Gå til innhold

Er det normalt at katter blir lamme plutselig?

Anbefalte innlegg

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Etter at min skjønne sibirkatt måtte avlives på fredag så er jeg utrolig lei meg. Hun ble plutselig lam, har ikke blitt påkjørt eller noe men veterinæren sa det ikke var noe de kunne gjøre. Er dette noe som er vanlig blant rasen? Eller blant katter generelt? Jeg har så lyst på ny katt men det koster fort 10.-11.000 kr for en sibirkatt. Og da er det kjipt om det samme skjer igjen :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:troest: 

Anonymkode: 4af2b...d29

Skrevet

Var det noe som skjedde rett før? Nylig vaksinert f.ex.?

Anonymkode: 83314...cae

Skrevet

Sa ikke veterinæren noe om hva som hadde skjedd? Ut fra det du skriver, høres det ut som en blodpropp, som katten har fått pga et hjerteproblem. Ikke så uvanlig hos sibirkatt (og endel andre raser). Men de fleste får det selvsagt ikke... 

Anonymkode: 9fc4f...c07

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
På 1.10.2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Sa ikke veterinæren noe om hva som hadde skjedd? Ut fra det du skriver, høres det ut som en blodpropp, som katten har fått pga et hjerteproblem. Ikke så uvanlig hos sibirkatt (og endel andre raser). Men de fleste får det selvsagt ikke... 

Anonymkode: 9fc4f...c07

Nei, de var ikke helt sikre. Jeg ble tilbudt å foreta flere undersøkelser på katten, men hun var så stresset og hadde det ikke bra så jeg ville ikke la henne lide mer :( Mulig det var en blodpropp ja. Har lest at sibirkatter er mer utsatt for dette. Nydelige katter, med en helt spesiell personlighet er de uansett. 

Skrevet

Var hun nylig vaksinert?

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hun nylig vaksinert?

Nei det var hun ikke. Hun hadde aldri vært syk før dette. Husker forrige søndag, så var hun som vanlig ute og løp seg en tur ute i fellesområdet bak her. Og dagen etter ble hun lam. Helt ufattelig. Nå har jeg veldig lyst på ny katt, men usikker på om jeg vil ha sibir igjen.. En vanlig huskatt er kanskje mer hardfør?

Skrevet

Er det ikke vanlig å ha forsikring på rasekatter? Og hva med å obdusere dyret for å finne ut hva lammelsen kom av? 

Huskatter er vel mye sterkere ved helsa pga genmangfoldet.

Uansett, forsikring!

Anonymkode: 2a6f5...b53

Skrevet
1 minute ago, JeSuisLouise said:

Nei det var hun ikke. Hun hadde aldri vært syk før dette. Husker forrige søndag, så var hun som vanlig ute og løp seg en tur ute i fellesområdet bak her. Og dagen etter ble hun lam. Helt ufattelig. Nå har jeg veldig lyst på ny katt, men usikker på om jeg vil ha sibir igjen.. En vanlig huskatt er kanskje mer hardfør?

Forferdelig. Rart at det skal skje uten noen ytre påvirkning. Spurte fordi jeg har hørt at rabiesvaksinen noen ganger har forårsaket lammelse.
Jeg vil påstå at vanlig huskatt er mer hardfør ja. Råforing er også en idè.

Skrevet

Kan det ha vært en prolaps?

Anonymkode: 9518d...47e

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forferdelig. Rart at det skal skje uten noen ytre påvirkning. Spurte fordi jeg har hørt at rabiesvaksinen noen ganger har forårsaket lammelse.
Jeg vil påstå at vanlig huskatt er mer hardfør ja. Råforing er også en idè.

Råforing? Rått kjøtt og sånn? Min katt fikk bra fôr og jeg varierte også med godbiter, kylling, tunfisk etc. Hun var helt frisk ellers sa dyrlegen. 

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke vanlig å ha forsikring på rasekatter? Og hva med å obdusere dyret for å finne ut hva lammelsen kom av? 

Huskatter er vel mye sterkere ved helsa pga genmangfoldet.

Uansett, forsikring!

Anonymkode: 2a6f5...b53

Jepp, forsikring skal jeg definitivt ha neste gang :) Nå er det for sent med obduksjon. Jeg måtte brukt mellom 15.000 -20.000 kr for å finne ut mer og det syntes jeg var litt mye. Har hatt flere huskatter før og kan huske de aldri var syke. Så er noe jeg vurderer neste gang jeg skal ha katt ja. 

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det ha vært en prolaps?

Anonymkode: 9518d...47e

Kan de bli lamme av det? Dyrlegen sa at alle nervene i ryggen var døde, det har jeg aldri hørt om før. Ikke var det noen skader som de så på røntgen/ultralyd heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...