Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt med i reportasjer i Aftenposten om sex- og overgrep som filmes og deles på nett av ungdommer. 

Gutta får kred, jentene som filmes får fordømmelse. 

Har vi ikke kommet lengre i likestilte Norge? Gapestokken er flyttet fra kirkebakken til sosiale media.

De aller fleste ungdommer er visst ordentlige,  de hverken røyker eller drikker, og på fritiden trener de, eller er hjemme og gjør lekser.

Men hvorfor er disse  prektige jentene så onde mot sine uheldige medsøstre? At de fordømmer, fryser ut, og mobber isteden for å vise sympati? Og alle burde gi tommelen ned for de som deler slike bilder! Istedet forsterkes eldgamle fordommer om kjønn og seksualitet. 

Jeg håper inderlig det kommer av ungdommelig ubetenksomhet og uvitenhet!

Som voksne må vi huske å være gode forbilder for barn og unge! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge du liksom, hvis du bare visste hvordan dette her foregikk i USA. hehe

Anonymkode: b0125...2ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig, men jeg synes det er helt grusomt at ungdommer legger ut sexvideoer av seg selv og andre. 

Hvor er de private grensene?

Synes det er ennå verre...

Anonymkode: 30a50...713

Skrevet

Hovedproblemet er ikke dette. Hovedproblemet er at ungdommer legger ut sexvideoer på nettet. Sex er noe som tilhører privatlivet.

Anonymkode: 30a50...713

Skrevet

Enig, men de hadde vel latt være hvis fordømmelsen falt på de som filmer og legger ut på nett? 

Skrevet

Jeg ser jo også for meg at dette ikke først og fremst rammer de mest populære og ressurssterke jentene men at det, som senere i livet, gjerne er de usikre og mindre vellykkede som lokkes inn med håp om bekreftelse og aksept. Disse har sikkert enda dårligere forutsetninger for å takle det de utsettes for, og ender med å slite enda mer sosialt senere i livet.

Jeg høres sikkert ut som en gammel tante når jeg sier det, men jeg tror vi i større grad bør kommunisere til barn og unge at kroppen og seksualiteten faktisk er en ganske viktig del av livet en ikke nødvendigvis vil dele så rundhåndet med, og som må respekteres. Når vi som samfunn går fra å kommunisere at "kroppen er et tempel" til "det er jo bare sex" tror jeg det gjør noe med forholdet unge har til nettopp kropp og sex. Det betyr at mange deler kroppen sin, både gjennom sex og bilder, og at respekt for andres kropp reduseres. 

Skrevet

Hovedproblemet er jo at menn undertrykker kvinner og det er størst andel av menn som publiserer sexvideor av andre jenter uten samtykke for å mobbe og diskriminere. Det er menn som har lagd forestillingen om at en kvinne er løs eller hore eller slut fordi hun har sex. Hovedproblemet er at mange ikke forstår at nettopp derfor er feminisme en svært viktig kamp vi må ta daglig , konstant, og med alle, til disse diskrimineringene gir seg. 

Anonymkode: a08c2...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...