Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ekstrajobb som pleieassistent og føler at det går helt greit....Har jobbet her ca. 5 ganger etter opplæringen.

Jeg går på er helsefagligutdanning og ville derfor prøve ut dette her for å få erfaring som er relevant.

Det som gjør at jeg blir lei meg er at jeg ikke er selvsikker nok hos pasienter som er veldig avhengig av hjelp. Jeg tror også at dette er noe som hjelpepleieren merker da hun sa til meg i dag at jeg skulle ta meg av de som var oppegående så kunne hun ta den resterende pasienten (som er en rullestolbruker). Jeg har stort sett bare hatt ansvaret for brukere som er «lette».

Jeg blir bare usikker fordi jeg ikke kjenner dem så godt...jeg vet ikke hva som er riktig å si, om de får vondt om jeg beveger armen sånn osv. også syntes jeg det føltes rart at når jeg skal lede et stell med en annen, så skal jeg egentlig ha ansvaret og den andre assistere, og den personen er så mye mer erfaren enn meg selv. Så problemet er kanskje at jeg er redd for å ta ledelsen...Er jeg alene så går det mye smidigere fordi jeg tenker ikle så mye på hva de tenker, om jeg er treg osv.

Jeg vil bli tryggere og ønsker ikke å bli en belastning for andre på jobben, ei vil jeg miste denne muligheten, men føler meg litt fortvilet.

Tips til hvordan jeg kan forbedre dette?

Anonymkode: f5bc0...063

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du overtolker for mye. Du er ganske ny i denne jobben og det vil gå seg til når du får mer erfaring. At de som er mer erfarne tar den tyngste jobben er vel naturlig, i og med at du er ny i jobben. 
Vær deg selv og gjør så godt du kan, og vær ikke redd for å spørre.

Anonymkode: 27fe5...ffc

• Liker 1
Skrevet

Chill!

Du er ganske ny i jobben!
Alle har vært nye en gang :)

Jeg jobber selv som pleieassistent, har bare 1 års erfaring, men er nå på ett nytt pleiehjem, hvor jeg ikke kjenner pasientene noe særlig godt.
Og jeg spør og graver, leser i journaler osv...Spør om tips ang den og den brukeren...Ja, jeg fikk til og med opplæring der jeg er nå, har jobbet der knapt 2 uker og jeg føler meg helt fersk.
Jeg vet hvordan jeg bruker div. Heiser, teknikker, hvordan jeg utfører stell og alt det der, men når man ikke kjenner brukerene, så blir det gjerne ekstra tungt i tillegg.

Om du er med en rullestol bruker og sliter med å få pasienten fra rullestolen-> toalett,skift, eller fra rullestol ->Seng, spør om hjelp!
Spør om teknikker, hva som er enklest..Kan brukeren stå ved vasken? Eller må du ta all skift i seng, da er det gjerne lurt å være to stykk uansett...Slik at man slipper å dra for mye i pasienten.. :) 

Må pasienten bruke heis? Usikker; Spør..
Også har sikkert sykehjemmet slike her:
https://www.etac.com/c4images/molift-quick-raiser-1-environmental-2_550057.jpg

Veldig enkel å bruke, spør spør spør spør! :):) 

Så slapp av, ting blir ikke lettere på null komma niks :)  Du vil føle deg ny lenge, men du lærer noe nytt hver eneste dag! =) 

Skrevet

Gjør det du kan for å bli kjent med dem :)
Spør pasientene selv og personalet. 
Helt vanlig å være usikker når man er ny, men du må bare hoppe ut i det!
Fint at du tenker på om pasienten får vondt hvis du gjør sånn eller sånn, det burde du gjøre om du er alene med pasienten eller ikke. Pasienten står i fokus uansett.

Anonymkode: d17eb...f39

Skrevet

Ja sånn er det for alle i begynnelsen. Du kommer inn i det når du blir litt bedre kjent med brukerne og begynner å kunne rutinene. 

Anonymkode: 7d1b2...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...