Gå til innhold

Burde turisme som innebærer flyreise bli forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om klima, og at vi må begrense utslippene av Co2. 

I den forbindelse har jeg flere ganger tenkt at turisme som innebærer flyreise, burde forbys. Som regel må man forflytte både sitt eget legeme, samt bagasje over store avstander - kun for å bli på dette stedet 1-2 uker, for så å forflytte seg hjem igjen. Selv om ferie kan være deilig og spennende, så representerer det noe unødvendig. Vi kunne spart mange flyturer på dette. I dag regnes ikke utenlandsturer med i det norske regnskapet over klimautslipp. 

Anonymkode: 1b600...e1a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

CO2 klimautslippene fra turisme er sånn under 2%. Det er et meningsløst fokus. 

Vi burde heller forby aggregat på byggeplasser og redusere utslippene langt langt mer.

Eller pumpe opp mindre olje. Ville funket ennå bedre.

Flyreiser er en idiotisk avsporing av kunnskapsløse hippier som driver med miljø.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, abrasiveRefraction said:

CO2 klimautslippene fra turisme er sånn under 2%. Det er et meningsløst fokus.

Hvor har du det fra?

Å skattelegge flyreiser kraftig er fornuftig. Det er en enkel måte å få ned CO2-utslippene på.

• Liker 1
Skrevet

Men det er vel viktigere å se på helheten av hvordan vi lever?

Jeg er veganer, har ikke bil, er imot overforbruk, så eier ting til de går i stykker eller er helt utslitt. Men jeg reiser på ferie en gang i året, jeg elsker å reise. Og har ingen planer om å slutte med dette. Jeg lever fortsatt mye mer miljøvennlig enn de fleste nordmenn.

Anonymkode: aee0e...e08

• Liker 1
Skrevet

Men er det så mye mer miljøvennlig med for eksempel bil om man regner utslipp over avstand? 

Anonymkode: a3daf...177

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor har du det fra?

Å skattelegge flyreiser kraftig er fornuftig. Det er en enkel måte å få ned CO2-utslippene på.

Nei, det er ubetydelige utslipp fra fly. Fokuset burde være der det gjelder.

Høyere vrakpant på biler kunne hjulpet, mindre oljeutvinning kunne ha hjulpet, go bedre byggeplasser.

Skrevet (endret)

Jeg mener du har rett. Man burde forby unødvendig bruk av flyreiser. Hver borger over 18 kunne fått utdelt en årlig flykvote på 1 til 2 reiser. Resten kunne man tatt toget. Jobbreiser inkludert. Man måtte brukt Skype. Dessuten: Plastikk. For mange unger (plastikkbleier). Unødvendig oppussing av helt ok leiligheter. Hver borger kunne fått utdelt en kvote på et begrenset antall kilo avfall hvert tiår, så man unngikk all unødig utbytting av kjøkken og veggplater. Bare de leilighetene som var virkelig herpet, eller det var dokumenterte skader, burde fått tillatelse. Bilkjøring. Jeg bor i Oslo, så her er vi allerede godt i gang med å gjøre livet uframkommelig for alle andre enn de rikeste av oss. Jeg er glad i bilen, og  føler ikke trang til å si noe om dette temaet. Mener det burde være tillatt å komme seg rundt. Men alt annet: Virkelig! Vi lever i et veldig sløsete samfunn, hvor det liksom er tillatt å ta seg alle mulige rettigheter, under dekket at det er en "velfortjent ferie". Masseturismen er ikke noe skup for de landene som rammes av dette, og misnøyen rundt middelhavet har blitt beskrevet i avisene sommeren som gikk. Det er på tide at vi mennesker begynner å prioritere dyrelivet og dyrenes habitater, framfor egen luksus. Hver borger burde betale en progressiv FN- skatt, som skulle gå rett til regnskog, gjenoppbygging av dyrenes habitater, og tilbakeføring av villmarksområder, og å innføre passende dyreliv i byene, som kan være ekorn, rever eller andre dyr som gis muligheten til å leve fritt blant oss, slik at de passer inn, uten å gjøre skade. I parker og grøntområder. På takene av husene. Agurklunder! Tenk så grønt og fint vi kunne fått det. Hadde ikke trengt å dra på ferie i det hele tatt!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det snakkes mye om klima, og at vi må begrense utslippene av Co2. 

I den forbindelse har jeg flere ganger tenkt at turisme som innebærer flyreise, burde forbys. Som regel må man forflytte både sitt eget legeme, samt bagasje over store avstander - kun for å bli på dette stedet 1-2 uker, for så å forflytte seg hjem igjen. Selv om ferie kan være deilig og spennende, så representerer det noe unødvendig. Vi kunne spart mange flyturer på dette. I dag regnes ikke utenlandsturer med i det norske regnskapet over klimautslipp. 

Anonymkode: 1b600...e1a

Jaha så nå skal vi ikke få lov å teise lrngre avstander på ferie mener du? Dummeste forslagrt jeg har hørt i mitt liv

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor har du det fra?

Jada. Pisken foran gulrota hjelper jo alltid... nei det gjør det ikke. Om co2 utslipp skal reduseres bør de jeller bruke gulrota og gjøre andre reisealtetnativer lettere og billigere

Skrevet

Nei!

Anonymkode: 76f61...3e0

• Liker 1
Skrevet

Få ned kjøttproduksjonen! Den industrien forurenser nesten mest av alle. 

Anonymkode: ea7cc...be7

• Liker 4
Skrevet

Man burde vel heller begynne med skipsfarten. Hvis folk slutter å handle billige varer fra Asia, men heller kjøper varer som er produsert i Norge eller Norden. 

Anonymkode: 22e6c...a1f

• Liker 1
Skrevet

Og jo mer man velger å fokusere på forbud og dyre avgifter, jo mer vil folk stemme på partier som går imot dette. Det vil grave graven til miljøkampen.

• Liker 1
Skrevet

Forbud og strikse regler lønner seg sjelden. Folk blir bare trassige av det.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Maleficenta said:

Jada. Pisken foran gulrota hjelper jo alltid... nei det gjør det ikke. Om co2 utslipp skal reduseres bør de jeller bruke gulrota og gjøre andre reisealtetnativer lettere og billigere

Nei, det at folk reiser alt for mye, bidrar i stor grad til CO2-utslipp. Det er umulig å få ned disse utslippene uten å ofre noe.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Nei, det at folk reiser alt for mye, bidrar i stor grad til CO2-utslipp. Det er umulig å få ned disse utslippene uten å ofre noe.

Da vil det bli protester. Folk er alt for egoistiske til å ofre personlige goder for å unngå co2 utslipp.

Skrevet

Ja. Unødvendig forurensing bør forbys

Skrevet

Sprøytemidler på mat burde bil forbudt.

Anonymkode: f6fa3...2fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...