Gå til innhold

Hvordan vet man sannheten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når alt egentlig bare er hjernevask? Ditt syn på livet påvirkes av foreldrene, sted, kulturen, skolen, hvilket land du vokser opp og hvilken religion du har. 

Anonymkode: 492ef...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen sannhet,

Anonymkode: 7cde1...7fb

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen sannhet,

Anonymkode: 7cde1...7fb

På godt og vondt. Men er så slitsom når mange sier så mye forskjellig ang personer og situasjonen :/ 

Skrevet

Det er vel ved å være kritisk til det meste, kunne lese forskning, og gjerne finne flere gode forsker rapporter. Vær nysgjerrig.

Jeg tilhører ingen religion, selv om jeg er oppvokst med den kristne tro, så har jeg meldt meg ut av statskirken. Jeg stemmer ikke det samme som mine foreldre, eller familie. Noe er jo fakta. Og noe kan man overhodet ikke vite.

Anonymkode: 8901c...631

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ved å være kritisk til det meste, kunne lese forskning, og gjerne finne flere gode forsker rapporter. Vær nysgjerrig.

Jeg tilhører ingen religion, selv om jeg er oppvokst med den kristne tro, så har jeg meldt meg ut av statskirken. Jeg stemmer ikke det samme som mine foreldre, eller familie. Noe er jo fakta. Og noe kan man overhodet ikke vite.

Anonymkode: 8901c...631

Disse forskerne blir aldri enige likevel. Så jeg har gitt litt opp, liker personlig forskning i stedet. 

Og når det kommer til mat, det har jeg ihvertfall gitt opp. Hatt ortoreksi to ganger og det er så mye bedre å slippe dette sunnhetshysteriet. Jeg var så sliten av det. 

Skrevet

Ja det er frustrerende at det i mange tilfeller ikke finnes noen sannhet. Vi vil så gjerne ha noe klare svar som vi kan rette våre liv inn etter. Vi vil gjerne ha kvinner og menn som står frem og forteller oss at noe er bedre enn noe annet. Det vi missliker og frykter mest er de som står frem og forteller at det ikke finnes noen sannhet, at det ene valget ikke er noe bedre enn et annet. Da må vi ta egne valg og det ønsker vi ikke. Vi ønsker det kanskje på noen områder men ikke på alle de som det faktisk ikke finnes noen sannhet innenfor.

Innenfor noen områder kan vi være vokst opp med en sannhet som kan være helt forskjellig fra noe noen andre har kommer frem til et annet sted. Vi prøver så å underbygge vår egen sannhet med kvasilogikk. Det er fascinerende hvor mye dårlig logikk selv utdannede og siviliserte mennesker kan bruke for å underbygge kulturelle regler. Det er også litt fascinerende med mennesker som utgir seg for å være rasjonelle på noen områder (som f.eks. ateister) kan være like naive, og nesten fanatiske tilhengere, av irrasjonelle kulturelle verdier på andre områder.

Vi blir veldig preget av de verdiene vi tilfeldigvis er vokst opp med. Det ser man også når det gjelder forskere. Man ser at når kulturelle trender endrer seg så endrer ofte også forskernes konklusjoner om hva som er riktig seg i takt de kulturelle motene. Fullstendig objektivitet kan man vel bare oppnå innen realfagene.

Det er vanskelig å være menneske. For å gjøre det enkelt for oss selv trenger vi sterke mennesker som kan gi oss sannheter selv der hvor det ikke finnes noen sannhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...