AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Jeg har en setter på 1,5 år som er veldig leken med andre hunder. Det er helt greit til et visst punkt, men han roer seg aldri ned igjen! Og selv om hundene sier fra at de ikke vil leke mer med ham, så fortsetter han med å bjeffe og terge de andre hundene. Han får aldri leke med andre hunder i bånd, kun løs. Noen som har tips til hvordan man kan få roet ned dette? Kan det bli bedre med alderen, eller kreves det mye jobbing? Anonymkode: ca4b0...996
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #2 Skrevet 30. september 2017 Hvor skjer dette? Hundepark? Anonymkode: 22d80...95d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #3 Skrevet 30. september 2017 Høres ut som det er gemyttet. Du kan prøve å slite han ut litt fysisk før han møter andre hunder for å se om det hjelper. Du må nok uansett påberegne å være frempå med korrigering. Noen hunder lærer seg og lar seg bli korrigert mens andre har så sterke instinkt at det nesten er nyttesløst. Høres ut som hunden din trenger en god del trening og veiledning for å bli kvitt denne tillærte og irriterende atferden. Anonymkode: d5ac8...cc9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #4 Skrevet 30. september 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skjer dette? Hundepark? Anonymkode: 22d80...95d I hundepark eller ute generelt. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som det er gemyttet. Du kan prøve å slite han ut litt fysisk før han møter andre hunder for å se om det hjelper. Du må nok uansett påberegne å være frempå med korrigering. Noen hunder lærer seg og lar seg bli korrigert mens andre har så sterke instinkt at det nesten er nyttesløst. Høres ut som hunden din trenger en god del trening og veiledning for å bli kvitt denne tillærte og irriterende atferden. Anonymkode: d5ac8...cc9 Pleier aldri å la ham leke med andre hunder uten at han får bra med trim først, for da nytter det ikke å nå inn på noe slags måte. Jeg har prøvd å sykle en bra tur med han først, for så å treffe noen rolige andre hunder. Han klarer å fokusere på meg mens han er i bånd, men uten er det nesten umulig. Det er som om han skjønner at han er løs og at han lett løper fra meg. Hva mener du med korrigering? Alle tips mottas med et stort takk! Han er generelt ganske tøff av seg, og det virker ikke som om han respekterer det når andre hunder sier fra at det er nok. Dette aksepterer jeg så klart ikke, og ender da som regel med å ta ham i bånd. Noen forslag til hvordan man skal løse dette? Anonymkode: ca4b0...996
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: I hundepark eller ute generelt. Pleier aldri å la ham leke med andre hunder uten at han får bra med trim først, for da nytter det ikke å nå inn på noe slags måte. Jeg har prøvd å sykle en bra tur med han først, for så å treffe noen rolige andre hunder. Han klarer å fokusere på meg mens han er i bånd, men uten er det nesten umulig. Det er som om han skjønner at han er løs og at han lett løper fra meg. Hva mener du med korrigering? Alle tips mottas med et stort takk! Han er generelt ganske tøff av seg, og det virker ikke som om han respekterer det når andre hunder sier fra at det er nok. Dette aksepterer jeg så klart ikke, og ender da som regel med å ta ham i bånd. Noen forslag til hvordan man skal løse dette? Anonymkode: ca4b0...996 Dette lærer de i hundeparker er min erfaring. Jeg hadde tatt han ut av alle situasjoner der det er flere hunder, og funnet en rolig, voksen hund han kan lære av. Hundeparker er ikke bare bra, og slett ikke for alle hunder. Det er mye som foregår i hundeparker som går mennesker hus forbi, for eksempel dette med at dårlig sosialiserte hunder kommer altfor bardust på, og så lærer andre hunder å bli "bøller" av dem. Jeg vil nesten gå så langt som å si at hundeparker kan ødelegge hundespråket til noen hunder fordi de lærer av hunder som ikke kan noe selv. Det kan også gjøre dem veldig oppgiret når de ser andre hunder fordi de har lært at det å møte andre hunder betyr å herje helt vilt rundt. Samtidig som det kan være endel nervøsitet rundt det pga så mange hunder på ett sted, der mange er fremmede for hverandre, er potensielt risikabelt og dette vet hundene. Anonymkode: 22d80...95d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 Kan det være en slags underliggende angst til atferdsprobleme? Det har ofte visst seg at de verste hundene som bjeffer mest på andre er de som er mest nervøse eller redde for andre. Litt sånn jeg skal ta deg før du tar meg skremselstaktik. Vet ikke? Anonymkode: d5ac8...cc9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 40 minutes ago, AnonymBruker said: Dette lærer de i hundeparker er min erfaring. Jeg hadde tatt han ut av alle situasjoner der det er flere hunder, og funnet en rolig, voksen hund han kan lære av. Hundeparker er ikke bare bra, og slett ikke for alle hunder. Det er mye som foregår i hundeparker som går mennesker hus forbi, for eksempel dette med at dårlig sosialiserte hunder kommer altfor bardust på, og så lærer andre hunder å bli "bøller" av dem. Jeg vil nesten gå så langt som å si at hundeparker kan ødelegge hundespråket til noen hunder fordi de lærer av hunder som ikke kan noe selv. Det kan også gjøre dem veldig oppgiret når de ser andre hunder fordi de har lært at det å møte andre hunder betyr å herje helt vilt rundt. Samtidig som det kan være endel nervøsitet rundt det pga så mange hunder på ett sted, der mange er fremmede for hverandre, er potensielt risikabelt og dette vet hundene. Anonymkode: 22d80...95d Helt uenig. Hundeparker er fantastisk arena for hunder å sosialisere og få mosjon. Det er selvsagt at man ikke tar med aggressive hunder. Jo tidligere man lar valper treffe andre hunder, jo bedre. He Her jeg er er det flust av hundeparker, strender for hunder osv. Det er et hav ulikhet mellom hunder som bor steder der de ikke får leke løst og steder der de har muligheten. Her leker tea cup størrelse hunder med pitbulls. Sier sitt. En STOR forskjell i god lek er at alle hunder er kastrerte!! Her er ukastrerte noen ganger ikke lov å slippe løs. Jeg ser både ukasterte leke ned kastrerte óg og har til dags dato ALDRI sett ubehagelige situasjoner. Kunne ønske det var mange flere gigantiske hundeparker i Norge. Anonymkode: c13bc...869 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 18 minutes ago, AnonymBruker said: Helt uenig. Hundeparker er fantastisk arena for hunder å sosialisere og få mosjon. Det er selvsagt at man ikke tar med aggressive hunder. Jo tidligere man lar valper treffe andre hunder, jo bedre. He Her jeg er er det flust av hundeparker, strender for hunder osv. Det er et hav ulikhet mellom hunder som bor steder der de ikke får leke løst og steder der de har muligheten. Her leker tea cup størrelse hunder med pitbulls. Sier sitt. En STOR forskjell i god lek er at alle hunder er kastrerte!! Her er ukastrerte noen ganger ikke lov å slippe løs. Jeg ser både ukasterte leke ned kastrerte óg og har til dags dato ALDRI sett ubehagelige situasjoner. Kunne ønske det var mange flere gigantiske hundeparker i Norge. Anonymkode: c13bc...869 Hvor bor du? Dette er ikke i Norge tydeligvis. Det er forskjell på hundeparker, og her beskriver du mere områder der hunder får gå løse. Den typen hundeparker som er problemet, er små parker der eierne står og prater mens hundene står i en klump og ikke kan gjøre noe annet enn å knuffe og herje. Store områder der hunder får gå løse er fantastisk, det er jeg enig i, og jeg er sikker på at om hunder gikk mere løse så ble det mindre problemer. Noen jeg kjenner tok med seg sin noe skeptiske hund til Irland der alle hunder går løse og den ble så mye mere sosialisert på de månenene de var der. Anonymkode: 22d80...95d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 Se om noen du kjenner har en hund som er flink å sette grenser. Vi har hjulpet venner og bekjente med det da vår er en skikkelig dramaqueen. Når det kommer til sosial omgang med andre hunder lærer de best av "sine egne" etter min erfaring. Vi gjorde det samme med andre hunden vår da den var ung og ikke så god på "hint" - brukte hunden til en venninne som var veldig tydelig og sa klart ifra. Anonymkode: c6c78...290 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #10 Skrevet 1. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor bor du? Dette er ikke i Norge tydeligvis. Det er forskjell på hundeparker, og her beskriver du mere områder der hunder får gå løse. Den typen hundeparker som er problemet, er små parker der eierne står og prater mens hundene står i en klump og ikke kan gjøre noe annet enn å knuffe og herje. Store områder der hunder får gå løse er fantastisk, det er jeg enig i, og jeg er sikker på at om hunder gikk mere løse så ble det mindre problemer. Noen jeg kjenner tok med seg sin noe skeptiske hund til Irland der alle hunder går løse og den ble så mye mere sosialisert på de månenene de var der. Anonymkode: 22d80...95d Er i USA:). Ja, her er det parker i ulike størrelser. Det er også steder der område er delt mellom små, store og usikre /sjenerte hunder. Men som regel er "alle "sammen. Ja, lurt at eiere pludrer litt mindre og tar del i hva hundene styrer på. Tror på det at den skeptiske hunden ble bedre sosialisert i Irland! 💪.☺ Her er det også helt vanlig å ta med hund ( som ikke hopper opp.... ) på butikken, kaféen el, til tross for at det egentlig skal være kun service hunder. Hunder her virker generelt tryggere enn hva jeg nå kan sammenligne med i Norge. Oslo. Anonymkode: c13bc...869 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor bor du? Dette er ikke i Norge tydeligvis. Det er forskjell på hundeparker, og her beskriver du mere områder der hunder får gå løse. Den typen hundeparker som er problemet, er små parker der eierne står og prater mens hundene står i en klump og ikke kan gjøre noe annet enn å knuffe og herje. Store områder der hunder får gå løse er fantastisk, det er jeg enig i, og jeg er sikker på at om hunder gikk mere løse så ble det mindre problemer. Noen jeg kjenner tok med seg sin noe skeptiske hund til Irland der alle hunder går løse og den ble så mye mere sosialisert på de månenene de var der. Anonymkode: 22d80...95d Og enig at bra når det er naturlig og trygt at hunder bare kan gå løs, uavhengig om det er en "offisiell hundepark eller ei.:) Anonymkode: c13bc...869 1
Tabris Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 Du bør være forsiktig med å la andre hunder "oppdra" din hund, dvs at han får for mange beskjeder. De fleste hunder tåler et lite knurr her og der, men om det blir for ofte og/eller for sterke beskjeder, så kan det i verste fall utvikle utrygghet hos din hund. I tillegg er det ikke fair ovenfor de andre hundene at de blir plaget så lenge at de må gi beskjed. Jeg ville fortsatt slik du gjør - når han blir for voldsom, ta ham i bånd og gå bort/ta en pause. Så lærer han kanskje at hvis han blir for mye så slutter moroa. Han er også ung, det er godt mulig han vil roe seg litt når han blir 2-3 år. Han kan også ha godt av båndturer med andre hunder hvor det ikke blir hils og lek - hunder som lett stresser seg opp kan ha svært godt av å lære å omgås hunder UTEN å leke og herje. 1
hvermerjeg Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Når jeg tar ham ut av leken og i bånd så tar det så lang tid før han roer seg. Det er jo en jakthund, så det blir sjeldent ordentlig tomt for energi. Jeg kan vente et kvarter, men allikevel er det rett tilbake til det samme med en gang jeg slipper ham, selv om det virker som om han har roet seg mens han er i bånd. Noen tips til dette? Endret 1. oktober 2017 av hvermerjeg Feil
Tabris Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 1 minute ago, hvermerjeg said: Når jeg tar ham ut av leken og i bånd så tar det så lang tid før han roer seg. Det er jo en jakthund, så det blir sjeldent ordentlig tomt for energi. Jeg kan vente et kvarter, men allikevel er det rett tilbake til det samme med en gang jeg slipper ham, selv om det virker som om han har roet seg mens han er i bånd. Noen tips til dette? Da ville jeg ikke latt ham leke med andre hunder så ofte og så lenge. Gå heller båndturer med rolige hunder slik at han lærer seg å omgås andre hunder uten å måtte leke og herje. Innimellom kan han selvsagt få lov til å leke litt, men da i korte strekk og rett i bånd og ferdig når han stresser seg opp. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 Hunder blir også mye mer slitne av å bruke hodet enn å løpe. Faktisk kan min hund som er delvis jakthund, bli mere oppgiret av lange turer enn av kortere turer. Det som sliter henne ut er å løse problemer, lydighetstrening/klikkertrening og å bruke nesa til å lete etter ting. Anonymkode: 22d80...95d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå