Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er mor til en gutt i 9.klasse. Han har mange hyggelige og dyktige lærere. Jeg er fornøyd med lærerne hans på alle måter, men stusser på at den ene læreren er venn med nesten alle elevene på skolen på Facebook. Det er hans private Facebook-profil, men han har forsåvidt ikke noe upassende eller støtende innhold der. Han linker til saker han engasjer seg i og slikt, så han er jo litt privat på profilen sin, men ingenting er støtende. Han kan også kommentere ting som "koselig bilde" på bildene til elevene. Det er visstnok læreren som har sendt venneforespørsel til en del av elevene også, selv om det selvfølgelig også har gått motsatt vei. Jeg har ikke noe negativt å si om læreren ellers.

Jeg lurer egentlig bare på om det er regler på dette? Ingen av de andre lærerne på skolen er venn med elever på Facebook. 

Anonymkode: 74476...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette reguleres av den aktuelle skolen. Det er ingen allmenne regler. 

Anonymkode: e6411...d0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med det overhodet. Det eneste er at det blir et problem dersom læreren ekskluderer enkelte elever, f.eks ved å avslå deres venneforespørsler.

Men ellers er det vel opptil hver enkelt lærer hva de ønsker å utlevere fra sine liv. Syns det høres hyggelig ut med en lærer som engasjerer seg i sine elever også utenfor skolens rammer.

Anonymkode: 99a99...95b

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er mor til en gutt i 9.klasse. Han har mange hyggelige og dyktige lærere. Jeg er fornøyd med lærerne hans på alle måter, men stusser på at den ene læreren er venn med nesten alle elevene på skolen på Facebook. Det er hans private Facebook-profil, men han har forsåvidt ikke noe upassende eller støtende innhold der. Han linker til saker han engasjer seg i og slikt, så han er jo litt privat på profilen sin, men ingenting er støtende. Han kan også kommentere ting som "koselig bilde" på bildene til elevene. Det er visstnok læreren som har sendt venneforespørsel til en del av elevene også, selv om det selvfølgelig også har gått motsatt vei. Jeg har ikke noe negativt å si om læreren ellers.

Jeg lurer egentlig bare på om det er regler på dette? Ingen av de andre lærerne på skolen er venn med elever på Facebook. 

Anonymkode: 74476...da9

Uprofesjonelt med FB mellom lærer/elev og sjef/ansatt.

Anonymkode: 76633...3a8

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde også en sånn lærer på ungdomsskolen. Vi syns alle bare det var hyggelig. Han la ikke ut noe støtende eller upassende ihvertfall. 

Anonymkode: ad5be...e84

• Liker 2
Skrevet

Det er fortsatt mange fra min klasse som er venn med tidligere lærere, enda jeg snart er 30 😉 Ser ikke noe problem med det. 

Anonymkode: e295a...b41

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er dette ok. Har selv flere elever :)

Anonymkode: caf5b...95a

• Liker 2
Skrevet

Bare jeg som får litt pedo-vibber av dette?

Anonymkode: 396c7...0ea

Skrevet

Problemet her er vel at han legger til elever. Ikke alle som ønsker å være Facebook venner med læreren sin.

Har for tiden 10 foresprørsler fra elever, selv om jeg startet med å si at vi ikke har lov å være venner med elever. De aksepterer jeg når elevene går ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er venn med tidligere lærere, men ingen av de godkjente elever mens vi hadde de til lærer. En lærer legger til noen og avslår andre som vi snakket om at vi syns var spesielt på reunion. 

Ser ikke helt hvorfor en lærer skal engasjere seg såpass at de adder elever på FB. Kanskje de ønsker å følge med eller se at ingen blir mobbet, men syns ikke det er helt passende egentlig(?) Reagerer mest på at det faktisk er læreren som har lagt de til.

Anonymkode: 3d062...668

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som får litt pedo-vibber av dette?

Anonymkode: 396c7...0ea

Enten det, eller sånn være kul lærer og bestis med elevene-tulling. 

Anonymkode: b9c75...845

Skrevet

Det hørtes rart ut, spør du meg. På min skole sa lærerene at de ikke ville være venner med oss på Facebook før vi var ferdige med skolen. De sa også at de ikke ville være så interessante for oss etter fullført skolegang, så å bli venner med dem var aldri aktuelt. 

Skrevet

Det går vel greit så lenge han virker helt normal på Facebook :)

Anonymkode: caecc...838

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en godt voksen lærer i ungdomsskolen og har sagt nei til elever siden FB kom. Nå når jeg er ei gammel kjerring har jeg sluppet litt opp og har godkjent de som sender meg forespørsler. De går rett inn på en "begrenset-liste" der de ser bare bittelitt av min vegg, og jeg slutter å følge dem uten å fjerne dem fra vennelista. Da er terskelen lavere for dem til å ta kontakt dersom de sliter med noe og vil snakke. 

Anonymkode: c6be6...cf3

Skrevet

Min mann som er lærer er av prinsipp ikke fb-venner med elevene sine. Kun dersom noen tidligere elever sender venneforespørsel, kan han finne på å godkjenne.

Anonymkode: 19a3c...09d

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott. Det er ikke til å stikke under en stol at ikke bare mer og mer av dagens sosialisering foregår på sosiale medier, også hets, utestengelse og mobbing skjer i mye større grad på SoMe enn i skolegården i 2017. Her har læreren en ypperlig anledning til å ha et ekstra øye med

Skrevet

Er selv venn med en tidligere lærer på fb. Dette er ikke noe prbl.

Skrevet

Legger ikke til nåværende eller tidligere elever.

Anonymkode: cd8c1...538

Skrevet

To av mine lærere på VGS addet også de fleste av sine elever. I dag brukes internett til mye og enkelte vil være tilgjengelig for elevene sine for elevens beste. Facebook er nok ikke helt den riktigste måten, men heller ikke ugreit så lenge man ikke har upassende kontakt. På et vis er det bare hyggelig at lærerne viser seg tilgjengelig for elevene om de har spørsmål ved lekser og kommende prøver, og det skaper en bedre lærer-elev dynamikk å involvere seg i eleven som person og ikke bare som objekt også. 

Anonymkode: bbcfe...e73

Skrevet

Synes det er greit jeg. Sosiale medier er en stor del av elevenes hverdag, og man kan "fange opp" mye om elevene der. Hva de interesserer seg for, hvem de omgås med, om det foregår mobbing og utestengelse i klassen osv.

Anonymkode: cbd51...a67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...