Gå til innhold

Bedriftsøkonomisk Analyse - alternativ kostnad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber med gamle arbeidskrav i dette faget, da jeg skal avlegge eksamen i det til jul. Kom over en oppgave som hadde med alternativ kostnad å gjøre. Foreleseren snakket litt svakt om hva Sunk Cost var for noe, men fikk aldri en definisjon på alternativkostnad. Nå har det seg slik at jeg har vært litt for ivrig og tittet i løsningsforslaget og fått med meg hva som er riktig svar, men for å kunne klare en sånn oppgave på eksamen, må jeg vite riktig tenke/fremgangs- metode. 

Oppgaven låter slik:

Kragerø Mekaniske Verksted AS har noe brukt produksjonsutstyr som ikke har vært benyttet i produksjonen det siste året. Utstyret ble opprinnelig kjøpt inn for kr 400.000. Utstyret står i dag bokført i regnskapet med kr 110.000. Antatt salgsverdi er kr 125.000. Bedriften vurderer å bruke utstyret i et nytt investeringsprosjekt. Hvilken verdi skal settes på det brukte produksjonsutstyret i investeringsbudsjettet for det nye prosjektet? 

Noen som kan komme med en god forklaring her på hvordan jeg skal løse slike oppgaver og hvordan fremgangsmetode jeg skal bruke? Setter stor pris på alle svar.

Anonymkode: dfb4a...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativkostnaden er vel 125 000 kroner?

Om foreleser var vag, så har du vel uansett en pensumbok hvor det står mer detaljert om ting?

Anonymkode: 4bcee...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alternativkostnaden er vel 125 000 kroner?

Om foreleser var vag, så har du vel uansett en pensumbok hvor det står mer detaljert om ting?

Anonymkode: 4bcee...568

Riktig. Men, nå var jo ikke spørsmålet mitt hva alternativ kostnad er, da jeg allerede vet det. Spørsmålet i innlegget mitt var hvordan man kom frem til at 125.000 er alternativ kostnad. 

Pensumboken er det ingen som bruker, selv ikke foreleser. Da den gjør vondt verre og er utrolig vanskelig å forstå seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi salg er alternativet til å benytte utstyret i nytt prosjekt? Google alternativ kostnad. Det er et grunnleggende begrep og du finner masse informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativkostnaden er 125.000, fordi du "taper" den summen ved å la være å selge. Salgsprisen blir alternativkostnaden din.

Det er ikke noe regnestykket, egentlig, eller noe man "kommer frem til". Forstår du alternativkost, så forstår du hvorfor det er 125.000 kr.

Anonymkode: ea9d5...86d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alternativkostnaden er 125.000, fordi du "taper" den summen ved å la være å selge. Salgsprisen blir alternativkostnaden din.

Det er ikke noe regnestykket, egentlig, eller noe man "kommer frem til". Forstår du alternativkost, så forstår du hvorfor det er 125.000 kr.

Og da for å si det litt annerledes....

Hvis du ikke forstår at det er 125.000 kr, så forstår du egentlig ikke alternativkost. :Nikke:  Men det er jo fremdeles mange uker igjen til eksamensperioden, så jeg har trua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg så dum på dette. Fortsatt forstår jeg ikke hva alternativ kostnad er. 

Men la meg prøve, om jeg har en leilighet. Så har jeg to alternativer. A) bo i leiligheten og B) leie ut leiligheten. Hvis jeg velger å bo i leiligheten så har jeg tapt inntekter på å leie ut leiligheten og det er en alternativ kostnad? 

Skal svare da være B? 

Alternativ kostnad betyr: det beste alternativet for valget vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Men la meg prøve, om jeg har en leilighet. Så har jeg to alternativer. A) bo i leiligheten og B) leie ut leiligheten. Hvis jeg velger å bo i leiligheten så har jeg tapt inntekter på å leie ut leiligheten og det er en alternativ kostnad? 

Skal svare da være B? 

Alternativkostnaden er kosten/inntekten for det beste alternativet som ikke er valgt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er kostnaden ved å velge det du velger - altså det du velger bort. 

Det beste alternativet er (forhåpentligvis) det valget du tar. Velger du å bo i leiligheten, så er utleie det du velger bort. Utleieinntekten er alternativkostnaden. 

Så ja, riktig svar er B), du må bare forstå hva det vil si. 

Anonymkode: d21a1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pikeliten skrev:

Alternativkostnaden er kosten/inntekten for det beste alternativet som ikke er valgt.

Så med andre ord...Jeg skal bevist velge det dårlige alternativet? Nå skjønte jeg Ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal svare da være B? 

Ikke føl deg dum! :blomst: Det er flere uker til eksamen, dette kommer til å gå bra! :Nikke:  Tenk på alle studentene du skal ta eksamen samtidig med som sitter der og tror de har kontroll, og får bakoversveis på eksamen ;) Det er bedre å bruke tid på å forstå at man ikke nødvendigvisforstår det NÅ, og heller ha kontroll på eksamen :Nikke:

Ja, alternativkostnaden din hvis du velger å bo å leiligheten, er leieinntekten. Hvis du hadde tjent 400.000 kr i året på å leie ut, er alternativkostnaden din 400.000.

Hvis jeg velger å gå en tur i skogen i tre timer, istedenfor å dra på jobb - når timelønnen min er 164 kr- så er alternativkosten for den skogsturen 492 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke føl deg dum! :blomst: Det er flere uker til eksamen, dette kommer til å gå bra! :Nikke:  Tenk på alle studentene du skal ta eksamen samtidig med som sitter der og tror de har kontroll, og får bakoversveis på eksamen ;) Det er bedre å bruke tid på å forstå at man ikke nødvendigvisforstår det NÅ, og heller ha kontroll på eksamen :Nikke:

Ja, alternativkostnaden din hvis du velger å bo å leiligheten, er leieinntekten. Hvis du hadde tjent 400.000 kr i året på å leie ut, er alternativkostnaden din 400.000.

Hvis jeg velger å gå en tur i skogen i tre timer, istedenfor å dra på jobb - når timelønnen min er 164 kr- så er alternativkosten for den skogsturen 492 kr.

Tusen, tusen takk! ❤️ Takk for en fin melding og ett utrolig bra svar🙏🏽🙏🏽

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne noen være greie å gi meg en liten kort setning på hvordan de hadde besvart på oppgaven jeh la ut? Slik at jeg henger litt bedre med?:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg skrive noe sånt som; 

Utstyret er verdt 110.00 i våre papirer, men det er dumt å oppgi dennr prisen i det nye prosjektet vårt, da markedet er villig til å betale 125.000. Så den alternative kostnaden er 125.000, fordi det er det vi velger å gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg skrive noe sånt som; 

Utstyret er verdt 110.00 i våre papirer, men det er dumt å oppgi dennr prisen i det nye prosjektet vårt, da markedet er villig til å betale 125.000. Så den alternative kostnaden er 125.000, fordi det er det vi velger å gå for?

http://hobbyokonomen.blogg.no/1443819564_02102015.html

Sjekk ut det Hobbyøkonomen skriver om oppgaven her! :) Scroll deg ned til oppgaven, og les gjennom et par tre ganger.

Forresten, den bloggen der redda rævva mi i bedøk i fjor :fnise: Anbefales å bruke den masse sammen med kravene og tidligere eksamensoppgaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Hallooo, TS, jeg er nysgjerrig. Hvordan gikk det i går? Fant du ut av det? :)

Hei! 

Fortsatt litt usikker på det begrepet. 

Men utifra svarene jeg har fått på dette innlegget, så forstår jeg det slik at et alternativkostnad altså er en kostnad vi hadde hatt om vi ikke hadde valgt det andre alternativet (som da er det alternativet vi valgte å gå for). 

Eksempel; 

Om jeg velger å ta meg en fridag hjemme, i stedet for å jobbe og tjene penger. Så er den alternativekostnaden min pengene jeg har tapt på jobb denne dagen. 

Jeg tror grunnen til at jeg hang meg så opp i dette begrepet, hadde litt med oppgaveteksten å gjøre. Det stod ingen steder i oppgaven at dette hadde noe med alternativkostnad. 

Så jeg forstod det slik at den verdien utstyret måtte bli skrevet ned som i det nye prosjektet, måtte være 110.000, da det var vår bokførte verdi pluss at vi valgte å beholde utstyret. 

Mot derfor hadde alternativkostnad blitt: 125.000, prisen vi kunne ha fått for utstyret om vi solgte det. 

Men ble litt usikker når 125.000, var svaret på hva vi skulle oppgi som verdi på utstyret til maskinen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...