AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #1 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har utrolig lyst på en Sphynx (nakenkatt) og har vært i kontakt med en del oppdrettere i både utlandet og Norge. I Norge ligger en Sphynx katt (uten avlsrett) på 10.000-12.000kr. Men jeg ser også en del uregistrerte Sphynx ute til salgs. Både voksne og kattunger. De selges jo for over halve prisen som kan være veldig fristende.. Jeg vet jo at Sphynx har en rekke genetiske sykdommer (FIV,FeLV,HCM for å nevne noen) og man bør derfor være nøye på hvem man kjøper fra. Men jeg vet også at hårløsheten skyldes en recessive "genfeil". Noe som vil si at dersom du parer en Sphynx katt, med en huskatt, vil hele avkommet få pels og 50% kan være bærere av genet. Så med andre ord, vil du jo "lett" kunne se om en Sphynx ikke er en ekte Sphynx katt. Så da lurer jeg på.. Hva er grunnen for at så mange Sphynx katter ( og katter generelt) ikke har papirer/stamtavle? De mister jo ikke stamtavlen dersom for eksempel sykdom dukker opp. Ja, da bør du ikke avle videre på den, men det er jo ingen som stopper deg, og da får jo kattungen stamtavle til tross for at mor/far er syk. Så er det egentlig så galt å kjøpe en uregistrert katt dersom begge foreldre er sjekket for de typiske sykdommene og kattungen ser ut som Sphynx? Anonymkode: 11fd0...d4f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg for min del hadde vært veldig skeptisk og lurt på hvorfor de selger dem uregistrert. Da blinker varselbjeller hos meg med en gang. Anonymkode: 12545...7d3 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg for min del hadde vært veldig skeptisk og lurt på hvorfor de selger dem uregistrert. Da blinker varselbjeller hos meg med en gang. Anonymkode: 12545...7d3 enig Anonymkode: 13c37...97e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #4 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg tenker at de mest sannsynlig er parret i feks. øst-Europa og smuglet inn. Jeg hadde ikke brukt tusenvis av kroner på en rasekatt uten stamtavle. Min forrige katt var rasekatt, men hun fikk jeg på omplassering og fikk aldri stamtavlen, men hun var registrert som rasekatt. Anonymkode: 9d1d5...609 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har utrolig lyst på en Sphynx (nakenkatt) og har vært i kontakt med en del oppdrettere i både utlandet og Norge. I Norge ligger en Sphynx katt (uten avlsrett) på 10.000-12.000kr. Men jeg ser også en del uregistrerte Sphynx ute til salgs. Både voksne og kattunger. De selges jo for over halve prisen som kan være veldig fristende.. Jeg vet jo at Sphynx har en rekke genetiske sykdommer (FIV,FeLV,HCM for å nevne noen) og man bør derfor være nøye på hvem man kjøper fra. Men jeg vet også at hårløsheten skyldes en recessive "genfeil". Noe som vil si at dersom du parer en Sphynx katt, med en huskatt, vil hele avkommet få pels og 50% kan være bærere av genet. Så med andre ord, vil du jo "lett" kunne se om en Sphynx ikke er en ekte Sphynx katt. Så da lurer jeg på.. Hva er grunnen for at så mange Sphynx katter ( og katter generelt) ikke har papirer/stamtavle? De mister jo ikke stamtavlen dersom for eksempel sykdom dukker opp. Ja, da bør du ikke avle videre på den, men det er jo ingen som stopper deg, og da får jo kattungen stamtavle til tross for at mor/far er syk. Så er det egentlig så galt å kjøpe en uregistrert katt dersom begge foreldre er sjekket for de typiske sykdommene og kattungen ser ut som Sphynx? Anonymkode: 11fd0...d4f For det første vil alle ungene bli bærere av genet, siden spynx forelderen har to kopier av dette. Og for det andre er det ikke sikkert ungene blir pelset. Jeg vet at læreboka sier det, men i praksis vil genetikken oppeføre seg noe annerledes. Jeg har en sphynx mix, og han var praktisk talt naken da jeg hentet han. Ellers er jo poenget med stamtavle at eventuelle sykdommer kan spores, og du vet at du ikke kjøper den fra kyniske dyresmuglere som selger dyr som er behandlet dårlig, ikke helsesjekket osv. Jeg ser ikke helt poenget med å potensielt gjøre seg til kjeltring for disse tusenlappene. Anonymkode: 0bfc6...e56 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 Ts her. Takk for alle svar! Har bestemt meg for å kjøpe Sphynx med stamtavle 2 (til kos). Anonymkode: 11fd0...d4f 2
onyx Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har tenkt på dette selv og kommet frem til at slik oppdrett nok gjøres billigst mulig, noe som betyr at de neppe bruker tid og penger på å teste for sykdommer eller vurdere linjer når de avler. For alt vi vet parrer de søsken/innavl, ofte får jeg inntrykk av at foreldrekatthistorien er litt sånn tåkete om man spør... typisk svar er at det er et uplanlagt kull.. (og her tenker jeg at selv uplanlagte kull kan registreres i katteklubb så lenge alt faktisk er i orden....). 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 Sitat I Norge ligger en Sphynx katt (uten avlsrett) på 10.000-12.000kr. Men jeg ser også en del uregistrerte Sphynx ute til salgs. Både voksne og kattunger. De selges jo for over halve prisen som kan være veldig fristende.. Kjempebra at du har bestemt deg for å kjøpe en registrert katt! En stamtavle i NRR koster 300 (600 om oppdretter venter til etter 3 måneder) kroner, dersom dette var ekte rasekatter, eller alt var i orden så hadde de selvfølgelig betalt 300 kroner for en stamtavle, og fått 5000+ kroner mer for kattungen Det finnes tusen unnskyldninger for å ikke registrere kattungene, men det er alltid fordi de er useriøse - ofte fordi kattene ikke er rasekatter. Anonymkode: 20d80...b46 1
Sphynx Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 Lykke til med nakenkatt! Verdens flotteste kattesort <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå