Gå til innhold

Eg og kjæresten er uenige om avlining av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har en gammel hund, som har vært mye syk i livet sitt og har slitt med en del plager. De siste årene etter eg fikk hunden så har den nok vært hos dyrlegen i gjennomsnitt en gang i måneden, for å behandle eller undersøke diverse plager hunden har hatt. Det har blitt tatt så mange prøver og røntgen og ultralyd og diverse, og vi har prøvd medisiner og hunden har vært igjennom en stor operasjon og alt mulig. Mange plager har aldri blitt funnet ut av, og det er konkludert med at hunden bare er gammel og utslitt. Nå har hunden blitt dårlig igjen, og dyrlegen anbefaler å ikke ta flere prøver, og heller bare gi hunden smertestillende konstant. Eg tenker at det er på tide å la den slippe. Alle rundt meg som har hatt noe med hunden å gjøre (familie, venner, de forrige eierne) og som kjenner historien er enige med meg.

Så er det kjæresten min da, som eg har vært sammen med i ett år, som er helt uenig. Han syns det er helt forferdelig at eg tenker slik, og mener hunden egentlig har det helt greit og at dyrlegen overdriver med tanke på smertestillende og ikke behov for flere undersøkelser. Han sier at hvis eg er så lei så kan han overta hunden. Problemet er at han har en hund fra før av, som eg ikke synes har det helt optimalt i utgangspunktet, og det hadde uansett vært uaktuelt at han skulle få overta min hund.

Eg syns dette er vanskelig nok fra før, om ikke kjæresten min skal gi meg dårlig samvittighet for tankene mine i tillegg. Vi bor ikke sammen og har ikke vært sammen så lenge, så han har ingen medbestemmelsesrett overhodet, men eg syns det er kjipt likevel. Eg har fortalt kjæresten min hele historien til hunden, men eg tror ikke han tror på meg, og tror eg overdriver. Og som sagt så ønsker han å overta hunden, Noen tips til hva eg kan si?

Anonymkode: b7ff0...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En syk gammel hund bør få slippe unødlig lidelse og smerte. Kjæresten din virker dessverre som han har det dyrleger kaller et "amerikansiert" syn på dyr. Det er et fenomen som har fått fotfeste i Norge de iste årene. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tenker at hunden din har vært i ditt liv lenger enn kjæresten. Gi den en verdig og god avslutning på livet. Hvis kjæresten din fortsetter med den type oppførsel så dump han. Google I died today, det er en fin side om en hund som blir avlivet på en veldig fin måte. Dette er helt utenkelig vondt å måtte gå igjennom. Og ingen skal få deg til å føle det enda verre. Livet er ikke verdt å leve for en hund som er gammel og har vondt. La han/hun få dra gå over regnbuebroa.

Anonymkode: b82fb...415

• Liker 8
Skrevet

Ikke la hensynet til kjæresten gå foran hensynet til hunden. Hunden er ditt ansvar, det er ikke kjæresten. Gjør det du føler er rett. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville avlivet den hunden. Jeg har måttet avlive 3 hunder pga sykdom og alderdom. Ufattelig vondt, men samtidig godt å vite at de slipper å lide lenger.

Jeg er så glad vi har den muligheten til å hjelpe dyr til å få en verdig død.

• Liker 6
Skrevet

Det er din hund. 

Anonymkode: 4c11f...ff0

• Liker 4
Skrevet

Gjør det du føler er rett. Jeg er enig med deg utfra hvordan du beskriver situasjonen. Hvis du fortsetter å holde hunden i livet, så gjør du det ikke for hundens skyld, men for din egen. Det å skulle holde et dyr i live for en hver pris, gjør deg ikke nødvendigvis til en god eier. Jeg tenker hunden er sliten, og fortjener å få hvile nå. 

Anonymkode: 58c23...1e1

• Liker 5
Skrevet

Huff dette var ille TS :hug: vi hadde en hund som levde i mange år på smertestillende. Det fungerte greit og jeg tror den hadde det fint selv om den ikke kunne ta salto og slike ting lenger. Vi hadde mange gode år den hunden og jeg. Den hjalp meg gjennom min verste tid i livet og jeg tror dem likte våre daglige og rolige spaserturer i naturen. 

Anonymkode: 84b1b...04c

Skrevet

Ts her, takk for svar alle sammen. Ja hunden skal nok få slippe snart, uavhengig av hva kjæresten måtte mene. Eg tenker at det uansett er bedre å gjøre det mens hunden enda har det tålelig ok (med konstant tilførsel av smertestillende) enn å vente til den lider veldig. Spørsmålet er da om eg bare skal bestille time hos dyrlegen og få det gjort uten at kjæresten vet om det. Eg føler det blir enklere for meg, for eg slipper den ekstra dårlige samvittigheten han påfører oppi det hele. Men da blir det kanskje dårlig stemning etterpå. Jaja.... 

Skrevet

Jeg støtter også deg TS. Det er tøft å la den slippe, men gjør det for hunden sin del. Jeg hadde det utrolig vondt da jeg gjorde det med min hund, men sett i ettertid så var det det eneste riktige.

Jeg føler med deg:icon_frown:

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener bestemt at den beste måten du kan takke en gammel firbent venn på er å la den ta farvel før den mister sin verdighet. Slik du beskriver situasjonen er den tiden dessverre kommet. Å holde liv i en gammel og syk hund handler kun om egen egoisme. Den sorgen en kjæledyreier opplever når tiden er inne til å ta farvel blir bare utsatt. Den er uunngåelig. Du er uten tvil glad i hunden din, TS, det er lett å se. Takk den for følget med en verdig avskjed. Kjæresten din kan ta seg ei bolle. 

I april var det min tur til å ta farvel med en gammel venn. Og jeg har opplevd sorgen flere ganger i løpet av de over 40 årene jeg har levd med hunder. Det blir aldri lettere. Men etter sorgen kommer de gode minnene. Og vissheten om at du klarte å gi den en verdig avskjed. Det føles godt, midt oppe i sorg og savn. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her, takk for svar alle sammen. Ja hunden skal nok få slippe snart, uavhengig av hva kjæresten måtte mene. Eg tenker at det uansett er bedre å gjøre det mens hunden enda har det tålelig ok (med konstant tilførsel av smertestillende) enn å vente til den lider veldig. Spørsmålet er da om eg bare skal bestille time hos dyrlegen og få det gjort uten at kjæresten vet om det. Eg føler det blir enklere for meg, for eg slipper den ekstra dårlige samvittigheten han påfører oppi det hele. Men da blir det kanskje dårlig stemning etterpå. Jaja.... 

Jeg tror dette er det lureste. Det kan bli dårlig stemning sånn med en gang, men den går nok ganske fort over.

Anonymkode: d9332...42e

• Liker 1
Skrevet

Hunden er din, ditt ansvar og din bestevenn. Han har strengt tatt ikke noe med din avgjørelse. Hunden fortjener ikke å lide lenger enn nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da blir det kanskje dårlig stemning etterpå. Jaja.... 

Det blir jo aldri "god stemning" av å avlive en hund men denne kjæresten din viser en lite empatisk side av seg selv såpass tidlig i forholdet. Det er ikke et godt tegn. 

Endret av Antoinette
  • Liker 3
Skrevet

Jeg leste en artikkel en gang hvor en veterinær sa at han/hun aldri hadde møtt en eier som angret på å ha avlivet for tidlig, men møtt mange som i ettertid så at de hadde ventet for lenge. Når både du og dyrlegen, som kjenner hunden og sykdomshistorien dens best, er enige så er det et klart signal. 

Kjæresten din har all rett til å ha egne meninger og syn, men særlig hjelpsomt er det ikke. Det er ikke alltid at det å la et dyr få leve er det beste velferdstiltaket, og bare det at han ser for seg at en omplassering av en gammel, syk hund vil være til hundens beste sier meg at han ikke kan nok om velferd og alderdom hos hund. 

• Liker 5
Skrevet

Min erfaring er at dette er noe av problemet med menn generelt. Samme hvor lenge de har hatt dyret, og hva slags tilstand det er i, så vil de alltid prøve litt til, og nekter å innse realiteten. Så er det oss kvinner da, som må være bøddel og skjære igjennom og insistere på at dyret må få slippe. Og det er like kjipt hver gang, men dette er det dessverre det ansvaret du må ta som dyreeier, og hans følelser må du bare overse, når han ikke har vett til å overlate det til deg. Har sett det samme mønsteret i alle mine forhold, og i de fleste av mine venners. Noe av det beste med å ha jentekjæreste var faktisk å ha noen som var villig til å dele de virkelig tunge stundene, og ikke bare emosjonelt isolere seg i en krok. 

Så jeg føler med deg, og du har all min støtte til å si "mitt dyr, jeg bestemmer, og dette er etter anbefaling fra dyrlege". Og du skal selvsagt ikke omplassere en syk gammel venn til en person som ikke tar problemene hens på alvor. 

Anonymkode: f28e6...e83

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hunden har vel like vondt og er i dårlig form selv om han overtar?? At du føler det blir for vanskelig med å tenke på smertene og alle bekymringer,er det helt forståelig. Det er din hund,og du tar avgjørelsen. Håper kjæresten din er voksen nok til å være støttende når avgjørelsen er tatt.

Skrevet
På 1.10.2017 den 13.41, Antoinette skrev:

En syk gammel hund bør få slippe unødlig lidelse og smerte. Kjæresten din virker dessverre som han har det dyrleger kaller et "amerikansiert" syn på dyr. Det er et fenomen som har fått fotfeste i Norge de iste årene. 

Hva vil det si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...