Gå til innhold

Hvor mye tror dere banken vil låne meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og alene med 2 barn. Jeg jobber deltid i tillegg til studiene og har ca 1 1/2 år igjen før jeg er ferdig utdannet. Nå sitter jeg plutselig med en egenkapital på 1,5 million og vurderer å kjøpe oss bolig. Hvor mye tror dere banken vil låne meg? 

Anonymkode: 924c0...e9f

Skrevet

Det spørs hva du tjener nå og forventet inntekt når du er ferdig å studere

Anonymkode: bc3d8...aed

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva du tjener nå og forventet inntekt når du er ferdig å studere

Anonymkode: bc3d8...aed

Ja, selvfølgelig. 

Nå er jeg student og har utbetalt en lønn mellom 10.000 og 17.000kr i mnd. 

Når jeg er ferdig utdannet vil jeg ha en årslønn på ca 500.000kr.

Skrevet

Er den lønnen i tillegg til utbetalinger fra lånekassen?

Jeg er ingen økonom, men selv om du har mye egenkapital så tror jeg dessverre ikke du vil få noe lån med den inntekten du har. Når man først har nok egenkapital, så ser egentlig ikke banken så mye på selve kapitalen du har lengre, men mer på betalingsevne over tid. Da tenker de litt mer sånn at de ser på inntekten, trekker fra standard levekostnader samt andre faste utgifter du har (bil, barn, barnehage osv), og ser da på hva du sitter igjen med til å betjene lånet. At inntekten er sikker er også viktig.

Jeg vet ikke hvor mye det haster for deg, men hadde jeg vært i din situasjon så tror jeg at jeg hadde fortsatt å leie frem til jeg var ferdig med studiene, istedenfor å prøve å snu på kronene og tyne økonomien for å få et lite boliglån. Rett og slett fordi du har mulighet til å leve romslig slik det er nå ved å spise litt av den oppsparte kapitalen frem til studiene er ferdig, og så få et mye større boliglån senere som dekker opp for det du har "spist" av kapitalen i mellomtiden.

Anonymkode: 2ec1f...bd6

Gjest Bruker115236
Skrevet

Samboeren min er ferdig utdannet, men har ikke fått jobb enda. Han har deltidsjobb der han av og til jobber på prosjekter hos faren min, og en resepsjonsjobb + tar ekstra fag på universitetet.  Han har ca. 1,2 mil i egenkapital. Han fikk mulighet til å ta 1,6 mil i lån hos banken. Dette var hos Dnb, som viss nok skal være strengest. Han skal søke et annet sted og for å se om han får høyere. 

Skrevet
6 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Samboeren min er ferdig utdannet, men har ikke fått jobb enda. Han har deltidsjobb der han av og til jobber på prosjekter hos faren min, og en resepsjonsjobb + tar ekstra fag på universitetet.  Han har ca. 1,2 mil i egenkapital. Han fikk mulighet til å ta 1,6 mil i lån hos banken. Dette var hos Dnb, som viss nok skal være strengest. Han skal søke et annet sted og for å se om han får høyere. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og alene med 2 barn. Jeg jobber deltid i tillegg til studiene og har ca 1 1/2 år igjen før jeg er ferdig utdannet. Nå sitter jeg plutselig med en egenkapital på 1,5 million og vurderer å kjøpe oss bolig. Hvor mye tror dere banken vil låne meg? 

Hvordan har dere klart å få så mye egenkapital?

Anonymkode: 361d2...df2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

F.eks. arv eller midler fra boligsalget etter bruddet.

Skrevet

Har du da ca 210 000 kr i årslønn? Med to barn tror jeg ikke banken kommer til  å gi deg noe. 10 000-17000 kr er knapt nok til  å dekke alle utgiftene til tre persjoner.

Prøv å  finne en bolig som koster 1,5 mln. Da slipper du ogs å  utgifter til rente.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å spørre i banken?  

Anonymkode: e00db...2e4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å spørre i banken?  

Anonymkode: e00db...2e4

Det er søndag

Anonymkode: 881d1...2e8

• Liker 3
Skrevet

Bankene kan ikke gå ut fra forventet lønn, men eksisterende lønn og det er et nytt formelt krav som gir maks lån på fem ganger brutto årsinntekt, uansett hvor mye egenkapital man har. I dette regnes også studielån, billån og annen gjeld. Bankene har ikke lov å gi en person mer enn fem ganger årsinntekt som gjeld. 

Dermed er taket ditt der. 

Anonymkode: 47844...1f2

• Liker 2
Skrevet

Du må selvfølgelig forhøre deg i banken, men jeg tviler på at du får lån i det hele tatt før du er ferdig utdannet og i fast jobb, og selv da tror jeg ikke du får veldig mye. Å ha barn er dyrt, å vær aleneforelder er en økonomisk risiko for banken fordi du er sårbar med kun en inntekt. 

Anonymkode: fdfb5...d4b

Skrevet

Jeg har i tillegg støtte fra Lånekassen på 10.400kr i mnd. Ingen lån på bil og ikke utgifter til barnehage/sfo. 2900kr i barnetrygd og ca 3500kr i bidrag. 

Jeg er garantert jobb når jeg er ferdig om 1 1/2 år. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i tillegg støtte fra Lånekassen på 10.400kr i mnd. Ingen lån på bil og ikke utgifter til barnehage/sfo. 2900kr i barnetrygd og ca 3500kr i bidrag. 

Jeg er garantert jobb når jeg er ferdig om 1 1/2 år. 

Alt dette spiller ingen rolle. Det er 5 ganger brutto inntekt i total gjeld som setter grensen for hvor mye banken kan låne ut.

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette spiller ingen rolle. Det er 5 ganger brutto inntekt i total gjeld som setter grensen for hvor mye banken kan låne ut.

Denne regelen trer ikke i kraft før 1.januar 2018. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelen trådte ikraft 1 januar 2017

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den trådde i kraft januar i år. 

Og den er absolutt. De har også samtidig strammet inn krav som begrenser mulighet for avdragsfrihet. 

Anonymkode: 47844...1f2

Gjest Bruker115236
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spart og drevet med aksjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...