AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg og samboer hadde en diskusjon idag angående kausjonister. Hva får de vite om oss utover lånesum på huset og summen de kausjonerer for? Dette er et eksempel: Jeg trenger 225 000 kr i egenkapital, men har feks 125 000 selv og dermed skal noen kausjonere for de siste 100 000 kr. Da får de selvsagt vite totalgjeld på huset og lånebeløpet. Men hva mer får de vite om økonomien våres, feks forbrukslån, studiegjeld osv? Anonymkode: 19a9b...ef1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 De har vel ikke krav på noe som helst. Men hvis jeg skulle kausjonere, ville jeg forlangt alle selvangivelser, årsoppgaver og alle kontoutskrifter fra alle kontoer og kredittkort de siste 10 årene. Anonymkode: d46a5...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har vel ikke krav på noe som helst. Men hvis jeg skulle kausjonere, ville jeg forlangt alle selvangivelser, årsoppgaver og alle kontoutskrifter fra alle kontoer og kredittkort de siste 10 årene. Anonymkode: d46a5...8cb Det var dette jeg trodde, trodde ikke dette var noe banken bare opplyste om eller som sto på pairet de signerer. Det burde nok være slik, men tror nok det finnes mange der ute som har brent seg på slike ting. Men jeg kan si jeg aldri hadde gitt fra meg alt du hadde bedt om. Selvangivelser osv er greit slik at de kan se om det er annen gjeld som vedkommende ikke sier noe om, men ikke nøyaktig hva pengene mine har gått til. Anonymkode: 19a9b...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg trodde, trodde ikke dette var noe banken bare opplyste om eller som sto på pairet de signerer. Det burde nok være slik, men tror nok det finnes mange der ute som har brent seg på slike ting. Men jeg kan si jeg aldri hadde gitt fra meg alt du hadde bedt om. Selvangivelser osv er greit slik at de kan se om det er annen gjeld som vedkommende ikke sier noe om, men ikke nøyaktig hva pengene mine har gått til. Anonymkode: 19a9b...ef1 Jeg er enig med brukeren du siterer her. Jeg ville heller ALDRI stilt som kausjonist med mindre du hadde gitt meg alle selvangivelser, kontoutskrifter, årsoppgaver, lønnslipper osv, for ihvertfall 10 år tilbake. Og skulle du hatt meg som kausjonist skulle jeg sett hva forbruket ditt har gått til, noe jeg ser på som en selvfølge, all den tid jeg påtar meg ansvar for DIN gjeld. Folk uten EK har ikke vært flink nok til å spare. Og hvorfor har de ikke spart? Hvis du ikke har hatt råd til å spare, hvordan skal du da ha råd til å kjøpe bolig med all risikoen det innebærer? Jeg vil se an forbruksmønsteret og skjekke at du ikke betaler på dyr forbruksgjeld etc som ikke har dukket opp på selvangivelsen din. Selvangivelsen er fra i fjor, vi er i oktober, du kan potensielt ha stiftet mye gjeld på disse 9 mnd som jeg og banken ikke vet om. Lønnsslippene kan fortelle om du har tvangstrekk i lønnen, eller om du på andre måter har sløst med pengene. Jeg hadde nok også krevd en kredittvurdering av deg, samt ringt til arbeidsgiveren. De er som regel gode karaktervitner, da mange kan skjule mye for nær familie/venner men som arbeidsgiver kanskje kan hinte litt om. I tillegg ville jeg sjekket bilen din i brønnøysundregisteret for å sjekke at den ikke var full av utleggspant. I tillegg ville jeg ringt evt utleiere du har hatt og forhørt meg om hvilken betaler du har vært de senere år. Har du betalt punktlig hver måned? Jeg setter ikke huset mitt i pant uten å vite hva jeg går til. Vil du ha min kausjon får du ta imot den på mine premisser og mine vilkår. Ellers får du spare inntil du har nok penger. Jeg ville også krevd verdivurdering av boligen hvert år, i fall den har steget i verdi ville du måtte refinansiere slik at mitt ansvar kunne bortfalle så raskt som mulig. Så kjapt oppsummert vil jeg nok aldri kausjonere for andre. Men hvis jeg skulle gjort det ville det vært på overnevnte vilkår. Anonymkode: a4597...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med brukeren du siterer her. Jeg ville heller ALDRI stilt som kausjonist med mindre du hadde gitt meg alle selvangivelser, kontoutskrifter, årsoppgaver, lønnslipper osv, for ihvertfall 10 år tilbake. Og skulle du hatt meg som kausjonist skulle jeg sett hva forbruket ditt har gått til, noe jeg ser på som en selvfølge, all den tid jeg påtar meg ansvar for DIN gjeld. Folk uten EK har ikke vært flink nok til å spare. Og hvorfor har de ikke spart? Hvis du ikke har hatt råd til å spare, hvordan skal du da ha råd til å kjøpe bolig med all risikoen det innebærer? Jeg vil se an forbruksmønsteret og skjekke at du ikke betaler på dyr forbruksgjeld etc som ikke har dukket opp på selvangivelsen din. Selvangivelsen er fra i fjor, vi er i oktober, du kan potensielt ha stiftet mye gjeld på disse 9 mnd som jeg og banken ikke vet om. Lønnsslippene kan fortelle om du har tvangstrekk i lønnen, eller om du på andre måter har sløst med pengene. Jeg hadde nok også krevd en kredittvurdering av deg, samt ringt til arbeidsgiveren. De er som regel gode karaktervitner, da mange kan skjule mye for nær familie/venner men som arbeidsgiver kanskje kan hinte litt om. I tillegg ville jeg sjekket bilen din i brønnøysundregisteret for å sjekke at den ikke var full av utleggspant. I tillegg ville jeg ringt evt utleiere du har hatt og forhørt meg om hvilken betaler du har vært de senere år. Har du betalt punktlig hver måned? Jeg setter ikke huset mitt i pant uten å vite hva jeg går til. Vil du ha min kausjon får du ta imot den på mine premisser og mine vilkår. Ellers får du spare inntil du har nok penger. Jeg ville også krevd verdivurdering av boligen hvert år, i fall den har steget i verdi ville du måtte refinansiere slik at mitt ansvar kunne bortfalle så raskt som mulig. Så kjapt oppsummert vil jeg nok aldri kausjonere for andre. Men hvis jeg skulle gjort det ville det vært på overnevnte vilkår. Anonymkode: a4597...c3b Jeg er veldig lite interessert i å ha dere som kausjonister da for å si det slik, ikke interessert i at min far feks skal se ALLE mine kjøp. Kjekt for han å se om jeg har handlet på kondomeriet.no osv.. Selvangivelser osv kan jeg godt forstå. Men dere snakker jo som dere skal kausjonere for helt tilfeldige personen, det hadde jeg aldri gjort, jeg hadde heller aldri spurt DEG om kausjonist. Eneste personene i verden jeg hadde spurt om kausjonist er mine foreldre eller så hadde jeg spart selv. Ellers alt dere sier, litt rart om dere hadde gjort alt dette om deres egne barn hadde trengt kausjonister en gang. Forstår det er et veldig stort ansvar, men mye kaos og overtramp av private grenser for å kausjonere 100 000 kr vil jeg si. Selvsagt noe annet om de hadde bedt om kausjon til hele beløpet. Tenker man har ikke rett til å vite alt dette, MEN selvsagt selvangivelse for å se at inntekt man sier, gjeld osv stemmer. Stoler man ikke såpass på en person at man må snakke med arbeidsgivere osv for å kunne stille som kausjonist for 100 000 så burde man så absolutt ikke gjøre det. MEN dette var heller ikke spørsmålet, så håper noen kan gi meg svar på det jeg faktisk spør om. Hva de automatisk får vite på papirene. Nå trenger ikke jeg kausjonist da, det er et eksempel i en diskusjon for hva de får vite. Anonymkode: 19a9b...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: MEN dette var heller ikke spørsmålet, så håper noen kan gi meg svar på det jeg faktisk spør om. Hva de automatisk får vite på papirene. Anonymkode: 19a9b...ef1 Hvis det ikke har vært noen endringer de siste 30 årene, får de ikke vite noe som helst, før de eventuelt får beskjed om at lånet er misligholdt. Da jeg hadde kausjonist, oppdaterte jeg kausjonisten selv fortløpende ettersom jeg betalte ned. Synes det er ryddig å gjøre det på den måten. Anonymkode: 0746e...f9a
melly666 Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Så vidt jeg vet får de kun informasjon knyttet til selve lånet - det vil si totalbeløp, nedbetalingstid, hvor stor del de kausjonerer for osv. Og så må de være med på signeringsmøtet.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, melly666 skrev: Så vidt jeg vet får de kun informasjon knyttet til selve lånet - det vil si totalbeløp, nedbetalingstid, hvor stor del de kausjonerer for osv. Og så må de være med på signeringsmøtet. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke har vært noen endringer de siste 30 årene, får de ikke vite noe som helst, før de eventuelt får beskjed om at lånet er misligholdt. Da jeg hadde kausjonist, oppdaterte jeg kausjonisten selv fortløpende ettersom jeg betalte ned. Synes det er ryddig å gjøre det på den måten. Anonymkode: 0746e...f9a Trodde også det var slik. Det kan forklare hvorfor så mange kan bli lurt og havne i kjedelig situasjoner når de er kausjonist. Samboer trodde de fikk vite alt mtp forbrukslån osv. At folk selv var litt "dumme" som allikevel gjorde det. Men de vet rett og slett ikke om forbrukslån osv da. Anonymkode: 19a9b...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå