Gå til innhold

Fortvilet - ang min datters vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som har en venninne hun er svært knyttet til. De går i 6. kl og har vært bestevenner i flere år, deler en spesiell interesse som binder dem tett sammen. 

Problemet er at de har vidt forskjellig personlighet. Min datter er forsiktig og litt usikker type, den andre er svært selvsikker. Jeg ser stadig at den andre tar en sjefsrolle i lek. Nå sist hadde en bekjent av meg deltatt på sosial tilstelning med de to. Hun fortalte at hun observerte at min datter løp etter venninnen, som ikke viste henne interesse overhode. Heller ikke ved bordsettingen, der min datter ble oversett også av andre i klassen. 

Jeg har bedt lærer være obs, hun melder at på skolen er de svært mye sammen og at venninnen ofte ber om å sitte/være med min jente. 

Min datter opplever daglig at venninnen inviterer henne på besøk/kino/overnatting. Moren hennes sier at jenta prater om min datter konstant. Likevel ser jeg altså at hun kan finne på å overse henne i sosiale settinger med klassen mm. 

Jeg skjønner ikke helt om jeg bør gjøre noe her. Min datter vil absolutt IKKE snakke om dette, og mener hun har det bra. Men har hun det?!

Anonymkode: a8902...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å koble din datter til andre jenter i klassen også. Leker datteren din kun med den ene venninna? 

Skrevet

Vi har prøvd. Hun blir sjelden invitert tilbake. Er ikke upopulær- men gjør lite av seg. Men de kommer gjerne på besøk til oss når vi inviterer. Er imidlertid så mye tid hun bruker på denne ene venninnen, at det er lite tid til andre.

Skrevet

Jeg tenker at du godt kan begrense kontakten mellom disse to. Å kun ha en "bestevenninne" er noe jeg ikke er så veldig fan av, selv om de skulle fungere greit sammen. Når det er slik du beskriver det, er jeg enda mer sikker på at det kan være bra for begge å ha litt flere å spille på. Og det kan være viktig å få andre erfaringer med andre personer. Andre måter å være sammen på.

Den aktiviteten de har felles- hvor viktig er den? Er det andre aktiviteter din datter kunne hatt like mye eller mer igjen for å delta på?

Som du skriver; det at denne jenta er så "på" gjør at det ikke blir frigitt tid til andre. Det er det foreldrene som har ansvar for å gjøre noe med. De har tydeligvis en aktivitet på fritida som binder dem sammen. Kan det være nok, og så brukes resten av fritida på andre? Man MÅ ikke si ja til alle invitasjoner fra denne jenta. Kan hende din jente ikke klarer å se alternativet til å nesten bare være med denne jenta. Da trenger hun hjelp til det. Mulig resten av klassen ser på disse to jentene som en enhet, og holder seg litt borte fra dem. Kan den selvsikre jenta ha et "eieforhold" til din datter? Tror jeg ville utforsket det litt...

Min datter har også vært i et slikt tospann. Jeg er glad jeg styrte det litt da de var yngre. Det var ubehagelig å avvise stadige invitasjoner. Da kom ofte, og skulle vi sagt ja til alt ville det ikke vært tid igjen til andre. Det er selvsagt lettere å ta styringen med yngre barn.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Problemet er at min datter absolutt vil møte denne venninnen i tide og utide!!! Hun elsker å være med henne og de har det veldig gøy sammen. Men de skulle hatt flere å spille på; spesielt min datter som er litt dårlig på å mingle og få venner. Jeg syns det er vanskelig å tvinge gjennom at hun skal være med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...