Gå til innhold

Dere som har fibromyalgi, hva jobber dere med og hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå på AAP og det kan se ut som om jeg ender opp med uføretrygd på sikt hvis jeg ikke finner noe jeg kan fungere i. Hovedproblemet er jo at jeg aldri kan vite hva slags form jeg er i og da er det vanskelig både å finne praksisplass og fast jobb for jeg er og blir en ustabil arbeidstaker og kan ikke jobbe så mye... Det må bli en jobb man ikke trenger utdanning til da jeg ikke fungerer i den jobben jeg har og  ikke evner å omskolere meg. Noen her som har noen forslag til hva jeg kan prøve meg ut i? 

Dere som har fibromyalgi, hva jobber dere med og hvor mye?

Anonymkode: 3f47a...54b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Hvorfor kan du ikke omskolere deg? Ta nettstudier? Da kan du jo studere når du er i form, hjemmefra.

Skrevet

Jeg brukte tiden på aap til å trene meg opp og prøve ut medisiner og hva som fungerte med tanke på type jobb og hvor stor % jeg kunne jobbe. Gradvis økning av stilling, nå jobber jeg 80% på kontor, bevisst på å bruke hjelpemidler som hev/senk pult, riktig stol ol aktivt hver dag slik at jeg ikke belaster kroppen feil/stivner.

Men det koster mye smerte og egen innsats å komme seg dit, og om du nå tenker at dette ender med uføre så vet jeg ikke om du egentlig har motivasjon til å kjempe deg igjennom trening, utprøving av medisiner og arbeidstrening?

Jeg synes det viktigste du kan gjøre er å forsøke å ha en positiv innstilling til hva du får til, ikke bare tenke hva du ikke kan. Snu tanke gangen til at ja, jeg har fibro og må kanskje foreta noen endringer i livet for å fungere best mulig, men sykdommen definerer ikke hvem jeg er og den skal ikke få styre livet mitt totalt. 

Anonymkode: 02a5c...2d5

• Liker 1
Skrevet

Jobber 100% + overtid i barneverntjenesten

Anonymkode: ce8c4...af9

Skrevet
1 time siden, boblevann skrev:

Hvorfor kan du ikke omskolere deg? Ta nettstudier? Da kan du jo studere når du er i form, hjemmefra.

Sliter med migrenelignende hodepine og spenningshodepine som ikke blir bedre av å sitte i ro på pc eller på forelesninger, dessuten sliter jeg voldsomt med hendene og orker ikke å skrive så mye om gangen. Derfor må det bli noe ufaglært når jeg ikke kan jobbe med det jeg egentlig er utdannet som, altså innen kontor.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte tiden på aap til å trene meg opp og prøve ut medisiner og hva som fungerte med tanke på type jobb og hvor stor % jeg kunne jobbe. Gradvis økning av stilling, nå jobber jeg 80% på kontor, bevisst på å bruke hjelpemidler som hev/senk pult, riktig stol ol aktivt hver dag slik at jeg ikke belaster kroppen feil/stivner.

Men det koster mye smerte og egen innsats å komme seg dit, og om du nå tenker at dette ender med uføre så vet jeg ikke om du egentlig har motivasjon til å kjempe deg igjennom trening, utprøving av medisiner og arbeidstrening?

Jeg synes det viktigste du kan gjøre er å forsøke å ha en positiv innstilling til hva du får til, ikke bare tenke hva du ikke kan. Snu tanke gangen til at ja, jeg har fibro og må kanskje foreta noen endringer i livet for å fungere best mulig, men sykdommen definerer ikke hvem jeg er og den skal ikke få styre livet mitt totalt. 

Anonymkode: 02a5c...2d5

Har prøvd, jobbet egentlig innenfor kontor men det funket dårlig, har hodepine daglig og det funket dårlig.

Jeg vil noe videre, vil ikke uføretrygdes, men både lege og nav mener nå at uføretrygd er veien å gå da jeg har prøvd ut litt av hvert nå...Derfor ønsker jeg noen konkrete ting jeg kanskje kan prøve ut sånn at jeg kanskje kan finne noe som fungerer slikt at jeg slipper å bli ufør i så ung alder.

Skrevet

Venninnen min jobber 100% som renholder. I ny og ne så setter hun seg på 50% sykemeldt også får hun hjelp i hjemmet.

Anonymkode: a4a98...3b2

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min jobber 100% som renholder. I ny og ne så setter hun seg på 50% sykemeldt også får hun hjelp i hjemmet.

Anonymkode: a4a98...3b2

Hva mener du med at hun får hjelp i hjemmet?

Skrevet

En god bekjent med fibromyalgi jobber selvstendig som advokat i et fellesskap.

Anonymkode: 5b148...807

Skrevet

Jeg går på AAP og har vært i arbeidsrettet tiltak, der jeg klarer svært lite. Sliter med hendene, ryggen, bena, hodepine og magen. Har blitt forverret over flere år som gjør at jeg ikke klarer å jobbe på nåværende tidspunkt. Ser mørkt på det, men min saksbehandler på NAV mener jeg må utdanne meg og begynne å jobbe med noe annet. Funker dårlig når jeg ikke klarer mer enn en halv time i slengen

Anonymkode: 7d124...15f

Skrevet

Har blitt 100% ufør. Har tidligere jobbet som dyrepleier. Det gikk egentlig ganske bra frem til en dårlig periode og jeg ble sykemeldt....og nav føkket opp livet mitt med å påtvinge meg diverse utprøvinger og behandlinger, som igjen førte til at jeg måtte prøve en hel haug med medisiner

Anonymkode: f7060...66c

Skrevet

Noen flere?

Skrevet

Jobber 50% i barnehage og er 50% uføretrygdet 

Anonymkode: 15b06...34b

Skrevet

I barnehage før, sykemeldt og i behandling nå. Jeg har akkurat gått over på AAP og skal på avklaringstiltak. Du må jo finne ut hva du kan klare å gjøre, det er vel det eneste man kan jobbe utifra. Det er jo mange ufaglærte jobber som er fysisk tunge, så de er utelukket. Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til den gamle jobben om jeg ikke blir veldig mye bedre først.. Sliter med store smerter i mesteparten av kroppen, i tillegg til skade i knær. Kontorarbeid er kanskje noe av det letteste fysisk, men om du ikke orker det så vet jeg ikke helt. For meg hadde det vært supert om jeg kunne hatt hjemmekontor f.eks. da å komme seg steder kan ta alle kreftene jeg har. Hvis du bare klarer en halvtime i slengen kan jeg ikke tenke meg noen jobber det kan passe til, med mindre man som sagt har hjemmekontor og kan ta pauser ettersom man trenger. Synes det burde vært mye mer tilrettelagt til at folk i kontorjobber kan jobbe hjemmefra så man kan få sykemeldte og kronisk syke ut i jobb igjen. 

Anonymkode: a5f03...ac0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I barnehage før, sykemeldt og i behandling nå. Jeg har akkurat gått over på AAP og skal på avklaringstiltak. Du må jo finne ut hva du kan klare å gjøre, det er vel det eneste man kan jobbe utifra. Det er jo mange ufaglærte jobber som er fysisk tunge, så de er utelukket. Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til den gamle jobben om jeg ikke blir veldig mye bedre først.. Sliter med store smerter i mesteparten av kroppen, i tillegg til skade i knær. Kontorarbeid er kanskje noe av det letteste fysisk, men om du ikke orker det så vet jeg ikke helt. For meg hadde det vært supert om jeg kunne hatt hjemmekontor f.eks. da å komme seg steder kan ta alle kreftene jeg har. Hvis du bare klarer en halvtime i slengen kan jeg ikke tenke meg noen jobber det kan passe til, med mindre man som sagt har hjemmekontor og kan ta pauser ettersom man trenger. Synes det burde vært mye mer tilrettelagt til at folk i kontorjobber kan jobbe hjemmefra så man kan få sykemeldte og kronisk syke ut i jobb igjen. 

Anonymkode: a5f03...ac0

Jeg tenker det samme. Hadde jeg kunnet jobbet hjemmefra så hadde jeg sikkert klart mer for da kunne jeg gjort noe i de gode stundene, for jeg vet jo aldri når de kommer. Jeg klarer ikke å forutse når det er går fra vondt til verre. OG nå har jeg prøvd meg litt rundt i praksis og det fungerer jo ikke når jeg ikke kan så mye om gangen. De som eventuelt vil ha folk inn i praksis vil helste ha inn folk som iallfall kan komme en dag i uka, hvis ikke så gidder de ikke. Og når de ikke engang gidder å prøve å ta inn i praksis så finner man jo ikke skikkelige jobber der man har en tilrettelagt 15 % stilling. Kjenner jeg er skikkelig frustrert for jeg har lite lyst til å bli 100% ufør selv om det sikkert er det jeg ender opp med. Det krever mye å måtte innse at man kanskje må legge inn årene alt for tidlig.

Skrevet

Jobber 100 prosent som leder i Barnevernet men er nå delvis sykmeldt. Jeg har vurdert at det er en for belastende jobb med min diagnose men ikke lett å vite hva man skal jobbe med. Dagene er variable og på dårlige dager klarer jeg lite. 

Skrevet
On 1.10.2017 at 5:53 PM, boblevann said:

Til hvelken jobb etterpå, tenker du? Det er gjerne problemer med fast oppmøte på jobb etter omskolering også...

Skrevet
2 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Til hvelken jobb etterpå, tenker du? Det er gjerne problemer med fast oppmøte på jobb etter omskolering også...

Helt sant. Hva er vitsen med å slite seg gjennom flere år med studier for så å mislykkes med det og, hvis man i det hele tatt kommer gjennom studiet. Derfor må man prøve seg i yrket før man skal gå skoleveien... 

Skrevet
2 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Men hvis ts ikke klarer noen slags jobb - er jo uføretrygd løsningen. Nettstudier var bare et tips siden hun skriver at hun ikke evner å omskolere seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...