Millimani Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 For fire-fem dager siden renset jeg vaskemaskina med Omo rensepulver. 90 grader kokeprogram uten klær i maskina. Ved neste klesvask (60 grader) var klærne søkkvåte og jeg måtte vri dem skikkelig for å få vannet ut. Noe kan jeg jo ta i tørketrommel, men ikke alt. Jeg la merke til at det var rester av pulver i klesvasken, men er usikker på om dette er vaskepulver eller rensepulver. Prøvde da å skylle flere ganger i maskina, og pulveret gikk vekk til slutt. Men all annen klesvask jeg har tatt i maskina etterpå har gjort klærne så våte at de må vris opp skikkelig, eller jeg må legge håndklær under tørkestativet fordi det renner for mye av klærne. Det er klart at klærne skal være våte etter vask, men de skal jo ikke være så søkkvåte at de må vris opp og ha et håndkle under tørkestativet fordi de renner så voldsomt. Jeg får ikke til å åpne lo-filteret helt nederst til høyre på utsiden av maskina. Kjøpte den for 16 år siden. Har rensa maskina flere ganger før, og har vel opplevd at noe pulver har blitt værende igjen, men kan ikke huske at det har dryppet så mye og lenge av klærne etterpå. Dog er hukommelsen min elendig dårlig. Hvor mange klesvask må jeg kjøre før det blir "normalt" igjen tro? Er det noen som opplever det samme?
Leo Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Det virker jo mest av alt som det er noe galt med sentrifugen for det virker ikke særlig sannsynlig at rensepulveret skulle ha påvirket maskinens tekniske tilstand og sannsynligvis er det tilfeldig at det skjedde akkurat nå. Men at det oppstår feil på en 16 år gammel vaskemaskin bør jo ikke komme som noen stor overraskelse. De fleste maskiner har muligheten for å kjøre sentrifugering uten foregående vask. Har du prøvd det? Endret 1. oktober 2017 av Leo 6
Leo Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Sjekk også om maskinen tømmer ut alt vannet når vasken er ferdig. Hvis slange, filter eller noe annet er tett slik at vannet ikke tømmes ut selv om pumpen går, så sentrifugerer heller ikke maskinen. 4
Millimani Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2017 55 minutes ago, Leo said: Det virker jo mest av alt som det er noe galt med sentrifugen for det virker ikke særlig sannsynlig at rensepulveret skulle ha påvirket maskinens tekniske tilstand og sannsynligvis er det tilfeldig at det skjedde akkurat nå. Men at det oppstår feil på en 16 år gammel vaskemaskin bør jo ikke komme som noen stor overraskelse. De fleste maskiner har muligheten for å kjøre sentrifugering uten foregående vask. Har du prøvd det? 53 minutes ago, Leo said: Sjekk også om maskinen tømmer ut alt vannet når vasken er ferdig. Hvis slange, filter eller noe annet er tett slik at vannet ikke tømmes ut selv om pumpen går, så sentrifugerer heller ikke maskinen. Da er det sikkert sentrifugen som er ødelagt
Drakan Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 Hadde sjekket slusen hvor vannet fær ut, også sjekket vannpumpen når maskinen var av i tilfelle lo eller en sokk sitter fast. Om det er mye vann er det oftest en av de to. Har opplevd at metall har falt av en bukse og satt seg fast i den lille pumpen. Bare å ta av det lille lokket og sjekke pumpen.
Leo Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 7 minutter siden, Millimani skrev: Da er det sikkert sentrifugen som er ødelagt Det er ikke sikkert. Det kan være noe som sitter i pumpen eller slangen slik at maskinen ikke tømmer. Da sentrifugerer den heller ikke. Sjekk om a) det står vann i maskinen når vasken er ferdig og b) om sentrifugen fungerer med tom maskin.
Kontormus Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Det skjedde meg en gang også, og fikk beskjed om å sjekke at "propellen" gikk rundt før jeg bestilte reparatør. Og det gjorde den IKKE, det satt en hårspenne der. Plukket ut, og fungerte fint etter det. Den sitter bak en liten luke nederst på maskinen, i front.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, Millimani skrev: For fire-fem dager siden renset jeg vaskemaskina med Omo rensepulver. 90 grader kokeprogram uten klær i maskina. Ved neste klesvask (60 grader) var klærne søkkvåte og jeg måtte vri dem skikkelig for å få vannet ut. Noe kan jeg jo ta i tørketrommel, men ikke alt. Jeg la merke til at det var rester av pulver i klesvasken, men er usikker på om dette er vaskepulver eller rensepulver. Prøvde da å skylle flere ganger i maskina, og pulveret gikk vekk til slutt. Men all annen klesvask jeg har tatt i maskina etterpå har gjort klærne så våte at de må vris opp skikkelig, eller jeg må legge håndklær under tørkestativet fordi det renner for mye av klærne. Det er klart at klærne skal være våte etter vask, men de skal jo ikke være så søkkvåte at de må vris opp og ha et håndkle under tørkestativet fordi de renner så voldsomt. Jeg får ikke til å åpne lo-filteret helt nederst til høyre på utsiden av maskina. Kjøpte den for 16 år siden. Har rensa maskina flere ganger før, og har vel opplevd at noe pulver har blitt værende igjen, men kan ikke huske at det har dryppet så mye og lenge av klærne etterpå. Dog er hukommelsen min elendig dårlig. Hvor mange klesvask må jeg kjøre før det blir "normalt" igjen tro? Er det noen som opplever det samme? Få noen til å hjelpe deg med dette. Muligens er det noe som ligger der som forhindrer uttømming av vann. Jeg brukte skiftenøkkel til å ta tak i der man skal vri for å åpne det filteret, en gang det satt så hartdt fast at jeg ikke greide det med bare fingrene. Ser det ca slik ut? Anonymkode: a41bd...c9e
Millimani Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Få noen til å hjelpe deg med dette. Muligens er det noe som ligger der som forhindrer uttømming av vann. Jeg brukte skiftenøkkel til å ta tak i der man skal vri for å åpne det filteret, en gang det satt så hartdt fast at jeg ikke greide det med bare fingrene. Ser det ca slik ut? Anonymkode: a41bd...c9e Ja det ser akkurat slik ut 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 8 minutter siden, Millimani skrev: Ja det ser akkurat slik ut Fint. Den skal vris mot klokken, når man skrur den opp, om jeg husker rett. Har du en skiftnøkkel, tang el.l. å skru med, ettersom du ikke får den opp med fingrene? Anonymkode: a41bd...c9e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 Antagelig har rensemiddelet løst opp gammel lo som lå mellom metalltrommel og plastbeholderen som er rundt trommelen, og denne loen ligger foran pumpa og forhindrer uttømming av vann. Dette får du fjernet når du får skrudd opp lofilteret. Anonymkode: a41bd...c9e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, Millimani skrev: Ja det ser akkurat slik ut Hvordan gikk det? Fikk du skrudd opp? Anonymkode: a41bd...c9e
Millimani Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2017 On 1.10.2017 at 8:25 PM, Leo said: Det virker jo mest av alt som det er noe galt med sentrifugen for det virker ikke særlig sannsynlig at rensepulveret skulle ha påvirket maskinens tekniske tilstand og sannsynligvis er det tilfeldig at det skjedde akkurat nå. Men at det oppstår feil på en 16 år gammel vaskemaskin bør jo ikke komme som noen stor overraskelse. De fleste maskiner har muligheten for å kjøre sentrifugering uten foregående vask. Har du prøvd det? On 1.10.2017 at 8:27 PM, Leo said: Sjekk også om maskinen tømmer ut alt vannet når vasken er ferdig. Hvis slange, filter eller noe annet er tett slik at vannet ikke tømmes ut selv om pumpen går, så sentrifugerer heller ikke maskinen. 23 hours ago, Leo said: Det er ikke sikkert. Det kan være noe som sitter i pumpen eller slangen slik at maskinen ikke tømmer. Da sentrifugerer den heller ikke. Sjekk om a) det står vann i maskinen når vasken er ferdig og b) om sentrifugen fungerer med tom maskin. Her har jeg tydeligvis ikke fulgt godt nok med når jeg har satt på sentrifugen.. Fire øyne ser mye bedre enn to, og når jeg står sammen med en annen og ser på maskina når den skal sentrifugere så ser jeg lett at sentrifugen ikke går rundt... Jeg bare hørte lyden av vaskemaskina. Da blir det ny vaskemaskin i morgen 21 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan gikk det? Fikk du skrudd opp? Anonymkode: a41bd...c9e Ja, jeg fikk skrudd opp med skiftenøkkel. Det var så godt som tomt der, men det viste seg til slutt at det er sentrifugen som er ødelagt
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #14 Skrevet 2. oktober 2017 3 minutter siden, Millimani skrev: Her har jeg tydeligvis ikke fulgt godt nok med når jeg har satt på sentrifugen.. Fire øyne ser mye bedre enn to, og når jeg står sammen med en annen og ser på maskina når den skal sentrifugere så ser jeg lett at sentrifugen ikke går rundt... Jeg bare hørte lyden av vaskemaskina. Da blir det ny vaskemaskin i morgen Ja, jeg fikk skrudd opp med skiftenøkkel. Det var så godt som tomt der, men det viste seg til slutt at det er sentrifugen som er ødelagt Å, så synd. Men det kan være en liten del som må byttes ut. Noe som heter børster (som sørger for å forsele strøm til det som driver sentrifugeringen). Hør med en reparatør evt om hvor mye det koster å få sett på den og byttet børstene. Kjenner du en handy person, så kan man kjøpe børstene og bytte de selv. Anonymkode: a41bd...c9e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #15 Skrevet 2. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å, så synd. Men det kan være en liten del som må byttes ut. Noe som heter børster (som sørger for å fordele strøm til det som driver sentrifugeringen). Hør med en reparatør evt om hvor mye det koster å få sett på den og byttet børstene. Kjenner du en handy person, så kan man kjøpe børstene og bytte de selv. Anonymkode: a41bd...c9e Anonymkode: a41bd...c9e
Leo Skrevet 2. oktober 2017 #16 Skrevet 2. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å, så synd. Men det kan være en liten del som må byttes ut. Noe som heter børster (som sørger for å forsele strøm til det som driver sentrifugeringen). Hør med en reparatør evt om hvor mye det koster å få sett på den og byttet børstene. Kjenner du en handy person, så kan man kjøpe børstene og bytte de selv. Anonymkode: a41bd...c9e Men maskinen er 16 år gammel og det må man nok dessverre regne med at er bortimot maksimal levealder på en moderne vaskemaskin Bruker man et par tusenlapper på å reparere den nå så kan man risikere at det er en annen vital del som ryker neste uke. Min maskin er like gammel og jeg bare venter på at den skal takke for seg selv om den, bank i bordet, har fungert knirkefritt til dags dato. 1
Millimani Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2017 41 minutes ago, Leo said: Men maskinen er 16 år gammel og det må man nok dessverre regne med at er bortimot maksimal levealder på en moderne vaskemaskin Bruker man et par tusenlapper på å reparere den nå så kan man risikere at det er en annen vital del som ryker neste uke. Min maskin er like gammel og jeg bare venter på at den skal takke for seg selv om den, bank i bordet, har fungert knirkefritt til dags dato. Det er akkurat det... Nå har jeg sett meg ut en vaskemaskin som jeg skal få kjøpt i morgen eller overmorgen. Å bruke penger på en stor reparasjon av en 16 år gammel vaskemaskin kan koste like mye som å kjøpe en ny. Har vært i kontakt med en elektriker jeg kjenner via ei venninne, og hans budskap er veldig klart. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe ny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå