Pipaluk Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har deltatt på noen kurs/seminarer osv, hvor det har sittet damer og strikket mens de følger med på det som skjer. En dame fortalte meg at hun ikke klarte å konsentrere seg hvis hun ikke fikk strikke, og ga tydelig beskjed til sjefen og kollegaer om at det var noe de måtte finne seg i, hvis hun skulle få utbytte av seminaret. Jeg har også en venninne som fortalte at hun hadde strikket seg igjennom de teoretiske forlesningene på sykepleiestudiet. På det siste seminaret var det to damer som strikket hele veien. Jeg liker også å strikke, og har også erfart at det kan gjøre at jeg skjerper konsentrasjonen. LIkevel føler jeg at det er respektløst overfor foreleser at noen er fordypet i egne prosjekter. Da får ikke foreleser mulighet til å se om de kjeder seg eller ikke, da de allerede er busy med håndarbeid. Det blir jo det samme som å sitte og spille kabal eller annet på spill på pc/mobil. Hva synes dere om strikking i det offentlige?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Strikk i vei. Så lenge man klarer å unngå de værste "klikk klikk" lydene fra pinnene. Finnes ikke noe mer irriterende enn en person som gjør alt i sin makt for å slå pinnene hardt sammen bare for å forstyrre folk. Anonymkode: d29cc...a40 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 Vil si det kommer litt an på lengde og hvor mange som er på forelesningen. Er det 100+, noe det ofteer på sykepleierstudiet, studenter i auditoriet legger ikke foreleseren merke til at noen få strikker. Gjør ingenting. Om det bare varer i 30 min burde man klare seg uten. Og så må man selvfølgelig være stille og ikke forstyrre andre. Jeg tenker ikke over det i det hele tatt. Anonymkode: 18d93...720 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 Det burde sidestilles med andre aktiviteter. Er det greit at noen sitter å spikker, eller spiller angry birds? http://www.ht.no/incoming/article10462334.ece
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 Man er jo på forelesning/seminar for sin egen del. For at du skal lære noe. Man er der ikke for å tilfredsstille den som snakker sitt behov for å spre informasjon. Så lenge det ikke plager andres læring, og styrker din egen, så burde det være mer enn greit. Anonymkode: c0fb3...29d 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Strikking HØRES. Ergo, drit i å strikke på kurs og seminarer. Anonymkode: 2847f...f65 13
Adalie Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 Er det et foredrag hvor jeg kun skal sitte å ta imot har jeg med et enkelt strikketøy. I mitt arbeid er jeg vanligvis i aktivitet stort sett hele dagen så å skulle sitte rolig en hel dag er utfordrende. Jeg opplever at det å ha noe som holder hendene mine opptatt gjør at tankene mine ikke vandrer like fort. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strikking HØRES. Ergo, drit i å strikke på kurs og seminarer. Anonymkode: 2847f...f65 Det gjør det da absolutt ikke hvis man feks bruker pinner av tre. Man hører mye bedre klikkingen på tastatur av folk som noterer på PC, feks. Anonymkode: c0fb3...29d 6
Pipaluk Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 1. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er jo på forelesning/seminar for sin egen del. For at du skal lære noe. Man er der ikke for å tilfredsstille den som snakker sitt behov for å spre informasjon. Så lenge det ikke plager andres læring, og styrker din egen, så burde det være mer enn greit. Anonymkode: c0fb3...29d Hva om det ble flere enn to stykker som strikket hvordan hadde det sett ut da? 2
Pipaluk Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 1. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør det da absolutt ikke hvis man feks bruker pinner av tre. Man hører mye bedre klikkingen på tastatur av folk som noterer på PC, feks. Anonymkode: c0fb3...29d Jeg er ikke så opptatt av lydene. Lyder vil det alltid komme når en noterer. Jeg lurte mest på om det ikke var respektløst overfor foreleser å sitte med eget strikkeprosjekt.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Jeg er ikke så opptatt av lydene. Lyder vil det alltid komme når en noterer. Jeg lurte mest på om det ikke var respektløst overfor foreleser å sitte med eget strikkeprosjekt. Det er vel mer respektløst å møte opp uten å få med seg særlig av det foreleser sier. Anonymkode: c0fb3...29d 1
Pipaluk Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #14 Skrevet 1. oktober 2017 6 minutter siden, Adalie skrev: Er det et foredrag hvor jeg kun skal sitte 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mer respektløst å møte opp uten å få med seg særlig av det foreleser sier. Anonymkode: c0fb3...29d Hva folk får med seg vet foreleser som regel ikke så mye om. om en person ser på foreleser underveis, så har i hvertfall personen gjort et forsøk på å forstå. Hva om resten av salen skulle sitte å strikke, hva slags inntrykk hadde folk fått da? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #15 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg synes det er respektløst. Jeg har jobbet som foreleser, og jeg har hatt plenty av innlegg på konferanser og seminarer. Tro meg, det er intenst demotiverende når man ikke får blikkontakt med "publikum" fordi de sitter med nesen i andre ting. Selv om du klarer høre etter, og gløtte opp, så sitter de fleste unektelig oftere og ser ned på arbeidet sitt enn de ville gjort om de kun fulgte med på presentasjonen, som man gjerne har jobbet mye med. Det er akkurat like uhøflig å strikke som det er å fikle med mobilen. Anonymkode: 33e30...0fd 17
cmd Skrevet 2. oktober 2017 #16 Skrevet 2. oktober 2017 15 timer siden, Pipaluk skrev: Hva synes dere om strikking i det offentlige? Jeg har også sett noen gjøre det. Men de fleste som "deltar" i kurs, bare for å oppfylle/oppdatere kurspoeng/timer for å beholde/oppdatere sine titler. Så de har ikke noe annet valg enn å delta i kurs.
Brunhilde Skrevet 2. oktober 2017 #17 Skrevet 2. oktober 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Strikking HØRES. Ergo, drit i å strikke på kurs og seminarer. Anonymkode: 2847f...f65 Nei, ikke nødvendivis. Man kan bruke pinner av tre eller bambus, de er ganske så lydløse. 4 minutes ago, AnonymBruker said: ...Det er akkurat like uhøflig å strikke som det er å fikle med mobilen. Anonymkode: 33e30...0fd Nei, det er akkurat det det ikke er. Jeg er en av de som strikker på busser, på venterommet hos lege/tannlege og på møter og seminar (riktignok hvis jeg ikke har bruk for å notere). Jeg har strikketøy som "går av seg selv" - ergo har jeg absolutt blikkontakt med foredragsholder. Man skal selvfølgeig ikke drive med mønsterstrikk, men enkle ting som et skjerf, bolen på en genser der man ikke behøver å ta ut eller et par sokker er noe de fleste rutinerte strikkere kan håndtere uten at fokus på det som skjer foran i salen forsvinner. Jeg opplever forresten at de som har noe i mot strikking ofte er de som ikke kan strikke selv, men om dette er konsekvent vet jeg sannelig ikke. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 2. oktober 2017 #18 Skrevet 2. oktober 2017 Eh. En skal ha oppmerksomheten rettet mot foredragsholder. Noe annet er respektløst. Å "gi klar beskjed"til sjef om at en må strikke,-det er freidig må jeg si. Skjer med folk egentlig? Mobiltelefoner i undervisning på høyskoler osv,og strikking på kurs og seminarer. Skjønner ikke folk at det er respektløst. Men nordmenn "har rett"til alt. Ikke rart folk utenfra reagerer på at vi er uhøflige...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #19 Skrevet 2. oktober 2017 4 minutter siden, Brunhilde skrev: Nei, ikke nødvendivis. Man kan bruke pinner av tre eller bambus, de er ganske så lydløse. Nei, det er akkurat det det ikke er. Jeg er en av de som strikker på busser, på venterommet hos lege/tannlege og på møter og seminar (riktignok hvis jeg ikke har bruk for å notere). Jeg har strikketøy som "går av seg selv" - ergo har jeg absolutt blikkontakt med foredragsholder. Man skal selvfølgeig ikke drive med mønsterstrikk, men enkle ting som et skjerf, bolen på en genser der man ikke behøver å ta ut eller et par sokker er noe de fleste rutinerte strikkere kan håndtere uten at fokus på det som skjer foran i salen forsvinner. Jeg opplever forresten at de som har noe i mot strikking ofte er de som ikke kan strikke selv, men om dette er konsekvent vet jeg sannelig ikke. Jeg strikker selv - når jeg har fri og ikke er på foredrag, og jo, jeg synes det er like uhøflig å strikke på foredrag som det er å fikle med mobilen. Du signaliserer at foredraget er så kjedelig at du er nødt til å gjøre noe annet også for ikke å sovne. Det er ikke greit. Anonymkode: 33e30...0fd 15
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #20 Skrevet 2. oktober 2017 Det verste jeg vet når jeg en sjelden gang skal ha alles oppmerksomhet i ett rom i forbindelse med seminar eller kurs så er er det det at folk ikke møter blikket mitt. Ikke alle er selvgående strikker som klarer å unngå å se på strikketøyet sitt underveis. Hvorfor er strikking liksom greit og mobil ikke? De fleste vender blikket ned og uansett hvor snilt man ønsker å fremstille strikking så holder man på med noe annet enn å rette sin fulle oppmerksomhet til foredragsholderen. Anonymkode: 30234...864 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå