Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var en av nybegynnerne som startet opp med aksjesparekonto i september. Allerede første måned har jeg større avkastning enn sparekontoen på et år, men problemet mitt er jo at jeg tør ikke satse veldig store summer. Dere andre som har startet opp nylig, hvordan har det gått så langt, og hvor mye har dere turt å satse? Går dere for ett fond, eller sprer på ulike? Høy eller lav risiko? Jeg har satt 1000 kroner på ett fond med middels risiko, så det blir ikke så store summene ut av det. Men skal vurdere å bli litt modigere. Kanskje satse større sum, men lavere risiko? Dere som er "veteraner" innen aksjefond, hvordan har avkastningen blitt på sikt? 

Anonymkode: ed0d5...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du bør se på penger i aksjefond som "satsede" penger. Aksjefond (i hvert fall indeksfond) er rett og slett eierandeler i de store selskapene i verden. Avkastningen består av utdelte overskudd fra bedriftene samt endringer i hva markedet er villig til å gi for eierandeler i disse bedriftene. Endringene i hva markedet er villig til å gi for eierskap i disse bedriftene kan svinge ganske mye, og gjerne i mange år. Noen ganger får markedet for seg at de ikke liker risikoen det innebærer å være bedriftseier like godt. Da får vi børsfall. Men over tid har det samlede aksjemarkedet i verden gitt god avkastnig (4-8% mer enn banksparing i året) på pengene. Det kan man forvente i fremtiden også. Men det er ikke garantert avkastning.

Anonymkode: 11682...8a6

Skrevet

Viktig med diversifering, forskjellige bransjer, verdensdeler og maks ca 20% i vektingene dine

Anonymkode: 07445...d0b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viktig med diversifering, forskjellige bransjer, verdensdeler og maks ca 20% i vektingene dine

Anonymkode: 07445...d0b

Det får du i ett (1) indeksfond.

Anonymkode: 11682...8a6

Skrevet

Jeg satte rundt 600 000 i et noen indeksfond for to år siden, og det har gått veldig fint. Ligger på rundt 20% avkastning idag. Det er fond som er vurdert til 5/7 på en skala hvor 7 er høy risiko.

Skrevet

Jeg har bare holdt på med det et drøyt år og avkastningen svinger - men mye bedre enn en sparekonto. Jeg putter penger i indeks og dnb teknologi, ca 50/50 fordeling. Jeg har faste avdrag i måneden og innskuddene varierer mellom 500-1000 kr mnd (er student).

Anonymkode: 0b22f...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...