Gå til innhold

Er det dårlig dømmekraft å skrive minneord over avdøde når hun ønsket minst mulig fokus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestemor dette. 

Mange år siden hun døde nå men jeg savner henne noe forferdelig. selv om jeg bare var elleve år når hun døde. Jeg er glad for at jeg fikk oppleve endel år sammen med henne og lære henne å kjenne selv om det ikke ble så mange år.

Noe jeg har reflektert over i de  senere år er det at min bestemor var en tilbaketrukken person som ønsket minst mulig fokus rundt sin person. Hun ønsket å bli begravet i stillhet ,Det ble respektert og sto også nevnt i dødsannonsen. Kun de aller nærmeste vat tilstede og det var en fin og verdig  stund helt i hennes ånd.

Men i ettertid ble det skrevet minneord om  henne,hvor syk hun var og at hun aldri klaget osv, hele hennes livshistorie. en lang avhandling omkring hennes person og jeg tenker først nå i voksen alder at hennes barn utviste dårlig dømmekraft når de leverte dette minneordet til avisen,tenkte at det ville ikke bestemor likt siden hun var reservert.  akkurat slik jeg er. Så gjorde de på et vis det motsatte  og eksponerte henne. At de egentlig ikke så det eller nektet å innse slik de har tendens til å ignorere andre ting i familien.

Jeg synes det var litt respektløst når hun tydelig ga uttrykk for at hun ville begraves i stillhet så må det også gjelde omtalen i avisen etterpå. At barna tenkte mer på sine behov,at ikke alle nødvendigvis ønsker å hedres med minneord. At ikke det nødvendigvis trenger være det eneste opplagte og fortreffelige om dere skjønner.

Er jeg riv ruskende gal når jeg tenker dette? Har bare en mye større forståelse for bestemor nå om hvor lik jeg egentlig var henne og kontrasten til andre familiemelemmer som ønsker blest. Hva tenker dere?

Anonymkode: a472f...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...