Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt litt dårlig råd grunnet lav lønn og studier, men jobber nå fulltid og har bedre råd. Jeg lurer bare på hvordan jeg bør forholde meg til det at jeg nå har mer å rutte med, og hva fokuset mitt bør være fremover. Til informasjon er jeg 26 og har ingen barn eller dyr. 

Jeg jobber og bor i utlandet, og har nå en grei lønning her etter at jeg begynte i ny jobb for rundt 6 måneder siden. Det er ca 18 000 i måneden, og rundt 9000 av dette går til leie og regninger. Det vil si at jeg har 9000 igjen for å betale for alt annet. Jeg har lave matkostnader (er vegetarianer og liker å lage mat selv, i tillegg spiser jeg mye på jobb der de betaler for maten), og har generelt rimelig lavt forbruk. Den eneste større utgiften jeg har et flykostnader når jeg skal hjem til Norge, det skjer kanskje 4 ganger i året og jeg prøver jo da å finne rimelige billetter (utgiften per tur pleier å komme på rundt 2000 kr). Jeg bruker aldri opp lønningen, og har nå ca 70 000 på den vanlige kontoen min her.

I tillegg har jeg en norsk konto der jeg har ca 120 000, noe av dette er penger jeg har spart opp og noe er forskudd på arv. Jeg har et høyt studielån fra lånekassen, og jeg betaler derfor avdrag på dette fra den norske kontoen. Det er på rundt 3500 kr per måned. Lurer på å betale ned dette kjappere enn det som er planlagt, men er usikker på om det er lurt. 

Jeg har ingen andre lån eller store utgifter utover leie. 

I utgangspunktet vet jeg at dette er tiden jeg bør spare for leilighetskjøp, men jeg er ikke særlig interessert i å kjøpe leilighet. Det er sannsynlig at jeg vil flytte på meg igjen, og det vil nok ikke bli aktuelt å tenke på å kjøpe leilighet før om flere år, hvis det i det hele tatt blir aktuelt. Likevel tenker jeg at det ikke kan skade å spare noen penger nå som jeg har mulighet for det, dersom jeg i fremtiden skulle få lyst til å kjøpe meg en leilighet. Stemmer det? Vil nevne at jeg ikke vil spare i BSU da det er veldig usannsynlig at jeg vil flytte tilbake til Norge. 

Hva vil dere råde meg til å gjøre med tanke på situasjonen jeg er i nå? Bør jeg fokusere på å spare til leilighetskjøp jeg kanskje vil være interessert i om flere år, eller bør jeg fokusere på å betale ned studielånet så fort som mulig istedet? Eller bør jeg spare til noe helt annet?

Jeg tenker også litt på min økonomi og forbruk generelt. Tidligere hadde jeg som sagt litt dårlig råd - det var ikke slik at jeg snudde på hver krone, og jeg brukte aldri opp hele lønningen på en måned, men jeg måtte være ganske forsiktig og var bekymret for økonomien generelt. Nå har jeg det jo litt mer romslig, men merker at bekymringen fortsatt sitter litt i. Jeg pleier ikke å bruke for mye penger, og hvis jeg gjør det får jeg dårlig samvittighet. Men jeg ser jo at andre på min alder ofte er litt mer bekymringsløse når det gjelder økonomi, og gjerne går tom for penger før neste lønning kommer. Nå er jo ikke det noe man bør sette seg som mål, men jeg lurer litt på om jeg går glipp av noe ved å tenke økonomi og unngå for mye forbruk? Bør jeg åpne opp litt mer for å bruke penger uten å tenke så mye over det, nå som jeg har det litt mer romslig?

Jeg setter veldig pris på svar! 

Anonymkode: b5961...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden din var lang. Skumleste litt.

BSU kan du bruke til å kjøpe bolig hvor som helst, så lenge det ikke er en fritidsbolig. Så at du ikke bruker den er teit hvis du skal kjøpe bolig.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg syns du gjør alt riktig. Fortsett å spar. Lev nøkternt og ha det fint. Du trenger ikke et høyt forbruk for å et deilig liv. Det er helt greit å kjøpe seg ting dersom det er ting du har tenkt i gjennom at du trenger/har lyst på. De fleste av oss mennesker i Norge eier alt for mye ting som vi egentlig ikke har bruk for eller bryr oss særlig om. 

Skrevet

Du bør begynne å spare til pensjon i alle fall. I tillegg så skal du vel kjøpe bolig/leilighet en eller annen gang i livet, så ville ha spart til det også. Men en skal jo også leve litt, så ville ikke ha satset på å spare hver eneste krone og ikke bruke noe på det som faktisk er gøy her i livet.

Anonymkode: c872f...237

Skrevet

Ikke helt det du spør om, men jeg anbefaler deg å kjøpe en uføreforsikring. Man vet aldri hva som vil skje i fremtiden, og som utvandret fra Norge har du ikke samme rettigheter fra Folketrygden som alle andre nordmenn. 

Anonymkode: b009e...7e8

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør begynne å spare til pensjon i alle fall. I tillegg så skal du vel kjøpe bolig/leilighet en eller annen gang i livet, så ville ha spart til det også. Men en skal jo også leve litt, så ville ikke ha satset på å spare hver eneste krone og ikke bruke noe på det som faktisk er gøy her i livet.

Anonymkode: c872f...237

Jeg kommer selv til å bruke IPS, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av en dedikert pensjonssparing i TS' posisjon. Alt som gjør at nettoformuen stiger fra år til år vil være bra "nok".

Buffer er viktig, men det ser ut til å være på plass med de 120 000 kr i Norge.

Mange er veldig ivrige på å argumentere for at det er så gunstig å beholde studielånet. Jaja, det er et lån med ganske lav rente (2,3% flytende) med en innebygd uføreforsikring. Har man andre dårlige lån, er det greit å kvitte seg med dem først. Eier man ikke bolig, bør man spare opp egenkapital først. Men hvis man ikke har andre lån og eier bolig, så er det bare å betale ekstra, synes jeg. Ingenting øker den følte romsligheten i økonomien til en person mer enn det å eliminere månedlige betalinger.

BSU bør definitivt fylles. Eventuelle BSU-ekstrakontoer kan fylles.

Aksjefond (indeksfond, naturligvis) kan man så smått begynne med. Men veldig små månedlige beløp blir aldri store beløp, selv med god avkastning. Det blir mer sånn for å lære at markedet kan svinge - og mye til tider.

Anonymkode: 844a3...31d

Skrevet

BSU kan revurderes - ettersom du jo ikke får 5000 kr i årlig skattereduksjon av å spare der.

Anonymkode: 844a3...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...