oppgjør av kasse, assisterer ved inngrep, osv) Jeg har 180 kr pr time, de andre har 219,50 pr time. Jeg lever på et stramt budsjett da jeg er alene om alt og med to barn. Det er aldri noe til overs, heller tvert imot Noen som har peiling på dette og om det er greit at det er sånn? Anonymkode: 98967...ed6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 Nå er jeg ingen ekspert på dette. Men når du jobber gjennom et vikarbyrå, så betaler vel arbeidsgiveren din til vikarbyråer og så betaler vikarbyrået lønn til deg. Og vikarbyrået skal jo også tjene penger, så de tar en prosentsats av lønnen din. Nå aner jeg ikke hvor høy prosentsatsen er, men la oss si at Adecco tar 10 % av lønna. I så fall betaler arbeidsgiveren 200 kroner i timen til Adecco for å ha deg på jobb, Adecco tar 20 av disse og du får de resterende 180,-. For alt jeg vet kan det også hende de tar en høyere prosentsats. Så det er en mulighet for at arbeidsgiveren din betaler like mye, eller nesten like mye, i timen for å ha deg på jobb, som for de andre. Et annet poeng er at så lenge du er gjennom Adecco så er du vel vikar, og det er ikke alltid vikarer tjener det samme. Så jeg synes ikke at det er så merkelig at du tjener mindre. Anonymkode: 37282...ba9 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Er jo rimelig logisk at de som jobber via vikarbyrå tener noe mindre. Vikarbyrået skal jo også tjene penger. Anonymkode: 0cd1f...ced 2
Glitnir Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg ingen ekspert på dette. Men når du jobber gjennom et vikarbyrå, så betaler vel arbeidsgiveren din til vikarbyråer og så betaler vikarbyrået lønn til deg. Og vikarbyrået skal jo også tjene penger, så de tar en prosentsats av lønnen din. Nå aner jeg ikke hvor høy prosentsatsen er, men la oss si at Adecco tar 10 % av lønna. I så fall betaler arbeidsgiveren 200 kroner i timen til Adecco for å ha deg på jobb, Adecco tar 20 av disse og du får de resterende 180,-. For alt jeg vet kan det også hende de tar en høyere prosentsats. Så det er en mulighet for at arbeidsgiveren din betaler like mye, eller nesten like mye, i timen for å ha deg på jobb, som for de andre. Anonymkode: 37282...ba9 Jeg skal love deg at påslaget er langt over 10 % av lønna. Den skal dekke alt - lønn til arbeidstaker, feriepenger, sykepenger, arbeidsgiveravgift, pensjon, drifting hos Adecco og SÅ kan du evt snakke om påslag for å tjene penger. Sannsynligvis betaler arbeidsgiver nærmere dobbel sats til Adecco. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 1 minute ago, Glitnir said: Jeg skal love deg at påslaget er langt over 10 % av lønna. Den skal dekke alt - lønn til arbeidstaker, feriepenger, sykepenger, arbeidsgiveravgift, pensjon, drifting hos Adecco og SÅ kan du evt snakke om påslag for å tjene penger. Sannsynligvis betaler arbeidsgiver nærmere dobbel sats til Adecco. Joda, selvfølgelig. Men feriepenger, sykepenger, arb.giveravgift og pensjon betaler man jo dersom man har arbeidstakere som ikke jobber gjennom Adecco også. Så dette blir ikke noe som bidrar til å differensiere lønningene mellom de som er ansatt direkte, og de som jobber gjennom Adecco. En ansatt koster jo bedriften langt mer i timen enn den faktiske timelønnen. Det jeg synes er relevant i denne sammenhengen er hvor stor prosentsats av lønnen Adecco tar som "betaling" for den tjenesten de leverer. Anonymkode: 37282...ba9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #6 Skrevet 2. oktober 2017 Finnes det noe tariff for arbeidet ditt? Det er kommet lover og regler som går på at ansatte gjennom vikarbyrå skal ha samme lønn og like rettigheter som de faste ansatte på et sted. Anonymkode: f5ed9...e9a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #7 Skrevet 2. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som helsesekretær, og har gjort det en stund nå. Men jeg reagerer på at det er en del forskjell i lønn. De to andre damene som jobber der, med samme utdannelse som meg, og så og si samme ansiennitet, har 40 kr mer i lønn pr time. Eneste forskjellen er at jeg går gjennom Adecco (får vanlig ansettelse fra 1 januar) men lønnen skal vel ikke være mindre av den grunn? Eller? Konsulenten min i Adceco har prøvd å forhandle om lønnen min, men dem står fast på at jeg skal ha den lønnen jeg har. Synes det er surt å ha under 20 000 utbetalt i 80 % stilling. (jobber 7.45-16.00 mandag til torsdag) når jeg vet at det kunne vært mer (har kun 15% skattetrekk pga lav inntekt og høy gjeld) Er det greit at det er så forskjell? Hva kan jeg argumentere med for å få litt høyere lønn? Jeg har minst like mye ansvar som de to andre (økonomi, mottak av pasienter, oppgjør av kasse, assisterer ved inngrep, osv) Jeg har 180 kr pr time, de andre har 219,50 pr time. Jeg lever på et stramt budsjett da jeg er alene om alt og med to barn. Det er aldri noe til overs, heller tvert imot Noen som har peiling på dette og om det er greit at det er sånn? Anonymkode: 98967...ed6 Da jeg jobbet 100% så fikk jeg utbetalt 19 000 jeg... 😏 Anonymkode: 4ada5...4be
strawberry Skrevet 2. oktober 2017 #8 Skrevet 2. oktober 2017 Vikarbyrå er ofte dyrere for arbeidsgiver enn å ansette folk som ikke er gjennom vikarbyrå. Altså: Adecco sitter nok igjen med en god slump av lønna di.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #9 Skrevet 2. oktober 2017 Det er dessverre ikke så rart at du tjener mindre når du jobber gjennom vikarbyrå som f. eks. Adecco. De du jobber for betaler faktura for oppdrag til Adecco, som igjen betaler lønn til deg. Det vil si at Adecco også skal ha en bit av kaka, noe som kan være grunnen til at du får litt lavere lønn. Om du skal settes opp til samme lønnsnivå, så vil nesten garantert Adecco fakturere et høyere beløp for å kompensere for dette, noe oppdragsgiver (de du jobber for) ofte ikke er interessert i. Cluet her, hvis man likevel jobber på et og samme sted over lang tid, er å forhandle om direkte ansettelse hos arbeidsgiver. Om de syntes du gjør en god jobb, så kan de spare mye penger på å ansette deg direkte hvis det er behov for deg en stund fremover. Anonymkode: dbccb...e83
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #10 Skrevet 2. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noe tariff for arbeidet ditt? Det er kommet lover og regler som går på at ansatte gjennom vikarbyrå skal ha samme lønn og like rettigheter som de faste ansatte på et sted. Anonymkode: f5ed9...e9a Ja, men stikkordet her er tariff. Det er mange som har litt mer enn det som er tariff på papiret, og TS kan ikke kreve noe annet enn å få lønn som noen som har samme ansiennitet, erfaring, utdannelse etc. i forhold til tariff, så man har fortsatt et dårlig utgangspunkt for å forhandle om goder kontra de som er ansatt direkte. Cluet for TS, om hun likevel skal være der lenge, er å forhandle om direkte ansettelse hos oppdragsgiver. Anonymkode: dbccb...e83
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #11 Skrevet 2. oktober 2017 Adecco sender regning på 360 kr pr time. Dem sender altså regning på det dobbelte av hva jeg får utbetalt. Jeg synes det er merkelig at arbeidsgiver synes det er lønnsomt, men det skal jeg ikke legge meg oppi. Jeg hadde 60% tidligere, og hadde utbetalt ca 16000 kr. Regninga på Adecco var på 32000. Det er jeg som åpner posten. Derfor vet jeg dette. Jeg er godt over 40 år, og er ikke nyutdannet liksom. Har mange år bak meg, og i tillegg til at man automatisk får 3 år i ansiennitet for barn (et barn) så skal man i tillegg ha for det som er relevant. Det er dessverre sånn noen ganger at jeg føler det ikke er verdt det, da jeg føler veldig på tidsklemma og andre ting. Jeg er ferdig 16.00, og barnehagen stenger 16.30. Det er så vidt jeg rekker det, og kommer det på noe uforutsett med en pasient, så får jeg helt panikk innvendig for å ikke rekke barnehagen før dem skal stenge. Han blir levert 7.25 da jeg starter 7.45, så det blir veldig lange dager. Jobben jeg hadde tidligere, hadde jeg 211, 50 pr time, så det å gå ned 30 kr pr time, er drøyt synes jeg. Men da får jeg bare forsone meg med at det er sånn det skal være. Anonymkode: 98967...ed6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #12 Skrevet 2. oktober 2017 Adecco skal også betale arbeidsgiveravgift og feriepenger av lønna de. I tillegg skal de betjene egne kostnader. Har selv jobbet via vikarbyrå. Ikke den beste lønna, men jeg var glad for at jeg fikk jobb. Ble senere fast ansatt og fikk en helt annen lønn. Anonymkode: a4618...9d2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #13 Skrevet 2. oktober 2017 Her er det mange misoppfatninger om vikarbyråer, gitt. Likebehandlingsprinsippet (som alle vikarbyråer er lovpålagt å følge) sier at all lønn og goder skal være likestilt med dem som er fast ansatt. Det skal altså ikke utgjøre noen forskjell å være innleid annet enn at man har en annen arbeidsgiver, og jobber i en fastsatt periode. De sender riktignok en faktura til oppdragsgiveren din, men de tar ikke penger fra din lønn for å dekke egne kostnader. Disse kostnadene betales av oppdragsgiveren mot at vikarbyrået står for sykepenger, arbeidsgiveravgift etc. Hvorfor du får den lønna du får vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke Adecco som tar pengene dine. For jo mer du tjener - jo mer tjener de (lønn x faktor). Hvis du går opp i lønn når du blir fast ansatt har oppdragsgiveren holdt både deg og arbeidsgiveren din (Adecco) for narr. Anonymkode: bdb48...a0d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #14 Skrevet 2. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Adecco skal også betale arbeidsgiveravgift og feriepenger av lønna de. I tillegg skal de betjene egne kostnader. Har selv jobbet via vikarbyrå. Ikke den beste lønna, men jeg var glad for at jeg fikk jobb. Ble senere fast ansatt og fikk en helt annen lønn. Anonymkode: a4618...9d2 Bare så det er sagt, så er jeg MEGET glad for å ha jobb. Jeg har overlevd en kreftdiagnose, og er SVÆRT takknemlig for muligheten jeg får videre i livet mitt, enn så lenge. Men jeg skulle gjerne hatt det til å gått rundt på en grei måte liksom. Jeg har 10 000 i husleie, og da er alt inkl. Billigere får jeg det ikke. Halve lønna mi går altså ut i husleie. Vet ikke hvor du vil med kommentaren din, men her er det ikke snakk om at jeg ikke er takknemlig for jobben min. Jeg synes bare det er svært merkelig at jeg skal ligge ca 40 kr under de andre, på tross av veldig like premisser/bakgrunn/ansiennitet. Anonymkode: 98967...ed6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #15 Skrevet 2. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det mange misoppfatninger om vikarbyråer, gitt. Likebehandlingsprinsippet (som alle vikarbyråer er lovpålagt å følge) sier at all lønn og goder skal være likestilt med dem som er fast ansatt. Det skal altså ikke utgjøre noen forskjell å være innleid annet enn at man har en annen arbeidsgiver, og jobber i en fastsatt periode. De sender riktignok en faktura til oppdragsgiveren din, men de tar ikke penger fra din lønn for å dekke egne kostnader. Disse kostnadene betales av oppdragsgiveren mot at vikarbyrået står for sykepenger, arbeidsgiveravgift etc. Hvorfor du får den lønna du får vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke Adecco som tar pengene dine. For jo mer du tjener - jo mer tjener de (lønn x faktor). Hvis du går opp i lønn når du blir fast ansatt har oppdragsgiveren holdt både deg og arbeidsgiveren din (Adecco) for narr. Anonymkode: bdb48...a0d Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så har likebehandlingsprinsippet svakheter ved at man ikke kan kreve mer enn tariff for det som er vanlig. Det kan godt hende at kollegaene til TS har fremforhandlet betingelser som er bedre enn det som er normgivende i forhold til tariff, det er da noe man ikke nødvendigvis har krav på når man jobber for vikarbyrå. I tillegg kan bemanningsbyråer som har egen tariffavtale også fravike likebehandlingsprinsippet. Mer om dette her: https://www.finansnorge.no/arbeidsgiver/tema/arbeidsrett/innleie-fra-vikarbyraaer/ Det er altså svakheter med likebehandlingsprinsippet som gjør at mange fortsatt tjener mindre via vikarbyrå enn man ofte ville gjort som direkte ansatt. Anonymkode: dbccb...e83
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #16 Skrevet 2. oktober 2017 I det private er det ikke slik at man får tre års ansiennitet for å få et barn. Mulig det er statlige/kommunale tariffavtaler som opererer med denne regelen, men det betyr ikke at det gjelder din arbeidsgiver. En privat arbeidsgiver står fritt til å bestemme lønnen, om de ikke er bunde av tariffavtale som regulerer lønn. Anonymkode: 9d780...976
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #17 Skrevet 2. oktober 2017 Du har en lønn på 180 kr pr time. Adecco fakturerer 360 kr. Differansen på 180 kr skal dekke 25,4 kr i arbeidsgiveravgift, 18,4 kr i feriepenger (dette er minstesats), 2,6 kr i arbeidsgiveravgift av feriepenger, minst 3,6 kr i pensjon. Da er det igjen 130 kr. Dette skal dekke administrasjon (de ansatte hos Adecco jobber heller ikke gratis), husleie, regnskapsfører +++ Anonymkode: 0cd1f...ced
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har en lønn på 180 kr pr time. Adecco fakturerer 360 kr. Differansen på 180 kr skal dekke 25,4 kr i arbeidsgiveravgift, 18,4 kr i feriepenger (dette er minstesats), 2,6 kr i arbeidsgiveravgift av feriepenger, minst 3,6 kr i pensjon. Da er det igjen 130 kr. Dette skal dekke administrasjon (de ansatte hos Adecco jobber heller ikke gratis), husleie, regnskapsfører +++ Anonymkode: 0cd1f...ced Dette har jeg full forståelse for. Innlegget mitt handler om at jeg har gått ned over 30 kr pr time i lønn fra forrige arbeidsplass, og har 40 kr mindre enn mine kollegaer. Enhver vil skjønne at det faktisk ikke føles greit. Men det ser ut som om det er noe jeg må leve med. Det føles bare ekstra surt de gangene (og det er ofte) jeg ikke kan finne på noe ålreit med barna. Det er snakk om over 5000 kr pr mnd. Det er mer enn husholdningsbudsjettet vårt. Og over halve husleia. Jeg har lov til å kjenne litt på den synes jeg. Spesielt da jeg har mer ansvar enn den ene av sekretærene her. Mye mer faktisk. Anonymkode: 98967...ed6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #19 Skrevet 7. oktober 2017 Jeg fikk jobb i det offentlige via vikarbyrå for endel år siden. Byrået fakturerte 300,-/timen og jeg hadde 150,-/time. Gikk endel ned i lønn ift forrige jobb, men hadde ikke råd til å takke nei heller. Er i dag fast ansatt samme sted. Anonymkode: 0bfd5...39f
Gjest O.G. Skrevet 8. oktober 2017 #20 Skrevet 8. oktober 2017 På 1.10.2017 den 21.46, AnonymBruker skrev: Nå er jeg ingen ekspert på dette. Men når du jobber gjennom et vikarbyrå, så betaler vel arbeidsgiveren din til vikarbyråer og så betaler vikarbyrået lønn til deg. Og vikarbyrået skal jo også tjene penger, så de tar en prosentsats av lønnen din. Nå aner jeg ikke hvor høy prosentsatsen er, men la oss si at Adecco tar 10 % av lønna. I så fall betaler arbeidsgiveren 200 kroner i timen til Adecco for å ha deg på jobb, Adecco tar 20 av disse og du får de resterende 180,-. For alt jeg vet kan det også hende de tar en høyere prosentsats. Så det er en mulighet for at arbeidsgiveren din betaler like mye, eller nesten like mye, i timen for å ha deg på jobb, som for de andre. Et annet poeng er at så lenge du er gjennom Adecco så er du vel vikar, og det er ikke alltid vikarer tjener det samme. Så jeg synes ikke at det er så merkelig at du tjener mindre. Anonymkode: 37282...ba9 Adecco tar den der 40kr mere. Bare pass på at når du går inn i ordinær stilling, at du får like mye som de andre,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå