Gå til innhold

Hotellet forlanger at gjestene overnatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sambo og jeg har funnet et hotell vi liker kjempegodt, og kan tenke oss å ha bryllupet vårt der. Problemet er at hotellet krever at 80% av gjestene overnatter, og pris pr. pers for et vanlig rom er kr. 740,-.

Hvordan hadde dere reagert hvis dere fikk en invitasjon til bryllup, og det var et krav at dere måtte overnatte (ganske dyrt også....)? (Det må sies at ca halvparten av gjestene bor i området, og fint kunne ha reist hjem dersom de ønsket.)

Stjerne :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:roll: Uff så teit av hotellet.

Synes det blir ganske frekt å kreve at gjester som fint kan komme seg hjem må overnatte. Hadde nok ikke satt pris på en sånn invitasjon selv nei.

Skrevet

Da ville jeg vurdert sterkt å ikke komme...

For et teit krav. Ville nok uansett ikke valgt det hotellet til festen som brud.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det var utrolig kjedelig!

På en måte kan jeg forstå det fra hotellets side - og det er faktisk utrolig mange hoteller som krever akkurat det samme eller lignende... Men det er skikkelig kjipt! :roll: Og jeg tror nok ikke jeg hadde blitt så glad for å få en slik invitasjon jeg heller, da blir det jo plutselig veldig dyrt å skulle gå i selskap!!!

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var det vi tenkte også da vi fikk høre om dette kravet - at vi trolig hadde satt liten pris på en slik invitasjon selv. Og vi har ikke akkurat råd til å betale for alle gjestene heller.... Uff så synd, for hotellet var ellers midt i blinken :veldigsur:

Skrevet

Det er ikke så greit det der. Jeg tror at mange gjester ville vært litt skeptiske til å "måtte" overnatte til en såpass stiv pris, hvis de i utgangspunktet kunne reist rett hjem. Du kan jo evt. ta en liten "markedsundersøkelse" blant noen av dem for å sjekke stemningen?

Vi fikk et liknende tilbud fra et sted vi sjekket, men der var det et minimum antall rom (ikke andel av gjestene) vi forpliktet oss til. Hvis vi ikke oppfylte dette kriteriet, var alternativet en tilleggsavgift tilsvarende leieprisen for rommene.

Vi var i samme situasjon som dere, der mer enn halvparten av gjestene kunne reise rett hjem uten behov for hotellrom. Jeg synes det var utidig å skulle forplikte oss til å leie et visst antall hotellrom når så mange ikke trengte det, så vi endte opp med å finne et annet sted. Men vi hadde også andre alternativer som vi likte vel så godt, så det var ikke et veldig vanskelig valg. Litt verre for dere, som liker dette hotellet kjempegodt...

Tror du at dere har litt forhandlingsmonn (for eksempel hvis det er lavsesong for bryllup på datoen deres), slik at dere kan tilby noe annet (flere gjester eller høyere kuvertpris, for eksempel) for å veie opp for at dere ikke leier så mange rom? Det er jo lov å prøve seg...

Skrevet

Du må ikke finne på å invitere til bryllup og samtidig "tvinge" gjestene til å overnatte.

Finn et annet sted!

Eller si til hotellet at det ikke blir aktuellt - for det kan hende de lar dere få leie lokalet likevel hvis de ser at ellers mister hele arrangementet!

Skrevet
Tror du at dere har litt forhandlingsmonn (for eksempel hvis det er lavsesong for bryllup på datoen deres), slik at dere kan tilby noe annet (flere gjester eller høyere kuvertpris, for eksempel) for å veie opp for at dere ikke leier så mange rom? Det er jo lov å prøve seg...

Eller si til hotellet at det ikke blir aktuellt - for det kan hende de lar dere få leie lokalet likevel hvis de ser at ellers mister hele arrangementet!

Hotellet har bare bryllup fra mai - september, og har allerede fullt nesten alle helgene i 2005. Så jeg tror ikke noe av dette vil fungere dessverre - de har nok ikke problemer med å skaffe andre arrangementer.

Du kan jo evt. ta en liten "markedsundersøkelse" blant noen av dem for å sjekke stemningen?

Jo, det hadde jo gått an....

Litt komisk er det også, for de som bor nærmest er nok de som ville vært mest positive til å overnatte. De som kommer langveis fra og man skulle tro det var naturlig at likevel måtte overnatte et sted, er de med dårligst råd som helst vil bo privat.

Nei, vi må nok fortsette letingen ser det ut til.... :cry:

Skrevet

Høres ut som om du prøver deg på Solstrand i Os :).

Jepp, det er litt kjipt. Grunnen til at de har det er at de er landskjent for lederkurs og andre organisasjonsgreier, og tar seg godt betalt fra bedrifter for å ha disse kursene. Og bedriftene betaler. Så for å ikke tape penger på å ha bryllup isteden for bedriftsgjester har de denne regelen. Så egentlig er det privatpersoner som må betale seg inn på bedriftenes priser.

Men det er utrolig fint der da! :enig_animasjon:

Vi endte opp med å bare godta det, vi har råd til å betale for de eventuelle til overs-rommene. Men jeg tror de fleste gjestene våre kommer til å ville overnatte der. Har det samme som deg med at de som bor i nærheten gjerne overnatter mens de som bor på lenger avstand har litt mindre penger og er mer skeptiske. Sikkert fordi de ikke har sett hvor fint det er der ;).

Skrevet

Forresten har vi vurdert å sponse gjestene med en hundrelapp eller to per rom for å få dem til å overnatte der. Blir jo liksom ekstra koselig med felles frokost og alt dagen etter da :).

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner at det der ikke er lett, men jeg ville helt klart funnet et annet sted. Veldig kjedelig hvis gjestene sitter med en dårlig bismak fordi det ble dyrere for dem enn de egentlig har råd til. Et bryllup blir fort dyrt for gjestene uansett (klær, resie, gaver, utdrikkingslag osv).

Tingeling

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde ikke krevd at gjestene skulle betale for hotellet, fordi vi ønsker å ha bryllupet på det hotellet. Ønsker man det slik, bør man også ta kostnadene det medfører. En kan ikke skrive i invitasjonen, at de må overnatte, for det blir vel drøyt.

Tror nok mange dropper å komme da, og synd er jo det.

Skrevet

Er jo mange som trenger overnattingssted i forbindelse med et bryllup uansett da. Både de som kommer langveisfra, de som ønsker å drikke alkohol (og ikke vil ta drosje hjem) og de som ønsker å ta en helg på hotell med kjæresten eller gode liksom når det likevel er fest, liksom.

Skrevet

Vi skal ha festen på et hotell. Har mange tilreisende og de har fått et meget godt tilbud (870 for to på dobbeltrom). Hotellet var bare glad for at gjestene kunne tenke seg å overnatte, det var ikke noe krav for å få ha festen der. De har ikke problemer med å få arrangementer, og de reserverer hele hotellet for oss denne helgen. Utrolig greie folk. Synes du skulle finne et annet sted, jeg.... :-?

Skrevet
Høres ut som om du prøver deg på Solstrand i Os .

Det stemmer det :-) Skulle ønske vi hadde hatt råd til å sponse rommene, men det går bare ikke.

Nei, dere har nok rett - vi får finne et annet sted. Søren også :cry:

Skrevet

Jeg ville ikke hatt bryllupet mitt der da og om jeg hadde blitt invitert ville jeg vurdert ikke å komme.........

Gjest Anonymous
Skrevet

Det stemmer det :-) Skulle ønske vi hadde hatt råd til å sponse rommene, men det går bare ikke.

Nei, dere har nok rett - vi får finne et annet sted. Søren også :cry:

Vi skal også ha bryllupet på hotell. Der krever de ikke at man overnatter, men vi regnet kjapt på det, og et rom vil koste kun litt mer enn en taxi-tur for de fleste... Kan jo evt nevne dette som informasjon til gjestene..Men da er det kanskje litt sent, dersom dere må vite dette i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...