Gå til innhold

honorar for noveller ol. i ukeblader?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet noen om man får betaling hvis man leverer noveller til ukeblad, eller "dette hendte meg" historie - og de kommer på trykk? Hvor mye betaler de? Jeg trenger penger, og jeg liker å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet noen om man får betaling hvis man leverer noveller til ukeblad' date=' eller "dette hendte meg" historie - og de kommer på trykk? Hvor mye betaler de? Jeg trenger penger, og jeg liker å skrive.[/quote']

Jeg fikk 1000,- for en historie fra virkeligheten. Norsk Ukeblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du tjener bedre på noveller, ca 4-7000 kroner ettersom hvor du evt får den på trykk.

Men en novelle krever mer, de fleste "dette hendte meg-historiene" er oppdiktet, og bare oppspinn, eller de omskriver den for deg i ukebladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvordan vet du at de er oppdiktet? Bare spør, altså, siden du virket så sikker i din sak.

Insideinformation?

Prosentvis andel vil jeg ikke fastslå, men prosenten er høy. Mange har biinntekt på å dikte "dette hendte meg" historier, men kilder er private...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Insideinformation?

Prosentvis andel vil jeg ikke fastslå, men prosenten er høy. Mange har biinntekt på å dikte "dette hendte meg" historier, men kilder er private...

:o Så falskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de er oppdiktet? Bare spør, altså, siden du virket så sikker i din sak.

Har også lest/sett intervjuer med folk som skriver slike historier og har det som business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så spennende! jeg skriver en del selv, har fått utgitt noe av stoffet mitt via novellekonkuranser osv - men har tenkt som så at det må være vanskelig å bli tatt inn av ukeblader, at de har sine "faste" leverandører, kjøper fra utlandet eller lignende...

Noen som har prøvd? Bare sender inn stoffet sitt til bladet med en kort presentasjon da eller? Og hvordan blir det med skatt og sånn på slikt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oj så spennende! jeg skriver en del selv, har fått utgitt noe av stoffet mitt via novellekonkuranser osv - men har tenkt som så at det må være vanskelig å bli tatt inn av ukeblader, at de har sine "faste" leverandører, kjøper fra utlandet eller lignende...

Noen som har prøvd? Bare sender inn stoffet sitt til bladet med en kort presentasjon da eller? Og hvordan blir det med skatt og sånn på slikt???

Det er vel bare å sende inn til redaksjonene - men husk å sikre deg copyright/ datert kopi av teksten i tilfelle de bøffer deg, for det hender.

Når det gjelder skatt: Hvis beløpet er på under 2000 kr tror jeg det er skattefritt, ellers skal du sende skattekort til dem. Og så er det kanskje lurt å registrere seg som selvstendig næringsdrivende/frilanser i Brønnøysundregisteret.

Og ja - "historier fra virkeligheten" er stort sett oppdiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Åh, kuuul måte å tjene ekstra penger på... *gnir seg i hendene*  :sjarmor:

Ja, man kan jo bare ta utgangspunkt i en hvilken som helst tråd i samlivsforumet, finne på noen teite navn, si at det felles barnet er gutt i stedet for jente og bosette de involverte et ullent sted på sør-øst-landet og du er riiiik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev engang en ganske så usannsynlig historie til Hjemmet, var vel 14-15 tenker jeg.

Den kom ikke på trykk, men fikk et "beklager"-brev, Hjemmet-kulepenn, Hjemmet-drops og Hjemmet-klistremerke. :ler:

Har og sendt inn til Kjøkkenkroken, et matoppskrift, den fikk jeg en trancherpanne for.

Og så til "Spør oss om alt" eller noe i den dur, der fikk jeg begge spørsmålene mine på trykk, tror det ene var om adressen og bilde av Johnny Depp. :oops: Der fikk jeg iallfall 2 * 50 kroner.

Lukrativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen bekjente av meg skrev forresten en erotisk historie til Aktuell Rapport da de var tolv eller noe - og kom på trykk. Men de torte ikke gå på posten og heve sjekken de fikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Hvis det nå ikke er mulig for ukebladene å få fastslått at historiene er sanne før de trykker dem, så skjønner jeg at mange lar seg friste til å tjene en slant. Det er vel ikke til å unngå.

Ja, det er falskhet fra begge parter, det.

"Forfatterne" tjener penger på historiene sine, og ukebladene tjener penger på å selge blader, uansett hvor oppdiktede disse historiene er. Og derfor bryr de seg vel heller ikke så mye om å komme ondet til livs. Én tjeneste er en annen verdt, ikke sant..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Annonse
Gjest tantenipsy

Det er vel bare å sende inn til redaksjonene - men husk å sikre deg copyright/ datert kopi av teksten i tilfelle de bøffer deg, for det hender.

Når det gjelder skatt: Hvis beløpet er på under 2000 kr tror jeg det er skattefritt, ellers skal du sende skattekort til dem. Og så er det kanskje lurt å registrere seg som selvstendig næringsdrivende/frilanser i Brønnøysundregisteret.

Og ja - "historier fra virkeligheten" er stort sett oppdiktet.

Eldgammel tråd, ser jeg, men er det noen som vet hva som menes med copyright/ datert kopi?

Jeg forstår selvfølgelig begrepet copyright, men hvordan sikrer man seg en datert kopi når man sender inn digitalt?

Har en novelle jeg tenker å sende inn til et ukeblad, derfor googlet jeg emnet og fant denne tråden:-)

Håper noen kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...