Gå til innhold

Butikkmedarbeidere i fast jobb og full stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tjener dere? Ca utbetalt i måneden? Ser i flere tråder her inne at det påstås at de får rundt 150 kroner timen. Det tilsvarer vel noe sånn som 15000-16000 utbetalt i måneden. Men det er jo mange voksne mennesker som lever av å jobbe i butikk. Mange har jo både bolig og bil og barn å forsørge. De har jo ikke så mye oenger, men lever heller ikke som fattige. Hvordan er det mulig å klare seg på så lite?

Flere jeg kjenner sier at de tjener 20000-25000 i måneden. Hva stemmer? Varierer det mye fra butikk til butikk? Mellom by og bygd? Hvilke typer butikker lønner det seg i så fall å jobbe i?

Anonymkode: b891e...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet i Coop som post i butikk ansvarlig (altså liten lederstilling). Hadde 198 kr/t 

Anonymkode: 41c97...a98

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Vil tro møbel, byggevare, kjøkken, butikker er bedre betalt enn senterbutikker

Skrevet

er vel ikke sååå dårlig betalt

Anonymkode: f900d...aab

Skrevet

Det kan variere veldig fra sted til sted. Jeg opplevde å ha bedre betalt som butikkmedarbeider enn som daglig leder i ulike bedrifter, men i samme bransje... Du bør gå uten tvil for de som følger tariff.

Anonymkode: 22b45...76f

Skrevet

Jeg hadde 150,- i timen i butikk for 8 år siden.

Skrevet

Det er bare å sjekke tariff på butikksjef.com. De store kjedene følger som regel denne. 

Full ansiennitet gir 190 kr pr. time. Man får også UBtillegg ved kvelds og helgejobbing. 

Da jeg hadde fulltidsstilling i butikk for 5 år siden tjente jeg ca 139 kr pr. time. Det tilsvarte jo litt over 20 000 før skatt og rundt 15000 utbetalt etter skatt. Det var dagstilling så jeg hadde ingen tillegg. 

Anonymkode: 81e02...738

Skrevet

Jeg hadde 179 også kom tillegg utenom, da som butikk medarbeider. 

Hadde utbetalt rundt 12 000 i mnd på ca 50% stilling.

Anonymkode: 15901...195

Skrevet

Tipper de fleste har utbetalt mellom 18.000 -22.000. Det er vel helt greit uten kompetanse utover vgs.

Anonymkode: 7675a...58c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper de fleste har utbetalt mellom 18.000 -22.000. Det er vel helt greit uten kompetanse utover vgs.

Anonymkode: 7675a...58c

Nå fikk jeg såpass ''god'' lønn pga at jeg har to utdanninger selv om de ikke har noe å si i forhold til hva jeg jobbet med.  En får jo bedre lønn med utdanning og arbeidserfaring.

Anonymkode: 15901...195

Skrevet

Jobber du i en butikk som følger tariff så er lønna ganske ok faktisk.
Så lenge du tar på deg mer en bare dagskift.
Man skal ikke kimse av UB som man får i den bransjen.
Og jobber man litt overtid blir lønna fort ganske bra.

Har jobbet i div butikker å hatt brutto mndlønn fra 25tusen til 40tusen avhengig av butikk. dette på 100%stillinger hvor jeg er villig til å jobbe når det trengs så den største jobbet jeg en mnd bare kveldsskift og alle helgene så fikk utnyttet alle tilleggene.

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

er vel ikke sååå dårlig betalt

Anonymkode: f900d...aab

Jo.

Ikke til å være ufaglært, men hvis man ser bort ifra det så er 200 kr per time ganske dårlig i 2017...

Endret av TMB
Skrevet

Jobber ikke fulltid siden jeg ikke får det, men har to butikkjobber. Men kan få rundt 15000 til 18000 utbetalt (har lavere skatt enn fulltidsansatt). Begge jobbene har tarifflønn.Pr 2017 har jeg lønnstrinn 6 på den ene som er 193,23 kr i timen og lønnstrinn 5 på den andre 169,03 kr i timen. Det er stor forskjell på siste trinn som er 6 og trinn 5. Fikk forskjellige trinn nok pga rare regler den ene butikken har..Er 32 og har jobbet i butikk siden tenåring,har også høy utdanning..Jobber man over 12 timer pr uke får man ub, det hjelper litt på. Er ikke lukrativt men er noe mens jeg prøver å få noe utdanningsrelevant. 

Anonymkode: b3aae...a7c

Skrevet
På 30.9.2017 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Det er bare å sjekke tariff på butikksjef.com. De store kjedene følger som regel denne. 

Full ansiennitet gir 190 kr pr. time. Man får også UBtillegg ved kvelds og helgejobbing. 

Da jeg hadde fulltidsstilling i butikk for 5 år siden tjente jeg ca 139 kr pr. time. Det tilsvarte jo litt over 20 000 før skatt og rundt 15000 utbetalt etter skatt. Det var dagstilling så jeg hadde ingen tillegg. 

Anonymkode: 81e02...738

Hva betyr UB?

Skrevet
På 30.9.2017 den 21.43, Slarti skrev:

Jobber du i en butikk som følger tariff så er lønna ganske ok faktisk.
Så lenge du tar på deg mer en bare dagskift.
Man skal ikke kimse av UB som man får i den bransjen.
Og jobber man litt overtid blir lønna fort ganske bra.

Har jobbet i div butikker å hatt brutto mndlønn fra 25tusen til 40tusen avhengig av butikk. dette på 100%stillinger hvor jeg er villig til å jobbe når det trengs så den største jobbet jeg en mnd bare kveldsskift og alle helgene så fikk utnyttet alle tilleggene.

Det er jo veldig forskjell, da. Mellim 25000 og 40000 brutto. I siste tilfellet er det jo egentlig veldig bra lønn, mens det første tilfellet ikke er så mye å leve av om man bor alene. Ikke lett å verken leie bolig eller komme seg inn på boligmarkedet med en slik lønn. Ihvertfall ikke i Oslo...

Skrevet

Jeg tjener 150 kroner i timen, men har 21k utbetalt etter skatt. Månedslønnen min er på 23k UTEN tillegg, som ofte utgjør et par tusen og i tillegg så skatter jeg mindre enn folk som tjener mer. 

Jeg tror du skal være i ganske spesielle omstendigheter dersom du tjener 150 i timen som et gjennomsnitt inkludert alle tillegg. Jeg tror heller ikke at så mange i den situasjonen har et spesielt høyt skattetrekk. 

Anonymkode: 46f4a...b52

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr UB?

UB er en benevnelse på Ubekvem Arbeidstid.

brukes om tillegget man får når man jobber på det som er tariffestet at er ubekvemme tider å jobbe på.

er flere grader av disse men om jeg ikke husker helt feil slår den inn etter 18:00 på hverdager og 14:00 lørdager

• 4 år senere...
Skrevet

Drar opp igjen denne tråden. Hva tjener dere i timen/året i butikk som fulltidsansatt? Matbutikk, sportsbutikk, klesbutikk, etc.

Anonymkode: 1a5bc...807

Skrevet

TILLEGG FOR KVELDS-, NATT- OG HELGEARBEID 
1) Tillegg for kvelds-, natt- og helgearbeid utbetales:
Mandag til fredag:
Etter kl. 18.00: kr 22,- pr. time
Etter kl. 21.00: kr 45,- pr. time
Lørdag:
Etter kl. 13.00: kr 45,- pr. time
Etter kl. 15.00: kr 55,- pr. time
Etter kl. 18.00: kr 110,- pr. time
Søndag:
Hele døgnet: kr 110,- pr. time
Satsendringene gjelder med virkning fra 1. oktober 2020.

Anonymkode: 2e806...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...