Gå til innhold

Hva kaller barna deres steforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine er skilt, og begge har nye partnere som de har vært sammen i mange år. 

Vi tenker likevel at det er greit å omtale disse ved navn, ala morfar og Berit. De har ikke ytret noen ønsker, da de nok syns det er opp til oss. Jeg føler ikke det er naturlig med noe "kallenavn" på de, men kjenner likevel på det. 

Dere andre med steforeldre, hva gjør dere?

Anonymkode: 7a73f...d7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare i mine ører ordet steforeldre skurrer, når begge de biologiske ennå lever i beste velgående?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Kamikatze skrev:

Er det bare i mine ører ordet steforeldre skurrer, når begge de biologiske ennå lever i beste velgående?

Her er det helt normalt med både steforeldre og stesøsken. Men det er ikke det tråden handler om  :)

• Liker 6
Skrevet

Vi sier morfar og besta og mormor og besten til mine foreldre og steforeldre, men jeg har hatt de så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 972b9...720

Skrevet

Min farmor og farfar ble skilt lenge før jeg ble født og fikk nye ektefeller. Så her er det farfar og bestemor, og farmor og bestefar. Og bestemor og bestefar har jeg alltid sett på som besteforeldre og de på meg som barnebarn og mine barn som oldebarn. Så jeg er veldig heldig og har 3 sett med besteforeldre :) 

Anonymkode: f9be5...2e1

Skrevet

Hm. Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt over. Mine foreldre er skilt. Jeg tror nok jeg ville kalt dem mormor og bestefar, og morfar og *navn*. Mest fordi min mors mann har jeg selv kjent siden jeg var barn, og min fars kone er «ny» og ikke mange årene eldre enn meg. Ville aldri falt meg inn å kalle henne mamma, men stefaren min har jeg kalt pappa ved en glipp flere ganger. Hva det blir, får vi se når barnet kommer. Det kan jo hende det begynner å kalle dem noe annet etter hvert. Jeg kalte selv min farmor og farfar for mor og far, og har aldri kalt noen av dem for besteforeldre. 

Anonymkode: e3bb7...ceb

Skrevet

Vi kaller ved navn type farfar og kari. Svigermor er død, og det hadde vært veldig sårt for hennes barn om noen skulle ta farmor tittelen fra henne. Ikke ønsker vi det heller forsovidt

Skrevet

Fornavn. 

Farmor og Farfar. 

Mormor og Hans.

Morfar og Marie.

Jeg liker dem, altså. Men jeg var såpass gammel når de kom inn i mitt liv at de aldri har vært foreldre for meg. De er hyggelige voksne. Bonusbesteforeldre, men de trenger ingen tittel. Begge to har forøvrig mange barnebarn fordi de har voksne barn fra før, og barnebarna deres kaller min mor og far ved fornavn også. 

Og det er ikke noe ondt blod mellom noen. 

Anonymkode: 9c704...498

Skrevet

Mine egne steforeldre kaller jeg bare ved navn. Stebesteforeldrene mine har derimot alltid vært bestemor og bestefar for meg fordi de har vært i familien siden før jeg ble født. Hadde de blitt sammen i senere tid hadde det nok bare blitt brukt fornavn der også.

Skrevet

Morfar og Trude, mormor og Jens.

Anonymkode: e5f84...5ea

Skrevet

Her blir det litt annerledes, for min mamma døde mange år før jeg fikk barn. Pappa fikk seg en ny dame, også før jeg fikk barn. 

Når mine barn da ble født ble det bestefar og hennes navn. Og vi snakka mye om at de hadde bestemor i himmelen. Det var helt naturlig og ingen som tenkte over dette.

Men når min pappa døde begynte ungene etterhvert å kalle hun for bestemor, fordi det var trist å ikke ha noen å kalle for det. Og det er selvfølgelig også helt greit 🙂🙂

Skrevet

farmor og bestefar, farfar og bestemor, mormor og morfar. Morfar er stefar og biologisk far/morfar er død. Skal passe på at barnet kjenner morfaren som er borte også, men synes ikke det gjør noe at noen som faktisk er her bruker tittelen. Er bare glad for at barnet har en stor familie og mange som er glad i ham. 

Skrevet (endret)

Her er det farfar og bestemor (stemor) , bestefar og bestemor (stemor) . Vært i livet til oss foreldre siden vi var små. Alltid sett på de som besteforeldre til barna. De selv var nok litt redde for det, så første tida skrev de navnet sitt på kort osv, men vi sa fra at de er bestemor. Så barna har 3 bestemødre, 1 farmor, 1 bestefar, en farfar og en mimi. 

Min bestemor giftet seg på nytt typ 10 år før jeg ble født, og har alltid skrevet "bestefar", men for meg har han alltid vært bestefar uten "". Kanskje redd for å tråkke morfar på tærne som og er gift med en bestemor  :)

Endret av wahaj
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine er skilt, og begge har nye partnere som de har vært sammen i mange år. 

Vi tenker likevel at det er greit å omtale disse ved navn, ala morfar og Berit. De har ikke ytret noen ønsker, da de nok syns det er opp til oss. Jeg føler ikke det er naturlig med noe "kallenavn" på de, men kjenner likevel på det. 

Dere andre med steforeldre, hva gjør dere?

Hva annet skulle disse kalles annet enn ved navn, tenker du? 

Anonymkode: a022d...7b0

Skrevet

Her sier ungene våre mormor og bestefar og morfar og *navn*. Broren min sin sønn sier bruker navn på begge de nye partnerne. Var jeg som ville at stefaren min skulle kalles bestefar, han ble veldig rørt og forventet det ikke i det hele tatt

Skrevet

Jeg kaller mine steforeldre med navn, men om vi får barn så vil de begge få besteforeldre status. Begge har vært i familien lenge, og jeg føler både de har fortjent det og at det blir naturlig. Du må gjøre hva som er rett for deg, men jeg tenker at ett barn kan ikke ha for mange besteforeldre.

Skrevet

Sønnen min på 5 kaller min stemor for besta. Hun er ikke sammen med faren min lengre og har ikke vært det siden jeg var ganske ung (men de har barn sammen), vi har alltid hatt en godt forhold og har det fortsatt. Så for oss falt det naturlig. Hadde syns det var veldig ubehagelig dersom hun skulle blir kalt ved fornavn.

Anonymkode: e615c...145

Skrevet

Min stefar kaller jeg det han heter. 

Men min tante har vært stemor til X siden X var så liten at han ikke kan huske annet og har bestandig stilt opp for han. Nå har X selv fått barn og faren til X er da farfar. De har valgt å kalle min tante for fammi til sønnen til X, noe som jeg synes er utrolig koselig! Det var X selv som ønsket at sønnen sin skulle ha en slikt navn for henne. Så istedenfor stefarmor/stebestemor er det fammi :) Så har han lille gutten farmor også, som da er moren til X.

Jeg synes at det kommer an på situasjonen og hva man selv ønsker og er enige i med den det gjelder, om det ga mening?

Anonymkode: 45f9d...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...