AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Hei Skal leie ut et rom i leiligheten min til en veninne. Vi kommer til å bruke hele leiligheten begge to, så blir som at vi har leid noe sammen, bare at jeg eier leiligheten. Alt er møblert. Vi skal dele felleskostnadene på 2. Leiligheten er helt ny og litt over 100kvm. Leiligheten ligger veldig sentralt i søgne rett ved buss og butikk. Spørsmåle er hvor mye hadde dere tatt i leie? Utenom faste utgifter som blir ca 1500kr hver. Noen generelle tips om å leie ut rom i egen leilighet? Anonymkode: a55e9...51c
Ny Bruker Skrevet 1. oktober 2017 #2 Skrevet 1. oktober 2017 Hvor stort er rommet hennes? Jeg vil si 2500-4000 kr +1/2 av faste utgifter. Du kan se paa Finn hvor mye et rom i bokollektiv leies ut for i ditt omraadet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #3 Skrevet 1. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Skal leie ut et rom i leiligheten min til en veninne. Vi kommer til å bruke hele leiligheten begge to, så blir som at vi har leid noe sammen, bare at jeg eier leiligheten. Alt er møblert. Vi skal dele felleskostnadene på 2. Leiligheten er helt ny og litt over 100kvm. Leiligheten ligger veldig sentralt i søgne rett ved buss og butikk. Spørsmåle er hvor mye hadde dere tatt i leie? Utenom faste utgifter som blir ca 1500kr hver. Noen generelle tips om å leie ut rom i egen leilighet? Anonymkode: a55e9...51c Husk at du må skatte av det hun betaler, dersom hun benytter større areal av boligen enn en viss % Anonymkode: e93ed...07c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #5 Skrevet 1. oktober 2017 Rommet er vel ca 15kvm. Jeg kjenner godt til skattereglene så det er ikke noe spørsmål:) Anonymkode: a55e9...51c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #6 Skrevet 1. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at du må skatte av det hun betaler, dersom hun benytter større areal av boligen enn en viss % Anonymkode: e93ed...07c Dette gjelder ikke når man leier ut rom i egen boenhet. Anonymkode: 0dd5a...f52
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #7 Skrevet 1. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rommet er vel ca 15kvm. Jeg kjenner godt til skattereglene så det er ikke noe spørsmål:) Anonymkode: a55e9...51c Ok. Hvor mange % skatt må du betale av leieinntektene da, når du velger å la leieboeren ha tilgang på hele bruksarealet? Anonymkode: e93ed...07c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #8 Skrevet 1. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder ikke når man leier ut rom i egen boenhet. Anonymkode: 0dd5a...f52 Å jo da! Anonymkode: e93ed...07c 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #9 Skrevet 1. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Hvor mange % skatt må du betale av leieinntektene da, når du velger å la leieboeren ha tilgang på hele bruksarealet? Anonymkode: e93ed...07c Når de har hver sitt soverom og deler fellesarealer likt vil markedsverdien bli lik og det betales ikke skatt. Derfor bør man leie ut det minste soverommet, eventuelt reservere intern bod til seg selv. Anonymkode: 0dd5a...f52
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å jo da! Anonymkode: e93ed...07c Å nei da! http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/ Anonymkode: b0c34...3f8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 Vanskelig for folk uten kjennskap til Søgne, eller sett boligens kvalitet, å bedømme leienivået. Men uansett synes du bør legge inn en liten venninnerabatt. Husk at leieinntektene skal dekke ansvar du som utleier har, blant annet når det kommer til vedlikehold. Til sammenligning får man fint leid et rom i et kollektiv på Majorstua til 7000 , så jeg tenker du bør legge deg et stykke under dette. Søgne er sikkert bra, men absolutt ikke Majorstua. Anonymkode: f3e72...4ac
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har 3 soverom, hun leier et jeg har 2 selv. + jeg har boden selv. Så utleien er under 50% av markedsverdien så jeg trenger ikke skatte. Har snakket ned skattekontoret om dette også. Blir selvfølgelig veninnerabatt, tenkte ca 3000kr + 1500kr i fellesutgifter er det mye eller lite? Anonymkode: a55e9...51c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 3 soverom, hun leier et jeg har 2 selv. + jeg har boden selv. Så utleien er under 50% av markedsverdien så jeg trenger ikke skatte. Har snakket ned skattekontoret om dette også. Blir selvfølgelig veninnerabatt, tenkte ca 3000kr + 1500kr i fellesutgifter er det mye eller lite? Anonymkode: a55e9...51c Du har vel ikke lov å kreve mer for noe annet enn strøm, internett, osv. i tillegg til ordinær leie, så da må du si at leien blir på 4500, ikke 3000 + fellesutgifter. Anonymkode: aaddc...6c0
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 Det varierer jo hva måndesutgiftene er, alt etter strømmengde osv! Anonymkode: a55e9...51c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det varierer jo hva måndesutgiftene er, alt etter strømmengde osv! Anonymkode: a55e9...51c Strøm er den eneste variable utgiften du har lov å ta betalt for. Internett koster vel det samme hver måned? Hvilke andre utgifter tenker du på? Anonymkode: 0dd5a...f52
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #16 Skrevet 1. oktober 2017 Resten er faste utgifter! Men jeg må se an strøm, men blir ca 1500kr. Men spørsnåle er hva jeg skal ta i leie, verken faste kostnader eller skatteregler. Anonymkode: a55e9...51c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #17 Skrevet 1. oktober 2017 4500 er sikkert en grei pris. Koster å bo uansett hvor du bor, og leiligheten er jo stor selv om hun bare leier et mindre rom Anonymkode: 9bedc...0aa
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #18 Skrevet 1. oktober 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Å nei da! http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/ Anonymkode: b0c34...3f8 Jo - i noen tilfeller må en skatte å utleie, selv om en selv også bor i leiligheten/boligen. Jeg kan leie ut ett soverom i min leilighet uten å betale skatt, men dersom jeg hadde leid ut to måtte jeg i mitt tilfelle ha betalt skatt. Anonymkode: eda6b...1fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå