Brudiseptember Skrevet 4. august 2002 #1 Skrevet 4. august 2002 Hei dere! Vi gifter oss 13.9, og nå har jeg begynt å lure litt på dette med kaker...(er jeg sent ute??) :-? Vel vi skal ikke ha så stort bryllup, 40 gjester med stort og smått, hvor mange kaker tror dere jeg trenger, og er det noen som har noen gode "kaketips", er litt "lei" av de tradisjonelle festkakene... Takknemlig for svar! :D
Augustbrud02 Skrevet 4. august 2002 #2 Skrevet 4. august 2002 Vi skal ha 9 kaker + bryllupskake til 60 gjester, og dette er garantert altfor mye. Når det gjelder litt utradisjonelle kaker har jeg egentlig ikke så mange gode forslag. Men det er sikkert smart å ikke ha for mange kremkaker... Vi skal ha bl.a. fromasjkake, Skumkake (kokosbollekake), suksessterte og kringe.
Brudiseptember Skrevet 4. august 2002 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2002 Hei Augustbrud! Takk for tipset, jeg tror nok ikke jeg trenger så veldig mange utradisjonelle kaker, men fromage, og skum etc, var i grunn en god ide.. Nå er det vel også slik at kaker varierer litt etter hvor man kommer fra, mht tradsjoner etc. Jeg får satse på 8-9 kaker i tillegg til Bryllupskaken, så blir det nok. Tror nok at 2-3 hadde vært nok,men det ser kanskje litt "snålt" ut...
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2002 #4 Skrevet 5. august 2002 Vi hadde 8 kaker i tillegg til bryllupskaken, det var MANGE kaker det ikke var tatt et eneste stykke av. Vi var 50 gjester. De kakene det gikk mest av var de "friske", som f.eks. ostekake, fromagekake ol., Kremkake, konfektkaker o.l. blir for mektig for folk. Giftet oss 22.06.02
Charly Skrevet 5. august 2002 #5 Skrevet 5. august 2002 Vi var 70 pers og hadde 5 kaker i tillegg til tre etg bryllupskake. Da var det litt igjen. Det var også fruktfat, med oppskåret frukt, twist og After Eight. Det som er helt sikkert er at du ikke trenger å bestille bryllupskake som er beregnet til så mange pers som dere blir. Iflg antall pr kake, skulle vi ha kjøpt 4 etg, men hos oss var det hele toppen samt 1/4 av midten igjen. Lykke til!
Gjest Solskinn Skrevet 5. august 2002 #6 Skrevet 5. august 2002 Om du vil ha tips til anderledes kaker så kan jeg anbefale ett blad som heter Gourmet. Det er svensk, men jeg tror det selges i velassorterte Narvesen i Norge også. I siste nr var det masse spennende moussekaker!
Augustbrud02 Skrevet 5. august 2002 #7 Skrevet 5. august 2002 Det som er helt sikkert er at du ikke trenger å bestille bryllupskake som er beregnet til så mange pers som dere blir. Iflg antall pr kake, skulle vi ha kjøpt 4 etg, men hos oss var det hele toppen samt 1/4 av midten igjen. Husk at i følge tradisjonen skal man spare hele den øverste delen og spise 1.bryllupsdag da. Håper derfor ikke at det blir tatt noe av den øverste etg. på bryllupskaka vår.
09.08.2002 Skrevet 5. august 2002 #8 Skrevet 5. august 2002 Augustbrud! Er det en norsk tradisjon? Har aldri hørt om den. Trodde den var amerikansk, jeg. Men det er en koselig tradisjon altså. Vi skal kun ha bryllupskake og konfekt vi! De kommer til å fylle på etterhvert skulle det bli behov for det. Vi skal ha en frisk mousse kake med bringebær og jorbær smak. (En kopi av Pascal kakene)
Augustbrud02 Skrevet 5. august 2002 #9 Skrevet 5. august 2002 Jeg vet faktisk om det er en norsk tradisjon eller ei, men jeg tror det er veldig mange som praktiserer denne tradisjonen. Kaken er sikkert ikke spesielt god etter å ha ligget i fryseren ett år, men pytt sann. Synes det er litt søtt å kunne spiste toppen av kaka ett år etterpå jeg da.
09.08.2002 Skrevet 5. august 2002 #10 Skrevet 5. august 2002 Leste på Knots wedding at det var selve kakepynten på toppen de tar vare på. Og så pynter de neste års kake med denne. Da smaker kaken sikkert mye bedre! Men de har jo som regel mye mer forseg gjort kakepynt der enn her. Jeg mener de fleste her hjemme velger jo den tradisjonelle marsipan rosen... Men som sagt. Enkelte tradisjoner (selv om de er amerikanske :oops: ) er verdt å kopiere.
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2002 #11 Skrevet 5. august 2002 Bare et lite innlegg til antall kaker etc. Var i bryllup i helgen. Der var det 85 gjester og 20 kaker! Og det utroligste var at veldig mye av kakene ble spist opp, så det ut til. I tillegg hadde de store fruktfat på kakebordet. Kakene ble servert ganske sent (halv ett) og middagen var ferdig ca. ti, så vi hadde jo rukket å bygge opp en liten "sult", men at så mye skulle bli spist opp, var overraskende.... I vårt bryllup var vi 55 gjester, hadde bryllupskake (4 etg) og 8 kaker til, og det ble absolutt nok....
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2002 #12 Skrevet 5. august 2002 Bare et lite innlegg til antall kaker etc. Var i bryllup i helgen. Der var det 85 gjester og 20 kaker! Og det utroligste var at veldig mye av kakene ble spist opp, så det ut til. I tillegg hadde de store fruktfat på kakebordet. Kakene ble servert ganske sent (halv ett) og middagen var ferdig ca. ti, så vi hadde jo rukket å bygge opp en liten "sult", men at så mye skulle bli spist opp, var overraskende.... I vårt bryllup var vi 55 gjester, hadde bryllupskake (4 etg) og 8 kaker til, og det ble absolutt nok....
Gjest mummi Skrevet 5. august 2002 #13 Skrevet 5. august 2002 vi skal ha 50 gjester og skal ha en 3 etg bryllupskake med blodappelsinfyll,på toppen blir det gele og orskjellige frukter rundt. vi må jo ha en marsipen kake,overflødighetshorn,vertdensbeste og sjokkoladekake. jobber som konditor og av erfaring så blir det alltid or mye kake til kaffen.
Brudiseptember Skrevet 5. august 2002 Forfatter #14 Skrevet 5. august 2002 Tusen takk for mange tips!! Så da har jeg fått svar på det Det virker som om 8-9 kaker går igjen hos de fleste, og dette med fromasj og mousse har jeg ikke tenkt på før Augustbrud nevnte det i går :D Gleder meg til å sette i gang, vi skal gifte oss og ha selskapet om bord i Hurtigruten, men selve kakene tar vi med selv, så det blir spennende, og litt anderledes!
Mirella Skrevet 5. august 2002 #15 Skrevet 5. august 2002 Et lite kaketips................... Jeg bakte en oste-kake, og istedetfor "vanlig" gele-lokk gjorde jeg dette: etter at ostefyllet hadde stivnet tok jeg to pepperkakeform-hjerter (på størrelse med en håndflate, eller et stort hjerte) som jeg plassert ved siden av hverandre oppå kaka.Så lagde jeg rød gele som jeg fylte oppi formene(den må selvsagt avkjøles først!!) og lot dette stivne.For å løsne formene fra geleen brukte jeg en liten,tynn skarp kniv som jeg først varmet i varmt-vann.Her gjelder det selvsagt å være forsiktig,ja......... ..........men klarer du dette, lager du så sitron-gele (gul) eller appelsingele (orange) som du avkjøler og heller forsiktig over hjertene.Morsomt,ble det, og jeg fikk mange kommentarer for påfunnet!!!
tps_0709 Skrevet 5. august 2002 #16 Skrevet 5. august 2002 Et lite kaketips................... Jeg bakte en oste-kake, og istedetfor "vanlig" gele-lokk gjorde jeg dette: etter at ostefyllet hadde stivnet tok jeg to pepperkakeform-hjerter (på størrelse med en håndflate, eller et stort hjerte) som jeg plassert ved siden av hverandre oppå kaka.Så lagde jeg rød gele som jeg fylte oppi formene(den må selvsagt avkjøles først!!) og lot dette stivne.For å løsne formene fra geleen brukte jeg en liten,tynn skarp kniv som jeg først varmet i varmt-vann.Her gjelder det selvsagt å være forsiktig,ja......... ..........men klarer du dette, lager du så sitron-gele (gul) eller appelsingele (orange) som du avkjøler og heller forsiktig over hjertene.Morsomt,ble det, og jeg fikk mange kommentarer for påfunnet!!! Kjempestilig! Dette må jeg prøve!
Brudiseptember Skrevet 5. august 2002 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2002 Takk for tipset Smellycat, dette skal jeg også prøve!! :-?
Sannasol Skrevet 6. august 2002 #18 Skrevet 6. august 2002 Til mummi (gjest) Så at du skrev at dere skulle ha Overflødighetshorn? Hva er det for noe?? En kake? Bare veldig nysgjerrig jeg nå da. Vi blir ca. 65 gjester, og 14 hjelpere (med musikk og barpers. og sånn). Tenkte å ha 3. etg. bryllupskake, og 10 andre kaker. Hørtes det lite ut??
Engel Skrevet 6. august 2002 #19 Skrevet 6. august 2002 Overflødighetshorn er kransekake formet som er horn i stedet for som vanlig tårnkake. Var i bryllup i helga. 65 gjester, 8 kaker utenom bryllupskaka. 2 av dem var urørte og de fleste andre var det bare tatt litt av. Kun bryllupskaka var nesten spist opp. Det er ikke mye man har plass til få timer etter middagen, det blir ALLTID for mye kaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå