Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #1 Del Skrevet 20. januar 2005 Vet noen om man får betaling hvis man leverer noveller til ukeblad, eller "dette hendte meg" historie - og de kommer på trykk? Hvor mye betaler de? Jeg trenger penger, og jeg liker å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. januar 2005 #2 Del Skrevet 20. januar 2005 Les de bladene du kan tenke deg å skrive i, der står det ofte hva de evt betaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2005 #3 Del Skrevet 20. januar 2005 Vet noen om man får betaling hvis man leverer noveller til ukeblad' date=' eller "dette hendte meg" historie - og de kommer på trykk? Hvor mye betaler de? Jeg trenger penger, og jeg liker å skrive.[/quote'] Jeg fikk 1000,- for en historie fra virkeligheten. Norsk Ukeblad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #4 Del Skrevet 20. januar 2005 Du tjener bedre på noveller, ca 4-7000 kroner ettersom hvor du evt får den på trykk. Men en novelle krever mer, de fleste "dette hendte meg-historiene" er oppdiktet, og bare oppspinn, eller de omskriver den for deg i ukebladet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. januar 2005 #5 Del Skrevet 20. januar 2005 Hvordan vet du at de er oppdiktet? Bare spør, altså, siden du virket så sikker i din sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #6 Del Skrevet 21. januar 2005 Hvordan vet du at de er oppdiktet? Bare spør, altså, siden du virket så sikker i din sak. Insideinformation? Prosentvis andel vil jeg ikke fastslå, men prosenten er høy. Mange har biinntekt på å dikte "dette hendte meg" historier, men kilder er private... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiomy Skrevet 21. januar 2005 #7 Del Skrevet 21. januar 2005 Insideinformation? Prosentvis andel vil jeg ikke fastslå, men prosenten er høy. Mange har biinntekt på å dikte "dette hendte meg" historier, men kilder er private... :o Så falskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 21. januar 2005 #8 Del Skrevet 21. januar 2005 Hvordan vet du at de er oppdiktet? Bare spør, altså, siden du virket så sikker i din sak. Har også lest/sett intervjuer med folk som skriver slike historier og har det som business. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espera Skrevet 21. januar 2005 #9 Del Skrevet 21. januar 2005 Oj så spennende! jeg skriver en del selv, har fått utgitt noe av stoffet mitt via novellekonkuranser osv - men har tenkt som så at det må være vanskelig å bli tatt inn av ukeblader, at de har sine "faste" leverandører, kjøper fra utlandet eller lignende... Noen som har prøvd? Bare sender inn stoffet sitt til bladet med en kort presentasjon da eller? Og hvordan blir det med skatt og sånn på slikt??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #10 Del Skrevet 21. januar 2005 Oj så spennende! jeg skriver en del selv, har fått utgitt noe av stoffet mitt via novellekonkuranser osv - men har tenkt som så at det må være vanskelig å bli tatt inn av ukeblader, at de har sine "faste" leverandører, kjøper fra utlandet eller lignende... Noen som har prøvd? Bare sender inn stoffet sitt til bladet med en kort presentasjon da eller? Og hvordan blir det med skatt og sånn på slikt??? Det er vel bare å sende inn til redaksjonene - men husk å sikre deg copyright/ datert kopi av teksten i tilfelle de bøffer deg, for det hender. Når det gjelder skatt: Hvis beløpet er på under 2000 kr tror jeg det er skattefritt, ellers skal du sende skattekort til dem. Og så er det kanskje lurt å registrere seg som selvstendig næringsdrivende/frilanser i Brønnøysundregisteret. Og ja - "historier fra virkeligheten" er stort sett oppdiktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 21. januar 2005 #11 Del Skrevet 21. januar 2005 Åh, kuuul måte å tjene ekstra penger på... *gnir seg i hendene* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #12 Del Skrevet 21. januar 2005 Åh, kuuul måte å tjene ekstra penger på... *gnir seg i hendene* Ja, man kan jo bare ta utgangspunkt i en hvilken som helst tråd i samlivsforumet, finne på noen teite navn, si at det felles barnet er gutt i stedet for jente og bosette de involverte et ullent sted på sør-øst-landet og du er riiiik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2005 #13 Del Skrevet 21. januar 2005 Min var en sann historie. Men ei venninne av søstra mi skriver mange usanne historier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 21. januar 2005 #14 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg skrev engang en ganske så usannsynlig historie til Hjemmet, var vel 14-15 tenker jeg. Den kom ikke på trykk, men fikk et "beklager"-brev, Hjemmet-kulepenn, Hjemmet-drops og Hjemmet-klistremerke. Har og sendt inn til Kjøkkenkroken, et matoppskrift, den fikk jeg en trancherpanne for. Og så til "Spør oss om alt" eller noe i den dur, der fikk jeg begge spørsmålene mine på trykk, tror det ene var om adressen og bilde av Johnny Depp. :oops: Der fikk jeg iallfall 2 * 50 kroner. Lukrativt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #15 Del Skrevet 21. januar 2005 Noen bekjente av meg skrev forresten en erotisk historie til Aktuell Rapport da de var tolv eller noe - og kom på trykk. Men de torte ikke gå på posten og heve sjekken de fikk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 21. januar 2005 #16 Del Skrevet 21. januar 2005 Ok. Hvis det nå ikke er mulig for ukebladene å få fastslått at historiene er sanne før de trykker dem, så skjønner jeg at mange lar seg friste til å tjene en slant. Det er vel ikke til å unngå. Ja, det er falskhet fra begge parter, det. "Forfatterne" tjener penger på historiene sine, og ukebladene tjener penger på å selge blader, uansett hvor oppdiktede disse historiene er. Og derfor bryr de seg vel heller ikke så mye om å komme ondet til livs. Én tjeneste er en annen verdt, ikke sant..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tantenipsy Skrevet 1. februar 2012 #17 Del Skrevet 1. februar 2012 Det er vel bare å sende inn til redaksjonene - men husk å sikre deg copyright/ datert kopi av teksten i tilfelle de bøffer deg, for det hender. Når det gjelder skatt: Hvis beløpet er på under 2000 kr tror jeg det er skattefritt, ellers skal du sende skattekort til dem. Og så er det kanskje lurt å registrere seg som selvstendig næringsdrivende/frilanser i Brønnøysundregisteret. Og ja - "historier fra virkeligheten" er stort sett oppdiktet. Eldgammel tråd, ser jeg, men er det noen som vet hva som menes med copyright/ datert kopi? Jeg forstår selvfølgelig begrepet copyright, men hvordan sikrer man seg en datert kopi når man sender inn digitalt? Har en novelle jeg tenker å sende inn til et ukeblad, derfor googlet jeg emnet og fant denne tråden:-) Håper noen kan svare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå